• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402060604033
  • خبرنگار : 50034

سهامداران بزرگ پتروشیمی هگمتانه سهامشان را به فروش گذاشتند؟

سهامداران بزرگ پتروشیمی هگمتانه سهامشان را به فروش گذاشتند؟

ایسنا/همدان در حالی که هفته گذشته استاندار همدان در نشست خبری خود از تأمین خوراک شرکت صنایع پتروشیمی هگمتانه خبر داد، شنیده می‌شود سهامداران بزرگ این شرکت فروش سهام خود را در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی کرده‌اند.

استاندار همدان در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه پتروشیمی هگمتانه در ورطه ورشکستگی به علت عدم تأمین خوراک قرار دارد، توضیح داد: بحث پتروشیمی هگمتانه جزو موضوعاتی است که از بدو ورود به استان و با توجه به اینکه مسبوق به سابقه بوده، در دستور کار قرار گرفت، چندین جلسه با وزیر نفت داشتیم و مذاکره با مدیران کردیم اما در حقیقت این مجموعه خوراک مصوب ندارد و جزو مجموعه‌هایی بوده که خودش باید خوراک مورد نیازش را از بورس تهیه و تأمین کند که سازوکاری دارد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: وزیر نفت هم توصیه و تأکید بر تأمین خوراک پتروشیمی داشت، البته مقادیری خوراک تأمین شد و آخرین بار هم قول تأمین خوراک داده شده است اما چون محصول تولیدی این مجموعه برای تهیه محصولات پزشکی است که شاید مثل و مانندی در کشور ندارد، می‌تواند ما را از واردات این محصول بی‌نیاز ‌کند، پیگیر هستیم و توافقاتی با مجموعه پتروشیمی کشور و وزارت نفت داشتیم و خود سرمایه‌گذار حاضر است با ورود شرکت‌های بزرگی چون خلیج‌فارس و مارون تأمین خوراک از طرف آنها و تغییر و تبدیل توسط هگمتانه انجام گیرد و درصدی در سود شراکت کنند و خوش‌بین هستیم که این موضوع محقق شود.

اما با انتشار آگهی مزایده آن هم به بالاترین قیمت پیشنهادی، به نظر می‌رسد فرزندان مرحوم علاقبندیان که سهم ۶۳.۱ درصدی در این پتروشیمی دارند، قصد خروج کامل از این شرکت را داشته و عطای تولید PVC گرید پزشکی را به لقایش بخشیده‌اند.

معاون صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: فروش سهام از نظر ما ایرادی ندارد، برای ما مهم این است که کارخانه فعال باشد.

حمید بهزادی اظهار کرد: ۳۵ درصد از سهام پتروشیمی هگمتانه به بخش دولتی اختصاص دارد که از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌شود و ۶۳.۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به مرحوم علاقبندیان بوده که قرار است با پتروشیمی اروند مشارکت کند.

وی با تأکید بر اینکه این واگذاری سهام با هدف برقراری جریان مواد اولیه صورت می‌گیرد، افزود: فرزندان مرحوم علاقبندیان قصد دارند سهام را واگذار کنند که احتمالاً پتروشیمی اروند سهام آن را بخرد.

به‌گزارش ایسنا، در سال ۸۱ احداث پتروشیمی هگمتانه با ظرفیت تولید سالانه ۴۵ هزار تن (۳۶ هزار تن پودر و ۹۰۰۰ تن گرانول) در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در جاده همدان- تهران کلید خورد که قرار بود PVC گرید پزشکی را تولید کند اما با گذشت حدود ۲۰ سال، با وجود اینکه پتروشیمی هگمتانه به افتتاح رسمی رسیده و بهره‌برداری از آن آغاز شده اما همچنان با چالش‌ مواجه است و در سال‌جاری اخباری مبنی بر توقف فعالیت در این پتروشیمی منتشر شد.

در حال حاضر نبود خوراک و ماده اولیه تولید PVC یکی از مشکلات اساسی پتروشیمی هگمتانه است که باید از ماهشهر به همدان انتقال داده شود که البته به‌نظر می‌رسد دو شرکت غدیر و اروند از دادن VCM به پتروشیمی هگمتانه خودداری می‌کنند چراکه این شرکت‌ها از تولیدکنندگان بزرگ VCM در کشور هستند و تأمین خوراک برای پتروشیمی ۳۶ هزار تنی کار سختی برای این دو شرکت نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha