• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402060604044
  • خبرنگار : 71516

دیده‌بان حقوق بشر: ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خونین‌ترین سال‌ها برای کودکان فلسطینی بوده است

دیده‌بان حقوق بشر: ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خونین‌ترین سال‌ها برای کودکان فلسطینی بوده است

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی کودکان فلسطینی را به شهادت می‌رساند، بدون اینکه مجازات شده و تحت پیگرد قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: سال ۲۰۲۲ خونین‌ترین سال برای کودکان فلسطینی در کرانه باختری از ۱۵ سال پیش بود. سال ۲۰۲۳ نیز همین گونه است و حتی تعداد کشته‌شدگان امسال بیشتر از سال میلادی گذشته است. نیروهای اسرائیلی از اول سال ۲۰۲۳ تا ۲۲ اوت، ۳۴ کودک فلسطینی را در کرانه باختری به قتل رساندند.

دیده‌بان حقوق بشر تحقیقات خود را درباره چهار حادثه تیراندازی که به شهادت کودکان فلسطینی بین نوامبر ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ منجر شد، منتشر کرد.

بیل وان اسفلد، مدیر بخش حقوق کودکان در دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: نیروهای اسرائیلی کودکان فلسطینی را که تحت اشغال زندگی می‌کنند به قتل می‌رسانند. اگر فشار هم‌پیمانان اسرائیل به ویژه آمریکا نباشد نیروهای اسرائیلی کودکان فلسطینی بیشتری را به قتل می‌رسانند.

کارشناسان دیده‌بان حقوق بشر مصاحبه‌هایی با هفت تن از شاهدان عینی و ۹ تن از اعضای خانواده‌ها، ساکنان، وکلا، پزشکان و کارکنان میدانی و سازمان‌های حقوقی فلسطینی و اسرائیلی انجام دادند.

این تحقیقات درباره شهادت چهار کودک از جمله محمود السعدی، نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی است که در هنگام رفتن به مدرسه در نزدیکی اردوگاه آوارگان جنین در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ بر اثر تیراندازی نیروهای ارتش اشغالگر به شهادت رسید. براساس این گزارش حقوقی محمود السعدی هیچگونه سلاحی در دست نداشت و بعد از عقب‌نشینی نیروهای صهیونیست از اردوگاه بر اثر تیراندازی از یک خودروی نظامی اسرائیلی در ۱۰۰ متری به شهادت رسید. نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی همچنین در این حادثه دو جوان فلسطینی را بعد از پیوستن به جوانان دیگری که با نیروهای صهیونیست با سنگ یا کوکتل مولوتف مقابله می‌کردند، به شهادت رساندند.

محمد السلیم ۱۷ ساله حین فرار از دست سربازان رژیم صهیونیستی در شمال کرانه باختری به شهادت رسید.

پرونده دیگر درباره شهادت ودیع ابو رموز ۱۷ ساله توسط تک تیرانداز صهیونیست در دهم ژانویه ۲۰۲۳ بود که به همراه تعدادی از جوانان فلسطینی در حال پرتاب سنگ به سمت خودروهای پلیس گارد مرزی در قدس شرقی بود. پیکر این شهید فلسطینی برای چند ماه به خانواده‌اش تحویل داده نشد و رژیم صهیونیستی از خانواده وی خواست شبانه او را دفن کنند.

آدم عیاد ۱۵ ساله به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی در سوم ژانویه در اردوگاه الدهیشه به شهادت رسید. به گفته شاهدان عینی در جریان این حمله نیز یک تک تیرانداز اسرائیلی به کودک ۱۳ ساله فلسطینی تیراندازی کرد که موجب زخمی شدن وی شد.

روزنامه عبری زبان هاآرتص ژانویه اعلام کرد که از دسامبر ۲۰۲۱ به سربازان اجازه داده شد به فلسطینی‌های فراری که به سمت نیروهای اشغالگر سنگ یا کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند، تیراندازی کنند.

دیده‌بان حقوق بشر هفتم اوت در نامه‌ای از ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی خواست درباره این چهار پرونده و قواعد درگیری این نیروها توضیح بدهند. دفتر دادستان نظامی رژیم صهیونیستی از جواب دادن به سوالات درباره عملیات قتل خودداری کرد. براساس قواعد درگیری پلیس رژیم صهیونیستی، نیروهای صهیونیست تنها در صورتی می‌توانند اقدام به تیراندازی کنند که خطری جانشان را تهدید کند.

نیروهای رژیم صهیونیستی در عملیات حفظ امنیت در طول دهه‌ها از زور علیه فلسطینی‌ها استفاده کرده‌اند و معمولا نیروهایی که فلسطینی‌ها از جمله کودکان را در شرایطی به شهادت می‌رسانند که با معیارهای بین‌المللی درباره استفاده از زور مغایر باشد، مجازات نمی‌شوند. به شهادت رساندن کودکان فلسطینی در راستای جنایت‌های ضد بشری و نژادپرستانه مقامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌هاست.

قبلا دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی تحقیقات رسمی را درباره جنایت‌های خطرناک رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها آغاز کرد.

شورای امنیت نیز پیشتر دبیرکل سازمان ملل را به تهیه لیست‌هایی برای درج نام گروهای نظامی و گروه‌های مسلح ناقض حقوق کودکان مکلف کرد. بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ سازمان ملل اعلام کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی مرتکب اقدامات تجاوزکارانه‌ای شده‌اند که بیش از ۸۷۰۰ قربانی کودک داشته است. با این حال نام رژیم صهیونیستی در لیست ناقضان حقوق کودکان نیامده است. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که سازمان ملل فرصتی را برای حمایت از کودکان با عدم درج نام رژیم صهیونیستی در لیست ناقضان حقوق کودکان از دست داد.

دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد: دبیرکل سازمان ملل باید از معیارهای کاربردی برای مشخص کردن لیست سال ۲۰۲۳ استفاده کند.

وان اسفلد گفت: کودکان فلسطینی در سایه اقدامات نژادپرستانه و خشونت‌آمیز زندگی می‌کنند. نیروهای اسرائیلی به آنها تیراندازی می‌کنند بدون اینکه مجازات شوند. هم‌پیمانان اسرائیل باید با این واقعیت قبیح مقابله کنند. فلسطینی‌ها در کرانه باختری براساس توافق‌های ژنو از حمایت برخوردارند و در نتیجه قتل عمدی می‌تواند نقض سنگین قوانین حقوق بشر باشد. ارتش رژیم صهیونیستی به خودی خود تحقیقات جنایی را در مواردی که سربازانش از زور مفرط علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری استفاده می‌کنند حتی در صورت ارائه شکایت انجام نمی‌دهد.

این سازمان از ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی خواست استفاده غیرقانونی از زور مفرط علیه فلسطینی‌ها از جمله کودکان را متوقف کنند.

این سازمان همچنین از کابینه رژیم صهیونیستی خواست دستورات واضح علنی و سری را به تمام نیروهای امنیتی خود درباره ممنوعیت استفاده عمدی از زور جز در مواردی که برای ممانعت از تهدید ضروری باشد، صادر کنند.

همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواست نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی را در گزارش سالانه خود برای سال ۲۰۲۳ در لیست ناقضان حقوق کودکان قرار بدهد.

این سازمان همچنین از دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی خواست به سرعت تحقیقات درباره وضعیت فلسطین به ویژه نقض حقوق کودکان فلسطینی را انجام دهد.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: دولت‌های خارجی مثل آمریکا که ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به تل‌آویو می‌دهد باید این کمک‌ها را به اتخاذ اقدامات جدی از سوی اسرائیل برای پایان جنایت‌های ضد بشری و تبعیض نژادی به ویژه جنایت علیه کودکان مشروط کند. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز باید از قانون دفاع از حقوق کودکان و خانواده‌های فلسطینی حمایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha