• سه‌شنبه / ۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402060704612
  • خبرنگار : 30147

بلایی که خاموشی چاه موتورها بر سر باغات خلیل‌آباد آورد

بلایی که خاموشی چاه موتورها بر سر باغات خلیل‌آباد آورد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد گفت: خسارت وارد شده به بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد ناشی از خاموشی چاه موتورهای را ۸۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

محمود شبان در حاشیه بازدید از ترمینال فرآوری پسته در گفت و گویی با ایسنا خاطرنشان کرد: بالغ‌بر ۳۲۰۰ هکتار از باغات خلیل‌آباد زیر کشت پسته هستند که با افتتاح یک ترمینال فراوری دیگر طی چند روز گذشته ظرفیت میزان پسته فراوری شده شهرستان به ۱۴ هزار هکتار تن در سال افزایش یافت.

وی افزود: شهرستان خلیل‌آباد در فراوری پسته به یکی از قطب‌های مهم در خراسان رضوی تبدیل شده است، اکنون پسته شهرستان‌های بجستان، گناباد و بخشی از محصول بیرجند نیز در این شهرستان فراوری می‌شود.

شبان با بیان اینکه مهم‌ترین رقم‌های پسته‌ای که در این شهرستان تولید می‌شود فندقی و کله قوچی است، اظهار کرد: بخش زیادی از پسته این شهرستان از دهستان کویر بخش ششطراز برداشت می‌شود که دارای آب شور بوده و منطقه‌ای کویری محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد خاطرنشان کرد: فندقی، اکبری، احمد آقایی، کله قوچی، بادامی و سفید از ارقام پسته در شهرستان خلیل‌آباد است.

وی با تأکید بر اینکه پسته یکی از محصولات عمده صادراتی بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد است که می‌تواند ارزآوری خوبی به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: پسته خلیل‌آباد به کشورهای امارات، کره جنوبی، قزاقستان، ترکیه، عراق، هند و آلمان صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در ادامه خسارت وارد شده به بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد ناشی از خاموشی چاه موتورهای را ۸۱۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: به بیش از ۳۴ موتور پمپ به دلیل نوسانات برق بالغ‌بر ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

وی همچنین با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۳۹۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از خاموشی چاه موتورها به باغات پسته وارد شده است، افزود: کشاورزان انتظار دارند به هر روش ممکن نسبت به جبران خسارت‌های وارد به این افراد اقدام شود.

شبان اظهار کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز برای اجرای آبیاری‌های زیرسطحی تخصیص یابد بسیاری از خسارت‌های بخش کشاورزی براثر قطعی برق چاه موتورها علاوه بر سایر خسارت‌ها را می‌توان کاهش داد و به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه متأسفانه کشاورزان این شهرستان با انواع خسارت‌ها از جمله قطعی برق، خشک‌سالی، سرمازدگی و ... مواجه بوده‌اند، ادامه داد: هم‌زمان با هفته دولت امسال ۳۲ پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۵۴ میلیارد تومان در بخش کشاورزی به بهره‌برداری رسید که ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آن از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه امکان افزایش سطح زیر کشت باغات به دلیل نبود آب امکان‌پذیر نیست و فقط باید راندمان تولید را افزایش دهیم، گفت: شهرستان خلیل‌آباد یکی از قطب‌های تولید در خراسان رضوی محسوب می‌شود. برخی محصولات شهرستان خلیل‌آباد مانند پسته به دلیل صادراتی و ارزآور بودن، در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد باغات خلیل‌آباد زیر کشت انگور است، اظهار کرد: شهرستان خلیل‌آباد رتبه اول سطح و تولید انگور خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

شبان عنوان کرد: از حدود ۳۴۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در خراسان رضوی ۱۲ هزار و ۳۳۰ نفر آن‌ها معادل ۳.۸ درصد در خلیل‌آباد فعال هستند که این نشان می‌دهد شهرستان خرده‌ مالکی است.

وی همچنین اظهار کرد: حدود ۸۶.۵ درصد ارزش ناخالص تولیدات بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد در حوزه باغی، ۱۲.۵ درصد در حوزه دامی، کمتر از یک درصد در زراعت و حدود ۵ صدم درصد در بخش شیلات است.

وی با اشاره به اینکه عمده ارزش ناخالص بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد از محصولات باغی است، گفت: شهرستان خلیل‌آباد ۳.۲ درصد ارزش ناخالص بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده که در این حوزه رتبه ۱۲ را دارد.

شبان محدودیت منابع آبی را یکی از معضلات جدی بخش کشاورزی در خراسان رضوی برشمرد و افزود: منابع آبی به شدت رو به کاهش بوده و منابع آب تجدیدپذیر به شدت دچار تنش شده است.

وی تأکید کرد: اگر در کشاورزی خود تغییر ایجاد نکنیم بدون شک شرایط محیطی تغییر ایجاد خواهد کرد، امسال به دلیل تنش‌های آبی و قرار گرفتن شهرستان در شرایط خشک‌سالی بسیار شدید دچار بیشترین تنش آبی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha