• پنجشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402060906222
  • خبرنگار : 50283

شهر خاویاری؛ طرح بزرگ مگا پروژه شیلات با قابلیت ملی

شهر خاویاری؛ طرح بزرگ مگا پروژه شیلات با قابلیت ملی

ایسنا/گیلان مدیر کل شیلات استان گیلان از رشد ۳۳ درصدی در حوزه پرورش ماهیان خاویاری خبر داد و گفت: سهم صادراتی در حوزه خاویار و گوشت آن حدود ۱۰ میلیون دلار از ۳۳ میلیون دلار صادرات است.

کوروش خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: توسعه ماهیان خاویاری در سال ۴۰۱ و ۴۰۲ شتاب فزاینده گرفته و امسال نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ مزرعه خاویاری در استان گیلان فعالیت دارند، افزود: ۱۵۶۱ تن تولید گوشت خاویاری با اقدامات صورت گرفته امسال، تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

شهر خاویاری؛ طرح بزرگ مگا پروژه شیلات با قابلیت ملی

خلیلی تصریح کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته و حضور فعالان بخش خصوصی، از تمام ظرفیت‌های خالی مزارع سردابی غیر فعال برای اخذ مجوز خاویاری استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون شرایط بسیار خوبی در توسعه خاویاری در سطح استان گیلان وجود دارد، گفت: علاوه بر آن یک طرح بزرگ مگا پروژه شهر خاویاری داریم که طرح استان گیلان بوده ولی قابلیت استفاده ملی دارد و تمام استان های کشور از آن می توانند بهره مند شوند.

شهر خاویاری؛ طرح بزرگ مگا پروژه شیلات با قابلیت ملی

مدیر کل شیلات استان گیلان تاکید کرد: این شهر خاویاری در مساحت ۳۰ هکتار با امکان تولید ۲ هزار تن گوشت است که طرح صفر توسط گیلان و مشاور ارائه شده و استانهای دیگر از جمله لرستان نیز در حال استفاده از همین طرح هستند.

خلیلی تصریح کرد: در حال پیگیری انتخاب محدوده مناسب اجرا در حوزه ساحلی یا شرق و یا غرب استان هستیم همچنین در حال تامین اعتبار برای مشاور طرح و پلان های اجرایی کار هستیم که در حال حاضر طی روند اداری است و در صورت آغاز فعالیت یک ظرفیت هزار تنی در تولید ماهی خاویاری داریم.

شهر خاویاری؛ طرح بزرگ مگا پروژه شیلات با قابلیت ملی

وی افزود: علاوه بر آن در حال رایزنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم تا بتوانیم یک عرصه یک هکتاری را به صورت مشارکتی در شهرستان بندر انزلی به طور اختصاصی در این حوزه وارد کنیم که در صورت تحقق، یک مزرعه بزرگ ۱۰۰ تنی ایجاد خواهد شد.

مدیر کل شیلات استان گیلان با تاکید بر اینکه رمز بقا و ماندگاری بازار ما در حوزه ماهیان و تولیدات خاویاری کیفیت آب دریای خزر است، گفت: هر چند تولید و پرورش ماهیان خاویاری کسب و کار گرانی محسوب می شود ولی اگر با مطالعه وارد این حرفه شویم قطعا نتیجه کار را خواهیم دید.

خلیلی تاکید کرد: تمام قد در کنار فعالان این عرصه هستیم و سرمایه‌گذاری در این حوزه ارزش دارد ولی خیلی مهم است که برای بازار صادرات، تولید کنیم به این منظور باید دستورالعمل‌های بهداشتی و الزاماتی که وجود دارد را مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha