• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402060704375
  • خبرنگار : 50184

سایت پروازی "ویس قرنی" جا ماند!

سایت پروازی "ویس قرنی" جا ماند!

ایسنا/کرمانشاه سایت "ویس قرنی" به عنوان یکی از استانداردترین سایت های پروازی دنیا که طی سالهای گذشته همواره میزبانی مسابقات مختلف پاراگلایدر را برعهده داشته، به دلیل نداشتن زیرساخت‌ها رفته رفته در حال از دست دادن جایگاه خود در میان سایت های پروازی ایران است.

محمدرضا نقدی رئیس انجمن ورزش های هوایی استان کرمانشاه که اواخر سال گذشته از میزبانی کرمانشاه برای برگزاری دو مسابقه مهم پاراگلایدر قهرمانی کشور در سایت ویس قرنی خبر داده بود، پس از برگزاری این مسابقات در شهر تبریز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته پیگیری داشتیم که میزبانی مسابقات قهرمانی کشور پاراگلایدر را در سایت ویس قرنی داشته باشیم، اما متاسفانه به دلیل  نبود زیرساخت ها در این سایت، میزبانی آن به استانی دیگر واگذار شد.

وی افزود: هرچند سایت ویس قرنی از جمله استانداردترین سایت های پروازی در دنیاست که خلبانان پاراگلایدر می توانند همزمان در هشت جهت از روی آن تیک‌آف داشته باشند، اما متاسفانه عدم وجود زیرساخت ها، جایگاه آن را در میان سایت های پروازی کشور به خطر انداخته است.

رئیس انجمن ورزش های هوایی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی سالهای گذشته تعدادی سایت پروازی در استان های گلستان، آذربایجان شرقی، کردستان، اصفهان و... احداث شده که وضعیت زیرساختی بسیار مناسبی دارند.

وی با بیان اینکه سایت ویس قرنی زیرساخت‌های استاندارد سایر سایت های پروازی کشور را ندارد، گفت: در این سایت سیستم روشنایی، سایه بان و یا ساختمانی برای استراحت، سرویس بهداشتی و... برای خلبان پاراگلایدر وجود ندارد، درحالیکه در سایت های پروازی دیگر این زیرساخت ها فراهم شده و حتی محل تیک آف خلبانان را سنگفرش و یا چمن مصنوعی کرده اند که کار را برای پرواز راحت‌تر می کند.

نقدی تاکید کرد: با توجه به این زیرساخت‌ها، طبیعی است که سایت های پروازی دیگر از سایت ویس قرنی پیشی گرفته و میزبانی مسابقات را بگیرند.

وی در خصوص چرایی عدم رسیدگی به این سایت هم گفت: ما هنوز نمی دانیم مالک زمین های ویس قرنی میراث فرهنگی است، یا اوقاف و یا منابع طبیعی، چون همه آنها مدعی هستند.

رئیس انجمن ورزش های هوایی کرمانشاه یادآور شد: از طرف دیگر تمام زمین های دامنه سایت ویس قرنی را واگذار کرده اند و به واسطه ویلا سازی های صورت گرفته، محل فرود خلبانان پر از سیم های برق شده و کار را برای تمرین آنها خطرناک کرده است.

وی افزود: نبود زیرساخت ها و وجود این مشکلات باعث شده تا بسیاری از خلبانان برای تمرین به سایت های پروازی دیگر استانها مانند گلستان بروند.

نقدی هزینه مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت ها را در سایت ویس قرنی حدود دو تا سه میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از آنجایی که هرساله خلبانان پاراگلایدر از سراسر کشور و حتی از کشورهای دیگر به این سایت می آیند، ظرفیت بسیار خوبی برای  توسعه توریسم ورزشی استان است، لذا انتظار می رود مسئولین استانی برای حل مشکل این سایت پای کار بیایند.

وی خاطرنشان کرد: سایت ویس قرنی می تواند یک مدرسه پروازی در دنیا باشد که خلبانان پاراگلایدر بسیاری را به سمت خود جذب کند، اما تحقق این امر مستلزم داشتن زیرساخت های مناسب و کمک مسئولین استانی با محوریت استانداری است.

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha