• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402060704591
  • خبرنگار : 71610

منابع لیبیایی: دیدار المنقوش و کوهن با چراغ سبز نخست‌وزیر لیبی انجام شد

منابع لیبیایی: دیدار المنقوش و کوهن با چراغ سبز نخست‌وزیر لیبی انجام شد

علی‌رغم برکناری وزیر خارجه لیبی توسط نخست‌وزیر دولت وحدت ملی این کشور درپی دیدار این وزیر با همتای صهیونیستی‌اش در ایتالیا، اما منابع مطلع از اطلاع شخص نخست‌وزیر از این دیدار پرده برداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام بلندپایه لیبیایی فاش کرد که دولت عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی از دیدار نجلاء المنقوش، وزیر خارجه این کشور با الی کوهن، همتای صهیونیستی‌اش در ایتالیا مطلع بوده است.

یکی از این مقامات که به دلیل حساسیت موضوع حاضر به افشای هویتش نشده است، درباره جزئیات این خبر به آسوشیتدپرس گفته است که الدبیبه ماه میلادی گذشته در سفری که به رم داشت به این نشست چراغ سبز نشان داد و دفتر وی با هماهنگی نجلاء المنقوش این دیدار را ترتیب داد.

مقام لیبیایی دیگر نیز در این باره گزارش داد: دیدار المنقوش و کوهن دو ساعت طول کشید و وزیر خارجه لیبی به محض بازگشت به طرابلس، الدبیبه را در جریان جزئیات آن قرار داد.

طبق گفته وی، این دیدار در چارچوب تلاش‌ها و میانجیگری‌های آمریکا برای سوق دادن لیبی به جمع کشورهای سازش‌گر با رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

وی افزود: عادی سازی روابط میان طرابلس و تل‌آویو برای نخستین بار در دیدار الدبیبه و ویلیام برنز، مدیر سیا که ماه ژانویه به پایتخت لیبی سفر کرده بود، مورد بحث قرار گرفت.

این مقام در ادامه فاش کرد که نخست‌وزیر لیبی موافقت اولیه خود را برای پیوستن به قطار عادی سازی روابط با میانجیگری آمریکا اعلام کرد؛ اما نگران واکنش خشونت آمیز عمومی در کشوری بود که به حمایت از مساله فلسطین معروف است.

در راستای تایید اطلاع الدبیبه از دیدار جنجالی مذکور، همچنین منابع آگاه لیبیایی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک  فاش کردند که پیشتر یک مقام از دولت وی برای آماده سازی دیدار نجلاء المنقوش با الی کوهن به اسرائیل سفر کرده بود.

این منابع گفتند که یکی از وزرای دولت الدبیبه در این سفر پیام‌هایی را از طرف الدبیبه به مقامات کابینه رژیم صهیونیستی منتقل کرد.

این منابع همچنین اعلام کردند که پیشتر نیز مذاکراتی میان اعضای دولت الدبیبه و رژیم صهیونیستی تحت نظارت «آمریکایی-غربی» در ازای باقی ماندن دولت وی در قدرت صورت گرفته بود.

افشای دیدار الی کوهن و نجلاء المنقوش، باعث اعتراضات گسترده در لیبی شده است؛ به طوری که یکشنبه شب برخی از مناطق این کشور شاهد تظاهرات بود.

ملت لیبی یکشنبه شب پس از بیانیه وزارت خارجه رژیم اشغاگر مبنی بر دیدار کوهن و المنقوش در ایتالیا، تظاهرات کرده و پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

پس از اعتراضات گسترده مردم لیبی، دولت لیبی به ریاست الدبیبه، نجلاء المنقوش را از سمتش برکنار کرد.

مسؤولان وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز از فاش شدن دیدار الی کوهن و المنقوش انتقاد و اعلام کردند: «کشورهایی که روابط دیپلماتیکی با اسرائیل ندارند، نگران برگزاری دیدارهای محرمانه هستند و طرف اسرائیلی ثابت کرد که نمی‌داند چگونه باید محرمانه بودن دیدارها را حفظ کند. تماس‌های محرمانه زیادی با کشورهایی که روابطی با آنها نداریم با هدف برقراری روابط دیپلماتیک وجود دارد. به محض اینکه اعتبار طرف اسرائیلی کاهش یابد احتمال برقراری این روابط با کشورهای دیگر در آینده از بین می‌رود. الی کوهن می‌خواهد کشورهای بیشتری به دامنه صلح بپیوندند؛ اما کاری که او کرد در واقع از بین بردن هرگونه احتمالی در این زمینه بود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha