• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402061106891
  • خبرنگار : 71145

همدستی النصره و قسد/ آغاز عملیات نظامی برای مقابله با طوایف شرق فرات

همدستی النصره و قسد/ آغاز عملیات نظامی برای مقابله با طوایف شرق فرات

منابع آگاه در ادلب فاش کردند «ابومحمد الجولانی» سرکرده گروه تروریستی «هیئت تحریر الشام» (جبهه النصره سابق)، اخیرا نشست اضطراری را با سران این گروه درباره وقوع درگیری بین نیروهای طوایف عرب و شبه نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» وابسته به ارتش آمریکا در تعدادی از محورها در حومه دیرالزور در شرق سوریه برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، این منابع افزودند که الجولانی از سرکرده‌های النصره خواسته است تا علاوه بر ارسال پشتیبانی تسلیحاتی که شامل موشک‌های ضدتانک می‌شود، نیروهای کمکی نظامی زبده را برای کمک به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) شامل تک تیراندازان و افراد مسلح با تجربه رزمی بالا در جنگ خیابانی بفرستند.

این منابع همچنین به خبرگزاری اسپوتنیک گفته‌اند الجولانی حمایت خود را با همتایان خود در قسد هماهنگ کرده و عملا بلافاصله شروع به اعزام نیروهای کمکی کرد، به طوری‌که برخی کاروان‌های فردی شبانه از طریق جاده‌های فرعی از حومه ادلب حرکت و از حومه حلب عبور کردند و به یکی از نقاط متعلق به این شبه‌نظامیان در حومه حسکه رسیدند و قرار است بعداً به حومه دیرالزور منتقل شوند تا در کنار قسد در جنگ با نیروهای عشایر عرب آنجا بجنگند.

این در حالی است که روستاها و شهرک‌های حومه شرقی و شمالی دیرالزور در طول شب گذشته (جمعه) شاهد درگیری‌های شدید بین طوایف عرب و «شورای نظامی دیرالزور» از یک سو و شبه‌نظامیان قسد از سوی دیگر، در تلاش قسد برای کنترل بر کل دیرالزور و پایان دادن به حضور مسلحانه عشایر عرب بود.

از سوی دیگر، المیادین گزارش داد، نیروهای دموکراتیک سوریه منع آمد و شد در دیرالزور را اعلام کردند که از ساعت پنج بامداد امروز، شنبه آغاز شده و به مدت ۴۸ ساعت ادامه دارد.

خبرنگار المیادین گزارش داد که نیروهای دموکراتیک سوریه در آستانه آغاز عملیات نظامی برای مقابله با طوایف شرق فرات هستند در حالیکه گزارش شده شهر البصیره در حومه شرقی دیرالزور را با توپخانه و موشک هدف قرار داده است.

شلیک خمپاره از سوی قسد از پایگاه‌ آمریکایی در میدان نفتی العمر سوریه

پیش از این، نیروهای دموکراتیک سوریه پس از شکست‌های خود در حومه شرقی استان دیر الزور، در حومه این استان شرقی سوریه منع رفت و آمد اعلام کردند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه‌ای مدعی شدند، با توجه به شرایط امنیتی که روستاهای شرق دیرالزور شاهد آن هستند و به دلیل بهره برداری گروه‌های مسلح از جمله سازمان داعش برای ایجاد فتنه در منطقه، شورای نظامی دیرالزور و نیروهای امنیت داخلی از منع آمد و شد در استان دیرالزور خبر دادند.

در این بیانیه آمده است که منع رفت و آمد از ساعت پنج صبح امروز، شنبه آغاز و به مدت ۴۸ ساعت ادامه دارد.

در این بیانیه ادعا شده است که نیروهای قسد به دنبال محافظت از جان و مال غیرنظامیان در برابر خرابکاری‌های گروه‌های مسلح و جلوگیری از مخفی شدن این گروه‌ها در میان غیرنظامیان هستند.

این در حالی است که منابع محلی از شمال دیرالزور تاکید کردند که مبارزان عشایر عرب کنترل تمام شهرک‌های الباغوز، البصیر و الشحیل را به دست گرفته‌اند. امروز منابعی در شرق سوریه به المیادین گزارش دادند که مبارزان عشایر پس از عقب نشینی نیروهای «دیرالزور» از آنجا، کنترل کل شهرک هجین در حومه شرقی دیرالزور را نیز به دست گرفتند.

آتش‌گرفتن خودرو نظامی آمریکایی متعلق به قسد

منابعی از شمال دیرالزور با بیان اینکه مبارزان عشایری کنترل جاده منتهی به میدان نفتی العمر را که بزرگترین پایگاه آمریکایی محسوب می‌شود، به دست گرفتند، افزودند: قبایل تمام خط رودخانه مقابل نقاط ارتش سوریه را در حومه دیر الزور در کنترل خود گرفتند.

در این رابطه اسپوتنیک گزارش داد، شب گذشته درگیری‌ها به روستاهایی اکثر ساکنان آن از اعضای قبیله «العکیدات» در حومه شرقی استان دیر الزور هستند، کشیده شد. به ویژه روستاهایی که ورودی اصلی پایگاه غیرقانونی آمریکا در میدان «نفتی» العمر محسوب می‌شوند.

منابع محلی به خبرنگار اسپوتنیک تاکید کردند که مبارزان عشایر عرب یکی از بزرگترین ایست‌های بازرسی نظامی قسد در جاده پایگاه میدان نفتی العمر در شهرک الشحیل را به کنترل خود درآوردند در حالی که این شهرک شاهد نبردهای شدید بین نیروهای قسد و عشایر عرب برای کنترل شهرک مجاور است.

به گفته این خبرنگار، عشایر عرب موفق شدند شهرک ذیبان در مجاورت میدان العمر بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور را تحت کنترل خود بگیرند و تلفات و خسارات سنگینی به قسد وارد کنند، به طوریکه تعدادی از خودروها هاموی که ساخت آمریکا هستند، منهدم شدند. قسد تلاش کرد «با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین شهرک ذیبان را از دست عشایر عرب پس گیرد که منجر به تلفات انسانی در میان غیرنظامیان شد و بیش از هشت نفر از ساکنان این شهرک جان باختند.»

این منابع خاطرنشان کردند: منطقه تحت کنترل از شمال دیرالزور تا مرز عراق در مقابل البوکمال در شرق امتداد دارد.

این منابع تأیید کردند که «نیروهای قسد» از روستاهای الجرضی، السوسه و الحوائج در حومه شرقی دیرالزور عقب نشینی کردند، در حالی که کلیپ‌های ویدیویی منتشر شده توسط خبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی، شبه نظامیان عشایر عرب را در این روستاها نشان می‌داد.

درگیری‌ها در شرق فرات منجر به کنترل قسد بر چندین روستا در حومه شمالی دیرالزور شد. این پس از آن بود نیروهای قسد نیروهای کمکی بیشتر از حسکه، منبج، رقه و عین العرب با پشتیبانی سلاح‌های سنگین، موشک‌اندازها و تانک‌ها برای تصرف روستاهای أبریهه، العزبه، الربیضه و الضمان، قبل از عقب نشینی از الضمان، تحت فشار حملات عشایر عرب با خود آورده بودند.

همدستی «جبهه النصره» و قسد در دیرالزور/ آغاز عملیات نظامی برای مقابله با طوایف شرق فرات

در مورد خط حومه شرقی، رزمندگان طوایف عرب توانستند چندین روستا، شهرک و نقطه را تحت کنترل بگیرند و پس از عقب نشینی قسد، تعدادی خودروی زرهی، خودرو، سلاح و مهمات را مصادره کردند. بخش دیگر نیز از قسد جدا شده و تسلیم نیروهای طوایف عرب شدند.

عشایر علاوه بر عقب نشینی کامل شبه نظامیان دموکراتیک سوریه از شهر الباغوز، مقر پلیس نظامی در غرانیج، ایست بازرسی المقصم در شهر الطیانه و مرکز آسایش در ذیبان را به دست گرفتند. نیروهای عشایر به آنها مهلت دادند تا شهر را ترک کنند و در عین حال حمله گسترده نیروهای قسد به سمت شهر البصیره را دفع کردند.

این درگیری‌های مسلحانه در ۲۷ اوت و پس از دستگیری احمد الخبیل، ملقب به ابو خوله، فرمانده شورای موسوم به «شورای نظامی دیرالزور» توسط یگان‌های مدافع خلق آغاز شد و با پیوستن قبایل عرب، این درگیری‌ها شدت یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha