• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۱:۵۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402061106864
  • خبرنگار : 50300

/گزارش/

این‌جا نقطه صفر مرزی؛ ۵ روز مانده به اربعین...

این‌جا نقطه صفر مرزی؛ ۵ روز مانده به اربعین...

ایسنا/خوزستان مرز شلمچه در پنج روز انتهایی مانده به اربعین حسینی، حالا زوار بیشتری به خود می‌بیند؛ شلمچه ای که این روزها حال و هوای وصف ناشدنی دارد.

رفته رفته با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز و خنک‌ شدن هوا جمعیت ورودی زوار به پایانه مرزی شلمچه هم افزایش پیدا می کند. تا چشم کار می‌کند زنان و مردانِ جوان، میانسال، پا به سن گذاشته و کودکان خردسال دیده می شود.

به گزارش ایسنا، پرچم‌های سرخ و سیاه یا حسین و یا عباس همه جا برافراشته است و صدای نوحه از دور و نزدیک به گوش می رسد. چند زن و مرد در گوشه‌ای نشسته و در حال خواندن زیارت عاشورا هستند.

موکب‌های مردمی و سازمانی در حال خدمت رسانی هستند؛ هر کدام در حد وسع خود خدمتی ارائه می‌دهند. حس و حال عجیبی حاکم است؛ خاک شلمچه از ۸ سال دفاع مقدس تاکنون میعادگاه عاشقان بوده و خواهد بود.

این‌جا نقطه صفر مرزی؛ ۵ رو زمانده به اربعین...

جمعیت زیادی وارد گیت خروجی مرزی می شوند و موجی نیز در حال بازگشت هستند. از بین جمعیت مرد جوانی که همراه با خانواده‌اش از کرمان آمده و به تازگی وارد کشور شده‌ است در گفت‌وگو با ایسنا می گوید:" حال‌ و هوای اربعین متفاوت است؛ میهمان‌داری مردم عراق مثل همیشه خیلی خوب بود و هر سال سنگ‌تمام می‌گذارند و بهتر از هر سال از زوار استقبال می‌کنند."

وی ادامه می دهد:" امسال چهاردهمین سفر خود را از کرمان، دیار حاج‌قاسم سلیمانی به کربلا داشتم که خدا را شاکرم ۱۲ سفر در اربعین بود."

این زائر می گوید:" مردم ایران امسال با شور و شوق زیادی به کربلا می‌آیند. با توجه به استقبال پرشور مردم از اربعین، وظیفه خود دانستیم که بلافاصله پس از زیارت بازگردیم تا بقیه زائران با خیال آسوده زیارت کنند."

وی ادامه می دهد:"چند سال است که به زیارت امام‌حسین می‌روم، و انتظار دارم خدمات رسانی در مرز کشورمان افزایش پیدا کند، مثلا تعداد نمازخانه‌ها زیادتر شود. البته بقیه امکانات وجود دارد و امنیت به خوبی تامین شده است."

این‌جا نقطه صفر مرزی؛ ۵ رو زمانده به اربعین...

زن جوان اهوازی کودک خردسالش را در آغوش گرفته است؛ او می گوید: "اولین سال است که به زیارت کربلا می‌روم؛ احساس شوق زیادی دارم اصلا احساس خستگی ندارم با اینکه چندین کیلومتر را همراه با کودکم پیاده‌روی کردم اما به نظرم چند دقیقه بیشتر نبود."

وی ادامه می دهد:" خدمات‌رسانی در ایران بسیار خوب بوده است. زمان زیادی را برای عبور از مرز در صف انتظار نبودیم و همه چیز با برنامه و به خوبی پیش رفت."

مرد پاکبان میانسال هم می گوید: "از شهرداری شیراز همراه با چند نفر از همکاران مان آمده‌ام. ۱۰ روز است که در مرز شلمچه مشغول خدمت‌رسانی هستم و تا دو روز بعد از پایان اربعین نیز اینجا خواهم بود. نظافت محدوده مرز و تا گیت خروجی را انجام می‌دهم؛ هرچند کربلا نیستیم اما اگر امام حسین(ع) قبول کند درحال خدمت‌رسانی به زوار ایشان هستیم."

وی ادامه می دهد:" سال اول است که به عنوان پاکبان به مرز آمده‌ام اما همکارانم هر سال به زوار امام حسین خدمت رسانی می‌کنند."

این‌جا نقطه صفر مرزی؛ ۵ رو زمانده به اربعین...

در ابتدای ورودی مرز بیمارستان صحرایی نیروی دریایی ارتش مستقر شده و تا پایان اربعین مشغول خدمات‌دهی به زوار خواهد بود.

مسئول شیفت بیمارستان صحرایی ارتش در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح می دهد:" نیروی دریایی ارتش برپاکننده این بیمارستان صحرایی است؛ در این بیمارستان بخش اورژانس و داروخانه راه اندازی شده است. همکاران کادر درمان شامل پزشک، متخصص طب اورژانس و پرستار از اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان، یزد و... مشغول به کار هستند."

این پرستار خرمشهری ادامه می دهد:" این جا زوار توسط پزشکان ویزیت و معاینه می‌شوند و در صورت نیاز دارو ارائه می‌شود و بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شوند."

هم چنین یکی از پرسنل فوریت‌های پزشکی می گوید:" اولین سالی است که برای خدمات رسانی به زوار اربعین حسینی اعزام می‌شوم؛ از ۲۸ مرداد در شلمچه مستقر هستیم و از شهرستان فسای استان فارس اعزام شده‌ایم. چند مورد اعزامی به بیمارستان‌های خرمشهر و آبادان داشتیم اما خوشبختانه موارد حادی نبودند. خدمت به زوار امام حسین(ع) برای ما افتخار است.

دلدادگی زائران اربعین و همه کسانی که در حد وسع شان در نقطه صفر مرزی برای خدمت آمده اند، وصف ناشدنی است؛ این جا همه غرق در عشق حسین (ع) هستند، چه آن ها که نگاه شان را به مقصد دوخته و راه را طی می کنند تا به آن سوی مرز، به دیار عاشقی برسند و چه آن هایی که این سوی مرز مانده اند تا همچنان خادم زائران حسین (ع) باشند. فرقی ندارد همه به عشق حسین(ع) قدم بر می دارند.

گزارش از فاطمه سعدیان- ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha