• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402060805274
  • خبرنگار : 71129

کارشناس آمریکایی: استفاده از اف-۱۶‌ها در خط مقدم اوکراین «پرمخاطره» است

کارشناس آمریکایی: استفاده از اف-۱۶‌ها در خط مقدم اوکراین «پرمخاطره» است

یک کارشناس نظامی آمریکایی گفت، استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت این کشور در خط مقدم در اوکراین به دلیل کارآمدی بالای سیستم‌های دفاع هوایی روسیه پر مخاطره خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، «مارک کانچیان» مشاور ارشد برنامه امنیت بین‌الملل در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن گفت: ایده پرواز جنگنده‌های اف-۱۶ بر فراز خطوط مقدم و شکستن بن‌بست مذکور در نبرد اوکراین و روسیه نه تنها شدنی نیست، بلکه بسیار مخاطره آمیز است. سیستم دفاع هوایی روسیه بسیار نیرومند است.

وی ادامه داد، درضمن ده‌ها هزار قطعه اف-۱۶ وجود دارد که باید برای تضمین نگهداری مناسب از آنها منتقل شود. اف-۱۶ها برای هر ساعت پرواز نیازمند ۱۶ ساعت زمان نگهداری دارند. در کنار اینها هزینه یک ساعت پرواز قریب به ۲۷ هزار دلار است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در ۲۰ اوت سال جاری میلادی گفته بود، با هلند در مورد تحویل ۴۲ فروند جنگنده اف-۱۶ به توافق دست یافته است. دانمارک همچنین با انتقال ۱۹ فروند جنگنده اف-۱۶ به اوکراین موافقت کرد که شش فروند از آنها پیش از سال نو میلادی وارد اوکراین خواهند شد.

نیروی هوایی دانمارک حدود ۳۰ فروند جنگنده اف-۱۶ دارد که با عملیاتی شدن جنگنده‌های مدرن اف-۳۵، جنگنده‌های اف-۱۶ از رده خارج خواهند شد. نیروی هوایی هلند نیز ۴۲ فروند از این نوع جنگنده‌ها را در اختیار دارد.

جیمز هکر، فرمانده نیروهای هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا پیشتر در دیدار با گروهی از ناظران نظامی مستقر در واشنگتن گفته بود که پنج سال زمان می‌برد تا اسکادران اف-۱۶ اوکراین برای حضور در عملیات نظامی و نبرد آماده شود.

در این میان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز هشدار داده که مسکو انتقال این جنگنده‌ها به اوکراین را تهدیدی از سوی غرب می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha