• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402061106912
  • خبرنگار : 71145

رهبر کودتا در گابن وعده اصلاحات دموکراتیک را داد

رهبر کودتا در گابن وعده اصلاحات دموکراتیک را داد

رهبر کودتای نظامی در گابن چند روز پس از سرنگونی رئیس‌جمهور علی بونگو، وعده داد که نهادها را در جهتی «دموکراتیک‌تر و بااحترام‌تر به حقوق بشر» سازمان‌دهی مجدد کند؛ اما بدون عجله، در حالی که رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) از سازمان ملل و اتحادیه آفریقا خواستند از بازگشت نظم قانون اساسی در گابن حمایت کند.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از الجزیره، ژنرال بوریس اولیگوی انگوئما، در یک سخنرانی برای اعضای هیئت دیپلماتیک که شامگاه جمعه از تلویزیون پخش شد، «انحلال نهادها» که چهارشنبه گذشته در جریان کودتا اعلام شد را «یک موضوع موقتی» خواند و توضیح داد که هدف «سازماندهی مجدد آنها به گونه‌ای که دموکراتیک‌تر و منطبق‌تر با استانداردهای بین‌المللی از نظر رعایت حقوق بشر، آزادی‌های اساسی، دموکراسی و حاکمیت قانون و همچنین مبارزه با فساد که امری شایع در کشورش است، را دنبال می‌کند.»

با این حال، رهبر کودتا مدت زمانی را برای مرحله «انتقالی» که قرار است دوشنبه به عنوان رئیس جمهوری کشورش در لیبرویل سوگند یاد کند، مشخص نکرد.

وی همچنین در سخنرانی دیگری خطاب به نمایندگان جامعه مدنی، وعده «قانون اساسی جدیدی را داد که خواسته‌های مردم گابن را که برای مدت طولانی (اسیر) رنج بوده‌اند را برآورده کند.» او همچنین «قانون جدید انتخاباتی» را وعده داد و تاکید کرد که شورای نظامی به دنبال«حرکت سریع اما پیوسته» و اجتناب از انتخاباتی است که «تکرار اشتباهات گذشته» با حفظ همان افراد در قدرت باشد.

انگوئما همچنین روز جمعه با رهبران مذهبی، بازرگانان و نمایندگان جامعه مدنی دیدار کرد و همچنین از نمایندگان اهداکنندگان خارجی، سازمان‌های بین‌المللی و اعضای هیئت دیپلماتیک معتبر در لیبرویل دعوت کرد تا با او دیدار کنند.

همچنن خبرگزاری فرانسه به نقل از سفارتخانه‌های کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای که کودتا را محکوم کردند، گزارش داد، دیپلمات‌های ارشد خود را به این نشست نفرستادند، بلکه دیپلمات‌های رده پایینی را به این نشست اعزام کردند و تا عصر روز جمعه چیزی از این نشست منتشر نشده بود.

ژنرال انگوئما روز پنج‌شنبه، اولین سخنرانی خود را در مقابل بیش از ۲۰۰ تن از بازرگانی برجسته ایراد کرد و جلسات آن در روز جمعه از تلویزیون دولتی پخش شد. ژنرال انگوئما تعداد زیادی از حاضران را به دست داشتن در فساد متهم کرد.

از سوی دیگر، گروه اکوواس در بیانیه‌ای به تاریخ پنج‌شنبه پس از یک نشست اضطراری اعلام کرد که از شرکای تحت رهبری سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا خواسته است که از بازگشت سریع به نظم قانون اساسی حمایت کرده و از امنیت رئیس جمهوری بازداشت شده علی بونگو اطمینان حاصل کنند.

این گروه همچنین به رئیس جمهوری کشور آفریقای مرکزی ماموریت داد تا برای برون رفت از بحران کنونی میانجیگری کند و اعلام کرد که روز دوشنبه دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.

کاخ سفید نیز روز جمعه مدعی شد که همچنان به دنبال «راه حل‌های دیپلماتیک انعطاف پذیر» برای وضعیت گابن و نیجر است.

نیجر نیز اخیرا شاهد کودتا بود و طی این کودتا در ۲۶ ژوئیه محمد بازوم، رئیس جمهور این کشور سرنگون شد.

این در حالی است که گروه اپوزیسیون اصلی گابن، حزب آلترناتیو ۲۰۲۳، می‌گوید برنده قانونی انتخابات است. این حزب از جامعه بین‌المللی خواسته است تا از حکومت نظامی بخواهد تا قدرت را به غیرنظامیان بازگرداند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که چند روز پس از کودتای نظامی که رئیس جمهور علی بونگو را سرنگون کرد، زندگی در گابن به حالت عادی بازگشته است.

دیروز جمعه با حضور شدید نیروهای امنیتی در خیابان‌های لیبرویل، پایتخت، وضعیت آرامش حاکم شد، ادارات دولتی کار خود را از سر گرفتند و ارتش از اکثر خیابان‌ها عقب نشینی کرده است، اگرچه برخی از پست‌های بازرسی را حفظ کرده است.

گروهی از افسران ارشد در گابن - چهارشنبه گذشته - ضمن اعلام اینکه قدرت را به دست گرفته‌اند از انحلال همه نهادها و لغو نتایج انتخاباتی خبر دادند که شنبه گذشته برگزار شد و در آن رئیس‌جمهور علی بونگو برای سومین بار پیروز شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha