• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402060805279
  • خبرنگار : 71129

اوربان نسبت به هرگونه حمله به خطوط انتقال گاز روسیه به مجارستان هشدار داد

اوربان نسبت به هرگونه حمله به خطوط انتقال گاز روسیه به مجارستان هشدار داد

نخست وزیر مجارستان در گفت‌وگویی با یک خبرنگار آمریکایی درباره درگیری اوکراین و خطرات برای سیستم تامین انرژی شامل خطوط گازی صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری topwar، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در گفت‌وگویی با «تاکر کارلسون» خبرنگار آمریکایی گفت: وقتی خطوط گازی نورد استریم و نورداستریم ۲ سال گذشته میلادی منفجر شدند، دولت بوداپست آن را «اقدامی تروریستی» دانست.

وی با بیان اینکه آلمان به واقع به مساله انفجار این خطوط گازی واکنشی نشان نداد، به صورت آشکارا درباره فقدان استقلال رهبری آلمان صحبت کرد و ادامه داد: اگر حمله به سیستمی صورت گیرد که مجارستان از طریق آن گاز روسیه را دریافت می‌کند، این به عنوان دلیل جنگ تلقی می‌شود.

نخست وزیر مجارستان خاطرنشان کرد: دولت بلگراد نیز در مورد سیستم گازرسانی به صربستان همین نظر را دارد. من به همراه رئیس جمهوری صربستان این مساله را شفاف کردیم که هرگونه حمله به این خط لوله گازی بهانه‌ای برای جنگ علیه ماست و ما به شدت و سریعا به چنین حمله تروریستی پاسخ می‌دهیم. شما ‌می‌توانید به راحتی خط لوله گازی به سمت آلمان را منفجر کنید؛ اما چنین کاری را نمی‌توانید برای ما انجام دهید.

اوربان به سوالی درباره اینکه چه کسی پشت این حمله قرار داشته، اشاره نکرد و فقط گفت که کار روسیه نبوده است.

مقام‌ها در بوداپست و بلگراد به خوبی می‌دانند که قطعا روسیه نبود که خطوط لوله گاز نورد استریم را منفجر کرد، در حالیکه در ابتدا سعی شد تعدادی از رسانه‌های غربی و اوکراینی، مسکو را مقصر جلوه دهند.

«سیمور هرش»، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی چند ماه پیش مطالبی را منتشر و در آن اطلاعاتی ارائه کرد که ایالات متحده آمریکا در این حمله دست داشته است. اکنون نیز مطبوعات غربی به طور فعال مطالبی را منتشر می‌کنند که اوکراین در انفجارهای خط لوله گاز دست دارد.

نخست وزیر مجارستان در ادامه این مصاحبه همچنین از این مساله شکایت کرد که ایالات متحده با کشور او بدتر از روسیه رفتار می‌کند و گفت: ما عضوی از ناتو هستیم. ما متحد آمریکاییم ولی بدتر از روسیه با ما رفتار می‌کند.

خبرنگار فاکس نیوز به این مساله اشاره کرد که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از انتخاب مجدد اوربان در سال گذشته میلادی حمایت نکرد؛ اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده حامی اوربان بود.

اوربان درباره مساله جنگ روسیه در اوکراین نیز گفت، برای دستیابی به صلح بهتر این است که «با ترامپ تماس بگیریم.»

از زمان حمله روسیه به اوکراین، آمریکا بیش از ۴۳.۱ میلیارد دلار در قالب کمک‌های امنیتی برای کی‌یف هزینه کرده که شامل ارسال جنگنده‌ها، قایق‌ها، خودروهای زرهی، اسلحه و مهمات است. بسته جدید کمک نظامی هم روز سه شنبه از سوی دولت آمریکا برای اوکراین اعلام شد.

اوربان در ادامه گفت، غرب باید با رئیس‌جمهوری روسیه درباره ساختار امنیتی جدید اوکراین معامله کند که نباید شامل بازگشت کریمه یا عضویت کی‌یف در ناتو باشد.
وی که بابت اقداماتش در تضعیف تحریم‌های غربی علیه روسیه مورد انتقاد قرار دارد، همچنین گفت: اوکراین در مسیر شکست این جنگ است چون نیروهایش کمتر از نیروهای روسی است. ما باید با روس‌ها درباره ساختار امنیتی جدید به منظور تامین امنیت و حق حاکمیت برای اوکراین معامله کنیم اما این معامله نباید درباره عضویت در ناتو باشد.
نخست وزیر مجارستان همچنین گفت، بازگرداندن شبه جزیره کریمه به اوکراین نیز کاملا غیرواقعی است. بهترین فرصت برای صلح این است که ترامپ به قدرت برسد و او می‌تواند به حمایت نظامی از اوکراین پایان دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha