• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402060805480
  • خبرنگار : 50604

عضو هیئت مشورتی استاندار بیان کرد؛

راه‌ حل ساده و مهم جلوگیری از سیل در گلستان

راه‌ حل ساده و مهم جلوگیری از سیل در گلستان

ایسنا/گلستان عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان راه‌کارهای ساده، اساسی و مهمی در مدیریت مصرف آب و مقابله با سیل ارائه داد.

سیدمحسن حسینی صبح چهارشنبه در نشست با مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان اظهار کرد: ۳۶ شهر در استان گلستان وجود دارد که نیمی از جمعیت استان را در خود جای داده و از طرفی بالغ بر ۷۰ درصد سطح شهرها عایق هستند و چون از نفوذ آب به زمین جلوگیری می‌شود، موجب افزایش رواناب در شهرها شده است و کاهش سطح عایق در شهرها موجب کاهش سیلاب هاب شهری می‌شود.

کاشت صنبوبر سریع الرشد در اراضی شور با هدف جلوگیری از فرسایش خاک 

وی با اشاره به اینکه از ۳۶ شهر در استان، ۱۴ شهر در جنوب و ۱۲ شهر در شمال استان است، بیان کرد: علاوه بر سیل، در حال حاضر گرد و غبار هم به برخی شهرهای ما آسیب می‌زند و گونه‌ای مانند صنوبر سریع الرشد که سازگار با آب و خاک شور است، می‌تواند برای پوشش گیاهی شمال استان مفید باشد و همچنین یک منبع درآمدی خوب برای شهرداری‌ها با زراعت چوب باشد.

عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب گفت: در مبحث مدیریت یکپارچه منابع آب، جمع‌آوری آب باران در سطح شهرها می‌تواند به شهر و پایین دست شهر کمک نماید. از طرف دیگر هم مدیریت سیلاب شهری نگاهی به بالادست شهر دارد که به چه نحو مدیریت بشود که آسیب‌پذیری شهرها کاهش یابد.

پیاده‌روهای شهر را اسفنجی کنید

حسینی افزود: جمع‌آوری آب باران سطح منازل مسکونی و تجاری، اصلاح هندسی و نوع مصالح موجود در پیاده‌روها و اسفنجی کردن آن‌ها، اصلاح مهندسی بلوارها در خیابان‌های جدید الاحداث از جمله مواردی است که می‌توان با این اقدامات کاهش سیلاب‌ها را در شهرها شاهد بود و با استفاده بهینه از آب در شرف هدر رفتن یا به صورت مستقیم یا تغذیه در ابخوان‌هابا یک تیر چند نشان زد.

تصویه و بازچرخانی پساب به طور جدی دنبال شود

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری گلستان در این جلسه ضمن استقبال از مدیریت یکپارچه منابع آب در شهرها، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها در تصفیه پساب‌های شهری و بازچرخانی پساب‌های تصفیه شده حاصله در صنایع و فضای سبز، و نیز جداسازی آب فضای سبز شهری از شبکه آب شرب از مؤلفه‌های استفاده بهینه از منابع اب است.

حسین علیقلی‌زاده افزود: در خصوص جمع‌آوری آب باران در خانه‌ها نیازمند جمع‌بندی مقرراتی هستیم و باید مقررات موجود را کنار هم بگذاریم و به سمت اجرا برویم که در این زمینه تشکیل کارگروهی متشکل از دستگاه‌های اجرایی مختلف و شهرداری‌ها که موضوع را راهبری کند، ضروری است.

وی بیان کرد: در خصوص موضوع ریزگردها در استان که مدتی است استان را تحت تأثیر قرار داده، ایجاد کمربندهای سبز در شهرهای شمالی استان با استفاده از گونه‌های سازگار با کم آبی مورد تأکید این دفتر است که پیگیری‌های لازم توسط شهرداری‌ها صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha