• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402060603583
  • خبرنگار : 50184

آغاز عملیات تعیین عرصه و حریم تپه باستانی "چغاگاوانه" اسلام آبادغرب

آغاز عملیات تعیین عرصه و حریم تپه باستانی "چغاگاوانه" اسلام آبادغرب

ایسنا/کرمانشاه گمانه‌زنی به منظور بازنگری در تعیین عرصه و حریم تپه باستانی چغاگاوانه اسلام آبادغرب آغاز شد.

شهرام علی یاری باستان‌شناس ناظر پروژه بازنگری تعیین عرصه و حریم تپه چغاگاوانه اسلام آبادغرب در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات این پروژه اظهارکرد: تپه چغاگاوانه، محوطه ای باستانی با ارتفاع ۲۴ متر و مساحت چهار هکتار در بافت شهر اسلام آبادغرب واقع است.

وی تصریح کرد: این تپه باستانی سال ۱۳۴۸ مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفت و به عنوان ۸۳۸ اُمین اثر ملی ایران به ثبت ملی رسید.

این باستان‌شناس کرمانشاهی ادامه داد: طی کاوش‌های انجام شده ۵۶ لوح گلی با خط میخی اکدی که سندهای حسابداری و حسابرسی هستند در این محوطه باستانی کشف شد.

وی با بیان اینکه  در این الواح اسامی یکسری از شهرهای اطراف و اشخاص برده شده، افزود: براساس تاریخ نگاشته شده در این الواح، قدمت آنها به هزاره دوم قبل از میلاد یعنی حدود ۳۸۰۰ سال قبل بر می‌گردد. 

به گفته این مسئول، محوطه باستانی تپه چغاگاوانه در سال ۱۳۶۷ تعیین عرصه و حریم شد. 

علی یاری گفت: دومین فصل از کاوش در این محوطه باستانی در سال ۱۳۷۷ به سرپرستی کامیار عبدی از باستان شناسان مطرح کشورمان در دو ترانشه انجام گرفت و مشخص شد که یک ارگ حکومتی که در اطراف آن خانه‌های مسکونی واقع شده، در زیر این تپه باستانی مدفون شده است.

وی اضافه کرد: طبق کاوش‌های باستانی صورت گرفته، در دو دوره تاریخی در این محوطه ارگ حکومتی بنا شده که در اطراف آن مردم عادی زندگی می کرده‌اند.

باستان شناس ناظر بر این پروژه یادآورشد: قدیمی‌ترین لایه‌های کشف شده در این محوطه باستانی متعلق به عصر نوسنگی بدون سفال یعنی حدود هفت هزار سال قبل از میلاد است.

وی با تاکید براینکه این محوطه باستانی در گذشته دارای اهمیت بسیار زیادی بوده، افزود: نمونه سفال‌های اوروک در این محوطه باستانی کشف شده که نمونه‌های مشابه آن را می‌توان در گودین تپه کنگاور و در تعدادی از محوطه‌های باستانی بین النهرین و شمال عراق دید و نشان می‌دهد که این مناطق باهم در ارتباط بوده‌اند و تپه چغاگاوانه علاوه بر اینکه یک ارگ حکومتی بوده، نقش تجاری هم داشته است.

علی یاری در ادامه گفت: از آنجایی که آخرین گمانه زنی تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی متعلق به حدود ۳۵ سال پیش بوده، بنابراین نیاز به یک بازنگری داشت که در این راستا بهنام قنبری از باستان شناسان مطرح کشور سرپرستی این پروژه را برعهده گرفتند.

وی ادامه داد: به منظور تعیین عرصه و حریم تپه باستانی چغاگاوانه حدود ۴۰ گمانه را به ابعاد ۱.۵ در ۱ در آن خواهیم داشت تا بتوانیم محدوده اصلی این محوطه را مشخص کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha