• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402060603829
  • خبرنگار : 30165

دکتر علی اکبر صالحی:

مدیر فرهنگستان باید سعه صدر داشته باشد و آرای مختلف را بشنود

مدیر فرهنگستان باید سعه صدر داشته باشد و آرای مختلف را بشنود

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم ضمن بیان اینکه فرهنگستان خانه نخبگان است، گفت؛ مدیر فرهنگستان باید سعه صدر داشته باشد و آرای مختلف را بشنود. ما در دوران داوری اردکانی این احساس را داشتیم و من این موضوع را در وجود دکتر مخبر دزفولی می‌بینم.

به گزارش ایسنا، آیین تکریم از خدمات ۲۵ ساله دکتر رضا داوری اردکانی در مسئولیت ریاست فرهنگستان علوم و معارفه دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در فرهنگستان علوم با حضور دکتر خسروپناه، دکتر سید مصطفی محقق داماد، دکتر طهرانچی، دکتر محمدرضا عارف، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر مرندی، دکتر رضا فرجی‌دانا و  جمعی از اعضای فرهنگستان علوم برگزار شد. 

دکتر علی اکبر صالحی در این نشست دکتر مخبر دزفولی را خلف صالح دکتر داوری اردکانی دانست و گفت: اگر ایدئولوژی و فلسفه‌ورزی را دو وجه یک موضوع بدانیم، انقلاب ما در ابتدا وجه ایدئولوژی پر رنگ‌تری داشت. در سیر تحولات جهانی به جایی رسیدیم که وجه فلسفه‌ورزی پررنگ‌تر شده است. 

وی خاطر نشان کرد: نسل Z، نسل پرسش‌گر است و به همین خاطر فیلسوفان باید پاسخگوی آنان باشند. 

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم با بیان اینکه الان زمان، زمان فیلسوفان است، چون پرسش‌های زیادی در داخل و جامعه جهانی مطرح می‌شود؛ اظهار کرد:  اگر در گذشته تفاوت بین نوجوانی ما و نوجوانان جهان زیاد بود، الان این فاصله خیلی نزدیک شده است. بنابراین فلسفه نقش مهمی را در این عصر بازی می‌کند. 

وی با بیان اینکه این عصر، عصر فلسفه است، گفت: این نسل هم سرگشته و هم گمگشته است. زمانی نهیلیسم حکمرانی می‌کرد، الان این خطر هست که دوباره به سمت پوچ‌گرایی برود.

صالحی ادامه داد: اگرچه جمهوری اسلامی تلنگری به انسان زد، ولی الان شاهدیم که این موضوع در حال افول است. 

وی خاطر نشان کرد: من در حوزه فلسفه تجربه‌ای ندارم، ولی علاقه‌مندم که با فیلسوفان نشست‌و برخاست داشته باشم. من در وجود دکتر داوری اردکانی عمق تفکر، اثرگذاری، انتقادپذیری و تواضع و روحانیت را دیدم. 

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم با بیان اینکه دکتر داوری اردکانی هم می‌داند و هم همواره خواسته که بداند، گفت: یک ویژگی خاص دکتر داوری اردکانی این است که تواضع ایشان در ضمن برخورداری از علم و حکمت و دانش، اسوه است. دکتر داوری اردکانی یک اسوه برای نسل ما و آینده است، با وجود اینکه به ایشان کم آجر، پرتاب نشد. 

وی با تاکید بر این که دکتر مخبر دزفولی با تلاش خود، از سربازی به سرداری رسید، گفت: او همواره جانب اعتدال و انصاف می‌گیرد و هیچگاه اصرار بر اندیشه خود ندارد. 

صالحی، ضمن بیان اینکه فرهنگستان خانه نخبگان است، گفت: مدیر فرهنگستان باید سعه صدر داشته باشد و آرای مختلف را بشنود. ما در دوران داوری اردکانی این احساس را داشتیم و من این موضوع را در وجود دکتر مخبر دزفولی می‌بینم. 

وی ادامه داد: دکتر مخبر دزفولی عضو پیوسته فرهنگستان علوم است و فرهنگستان را می‌شناسد. رئیس‌جمهوری شخصیتی را انتخاب کردند که از خانواده خود فرهنگستان است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha