• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402060604009
  • خبرنگار : 71415

کارمند سابق سفارت آمریکا در روسیه به جاسوسی متهم شد

کارمند سابق سفارت آمریکا در روسیه به جاسوسی متهم شد

سازمان امنیت فدرال روسیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد، یک کارمند روس که سابقا در کنسولگری آمریکا در شهر ولادیوستوک روسیه کار می‌کرد و بازداشت شده، متهم به جمع‌آوری اطلاعات درباره عملیات روسیه در اوکراین و دیگر مسائل مرتبط با این عملیات برای دیپلمات‌های آمریکایی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ سازمان امنیت فدرال روسیه (اف.اس.بی) اعلام کرد، رابرت شونوف، کارمند سابق کنسولگری آمریکا در شهر ولادیوستوک، مظنون به "گردآوری اطلاعات درباره عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، فرآیندهای بسیج نیروی روسیه در مناطق این کشور، مشکلات روسیه و ارزیابی تاثیر آنها بر فعالیت‌های اعتراضی مردم روسیه، در مدت زمان باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴" بوده است.

این نهاد امنیت داخلی اصلی روسیه همچنین تصریح کرد، دو دیپلمات آمریکایی که به آموزش شونوف در زمینه جمع‌آوری اطلاعات متهم هستند، برای پاسخ به سوالات احضار شده‌اند.

شونوف در ابتدا در ماه مه دستگیر شد اما مقام‌های روسیه در آن زمان جزئیات بیشتری درباره بازداشت او ارائه نکردند. وزارت امور خارجه آمریکا نیز بازداشت او را محکوم کرد.

اتهام وارد شده به شونوف بر مبنای یک بند جدید از قوانین روسیه است که طبق آن "همکاری محرمانه با یک دولت خارجی یا یک سازمان بین‌المللی یا خارجی با هدف کمک به فعالیت‌هایشان که به وضوح علیه امنیت روسیه باشند" جرم‌انگاری شده است. منتقدان کرملین گفته‌اند که این فرمول به حدی فراگیر است که می‌توان از آن برای مجازات هر تبعه روسی که دارای ارتباطات خارجی باشد، استفاده کرد. همچنین این قانون مجازات تا سقف هشت سال حبس را برای محکومین در نظر گرفته است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که شونوف مدت بیش از ۲۵ سال به عنوان کارمند کنسولگری آمریکا در شهر ولادیوستوک کار کرد. این کنسولگری به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ تعطیل شده و هرگز دوباره بازگشایی نشد.

وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد، بعد از دستور آوریل ۲۰۲۱ دولت روسیه درباره اخراج تمامی کارمندان محلی هیات‌های دیپلماتیک آمریکا در روسیه، شونوف در یک شرکتی که با آمریکا در زمینه پشتیبانی از سفارتش در مسکو قرارداد داشته مشغول به کار شده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مه مدعی شد، تنها نقشی که شونوف در زمان دستگیر شدن داشته، "جمع‌آوری چکیده مطالب رسانه‌ها از منابع باز رسانه‌ای روسیه" بوده است. این سخنگو استدلال کرد، دستگیری او "استفاده فاحش فدراسیون روسیه از قوانین هر چه سرکوبگرانه علیه شهروندانش را برجسته می‌کند."

بر طبق گزارش‌ رسانه‌های روسی، شونوف در زندان "لفورتوو" در شهر مسکو به سر می‌برد.

همچنین ایوان گرشکوویچ، یک خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال نیز که توسط مسکو محبوس شده، در همین زندان نگهداری می‌شود. گرشکوویچ ۲۹ مارس سال جاری میلادی به اتهام جاسوسی توسط سازمان امنیتی روسیه دستگیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha