• پنجشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402060906260
  • خبرنگار : 71660

هشدار پکن به لندن درباره دخالت در امور داخلی چین

هشدار پکن به لندن درباره دخالت در امور داخلی چین
هان ژنگ (سمت راست) و جیمز کلورلی (سمت چپ)

پس از سفر وزیر خارجه انگلیس به پکن پس از پنج سال و اظهار نظر درباره وضعیت حقوق‌بشر، هنگ‌کنگ و تایوان، چین به انگلیس درباره دخالت در امور داخلی این کشور هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس با سفر به پکن به توقف دیپلماتیک پنج ساله میان این دو کشور پایان داد.

در همین خصوص گمانه‌زنی‌هایی نسبت به احتمال دیدار حضوری «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس و «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در نشست آتی گروه ۲۰ در هند وجود دارد.

اما با این حال، مقامات چینی نسبت به واکنش کلورلی در خصوص اقلیت‌ها در چین، پاسخ تندی نشان دادند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه امور چین گفت: «امورات مربوط به هنگ‌کنگ، سین‌کیانگ و تبت جزو امورات داخلی چین محسوب می‌شوند و دیگر کشورها حق دخالت ندارد».

وزیر خارجه انگلیس پس از ملاقات حضوری با «هان ژنگ» معاون رئیس‌جمهوری چین گفت: «برخی فکر می‌کنند که من نباید اینجا می‌بودم اما مشارکت در حال حاضر از هر زمانی مهم‌تر است. ما قرار نیست چین را طی یک شب تغییر دهیم».

او طی این این سفر و دیدار به مسائل مختلفی از جمله حقوق‌بشر در چین، مسئله تایوان و فعالیت سایبری چین پرداخت.

وزیر خارجه انگلیس روز چهارشنبه با هدف بهبود روابط دوجانبه با چین که در سال‌های اخیر به سردی گراییده، به پکن سفر و با مقاماتی از جمله همتای چینی خود دیدار کرد.

وی پیشتر گفته بود که مسائلی مانند هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ را مطرح خواهد کرد و انتظار می‌رود که به چین یادآوری کند که افزایش نفوذ در صحنه بین‌المللی، مسئولیت‌هایی را هم به دنبال خواهد داشت؛ از جمله کمک به پایان جنگ اوکراین و حل مناقشات ژئوپلتیک در دریای چین جنوبی.

به گزارش رویترز، کلورلی در دیدار با معاون رئیس‌جمهوری چین با تاکید بر لزوم حفظ ارتباط رو در رو میان دو کشور برای اجتناب از سوءتفاهم، گفت که باید به چالش‌ها و تفاوت عقاید میان دو کشور رسیدگی شود؛ اختلاف‌هایی که به گفته او همه کشورها در روابط دوجانبه خود آن را تجربه می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha