• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402060502969
  • خبرنگار : 71610

همزمان با ادامه درگیری‌ها

سودان: سفیر آمریکا از هنجارهای دیپلماتیک منحرف شده است

سودان: سفیر آمریکا از هنجارهای دیپلماتیک منحرف شده است

همزمان با ادامه درگیری‌ها در مناطق مختلف کشور سودان، اظهارات اخیر سفیر آمریکا در خارطوم درباره عدم کفایت طرف‌های درگیر در این کشور برای به دست گرفتن حکومت، انتقاد شدید دولت سودان را به همراه داشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، وزارت خارجه سودان وابسته به ارتش این کشور در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات اخیر «جان گادفری» سفیر آمریکا در این کشور اعلام کرد: وزارت امور خارجه سودان با تعجب و نارضایتی عمیق توئیت سفیر آمریکا در خارطوم را مطالعه کرد.

در این بیانیه آمده است که این اظهار نظر سفیر آمریکا «به منزله انحراف از هنجارهای دیپلماتیک و قوانین تعامل میان کشورها و احترام متقابل به حاکمیت هر یک از آنهاست و با الزامات ادب دیپلماتیک و حرفه‌ای بودن در تقابل است.»

این وزارتخانه در ادامه آورده است: این اظهارات همچنین بی‌احترامی سفیر آمریکا به ملت سودان و استقلال آن را نشان می‌دهد؛ چراکه وی خود را قیم بر کشور ما دانسته و مشخص کرده است که چه کسی صلاحیت حکومت دارد و چه کسی از چنین صلاحیتی برخوردار نیست.

وزارت خارجه سودان همچنین اعلام کرد: سفیر آمریکا این واقعیت را نادیده می‌گیرد که نیروهای مسلح و ارتش ملی سودان، از کشور و ملت آن در برابر شبه‌نظامیان «تروریست» و «جنایتکار» دفاع می‌کنند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که جان گادفری جمعه در توییتی نوشت: طرف‌های درگیر در سودان که ثابت کرده‌اند هیچکدام صلاحیت به دست گرفتن قدرت و حکومت را ندارند، باید به جنگ ویرانگر پایان دهند.

تداوم درگیری‌ها و انفجار در خارطوم

اما از نظر میدانی نیز منابع خبری از تداوم درگیری‌ها در برخی مناطق سودان خبر داده‌اند.

نیروهای واکنش سریع در بیانیه‌ای در این باره اعلام کردند که بر شهر «ام روابه» در کردفان شمالی مسلط شده‌اند. طبق این بیانیه، این اتفاق با حمایت و کمک اهالی این شهر از نیروهای واکنش سریع محقق شده است.

در همین حال، خبرنگار الجزیره در خارطوم نیز گزارش داد که در بحبوحه گلوله‌باران مداوم و حملات هوایی شدید ارتش سودان به بسیاری از اهداف نیروهای واکنش سریع در مرکز پایتخت و در شهر «الریاضه»، چند انفجار مهیب در خارطوم رخ داد.

یک منبع نظامی در ارتش سودان تایید کرد که این انفجار در نتیجه آتش‌سوزی در انبار سوخت هواپیما در داخل فرودگاه بین‌المللی خارطوم رخ داده است.

خبرنگار الجزیره همچنین اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش اهداف نیروهای واکنش سریع در منطقه «سوبا» در شرق خارطوم را بمباران کردند. وی همچنین اعلام کرد که حملات توپخانه‌ای و هوایی امروز خشن‌ترین حملات در نوع خود طی روزهای اخیر بوده است. وی در ادامه گزارش داد که نیروهای واکنش سریع نیز از مواضع خود در شمال خارطوم، اهداف ارتش سودان را در مرکز شهر «ام درمان» هدف حملات راکتی قرار دادند.

نبیل عبدالله، سخنگوی ارتش سودان در این باره گفت که ارتش توانست سه حمله نیروهای واکنش سریع به مقر نیروهای زرهی در جنوب خارطوم را دفع کند. وی همچنین از کشته شدن هفت غیرنظامی و مجروح شدن شماری دیگر در پی حملات «کورکورانه» نیروهای واکنش سریع در ام درمان خبر داد.

از ۱۵ آوریل، درگیری‌های خشونت‌آمیز گسترده‌ای میان نیروهای ارتش سودان به رهبری عبد الفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو معروف به «حمیدتی» بر سر قدرت در خارطوم و حومه و همچنین غرب دارفور و برخی دیگر از مناطق این کشور در جریان است.

ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع همچنان یکدیگر را به شروع این درگیری متهم می‌کنند و علی‌رغم اعلام چند مرحله آتش‌بس و تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و در راس آنها عربستان سعودی و آمریکا اما این درگیری‌ همچنان ادامه دارد و وارد پنجمین ماه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha