• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402061107085
  • خبرنگار : 50210

دری نجف آبادی:

منابع آزاد شده از کره جنوبی در پیکره اقتصاد تزریق شود/صنعت ریلی باید از هر جهت تکان بخورد

منابع آزاد شده از کره جنوبی در پیکره اقتصاد تزریق شود/صنعت ریلی باید از هر جهت تکان بخورد

ایسنا/مرکزی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه اگر صنعت ریلی متحول شود قطعا کشور متحول می شود گفت: صنعت ریلی باید از هر جهت تکان موثر بخورد.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی یازدهم شهریور ۱۴۰۲ در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت بر لزوم برنامه ریزی برای ایجاد تحول تاکید کرد و گفت: ۶ میلیارد دلار که از کره جنوبی گرفته شده مانند خون در پیکر اقتصاد کشور تزریق شود. این پول نباید صرف واردات غیرضروری شود، بلکه باید صرف واردات مواد اولیه و سرمایه گذاری شود.

دری نجف آبادی گفت: باید بررسی شود که در سال های گذشته چه میزان ارز به وزارت صمت اختصاص یافت و چقدر این ارز صرف واردات درست شده است.

وی تصریح کرد: حضور ایران در مجامعی چون شانگهای یا بریکس فرصتی است که باید از آن بهره برداری حداکثری شود، باید در این مراکز سهم خود، روابط تجاری، بازرگانی، واردات و صادرات را مشروط به حفظ منافع ملی تعریف کنیم و در این راستا نقش وزارت صمت بسیار اهمیت دارد و باید بخش بین الملل این وزارتخانه فعالانه عمل کند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اضافه کرد: در سطح ملی باید وزارت صمت تدابیری داشته باشد که رشته های اولویت دار مشخص شود، به عنوان مثال اگر صنعت ریلی کشور متحول شود قطعا کشور متحول می شود. صنعت ریلی باید از هر جهت تکان موثر بخورد. این صنعت باید بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد و حتی می توان حداقل برای مقصد مشهد سرعت قطارها را به ۳۰۰ کیلومتر رساند.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوای اراک، اصفهان، اهواز و ... گفت: متاسفانه اغلب نیروگاه های کشور راندمانی کمتر از ۴۰ درصد دارند و باید سرمایه گذاری مناسبی در بخش نیروگاهی کشور صورت گیرد که این امر قطعا به سود دولت است. با قطع برق صنایع، تولید ملی دچار مشکل شده است و باید در این راستا تدبیری جدی داشت.

دری نجف آبادی اضافه کرد: در کنار این کمبود برق، با کمبود آب نیز روبرو هستیم.

وی به تولید خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: تولید این خودروها در کشور واجب است، توسعه صنایع الکترونیکی و دیجیتالی اهمیت دارد، ایران باید یکی از ۱۰ کشور اول دنیا در تولید موبایل باشد. سال گذشته به صورت رسمی ۶ میلیارد دلار موبایل وارد کشور شده است و همچنان صحبت از بیکاری می شود، بر این اساس باید تدبیری در این راستا داشت.

دری نجف آبادی با بیان اینکه در بخش کشاورزی، تولید محصولات کم آب بر مهم است، اما مسئله توسعه صنایع تبدیلی بسیار اهمیت دارد، افزود: در استان مرکزی سردخانه مناسب وجود ندارد و این شرایط به دردی بی درمان تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: همانطور که به واگن پارس توجه شد باید به وضعیت شرکت صنایع آذراب نیز توجه شود، بارها برای رسیدگی به مشکلات این شرکت جلسه تشکیل شده، اما هنوز مشکل دارد. متاسفانه ماشین سازی نیز در حال تبدیل شدن به یکی از صنایع دارای مشکل استان مرکزی است، در این شرایط همکاری کارگران و دلسوزی مدیران لازم است. باید بهره وری کارگران را مدنظر داشت نه اینکه به جای رفع مشکلات، حقوق ها را افزایش داد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به وضعیت یک شرکت در ساوه، افزود: متاسفانه این شرکت به دلیل برخی از مشکلات سیاسی و تخلفات، امروز درگیر چالش شده است و باید به این شرایط رسیدگی کرد. شهرستان های ساوه، زرندیه، اراک و دلیجان کانون های مهمی در کشور هستند و در امر توسعه صنعتی، فناوری و تامین نیازهای کشور ظرفیت های عظیمی دارند بر این اساس، حتی اگر نیاز است برای استان نماینده ای ویژه انتخاب کنید تا به مشکلات این استان رسیدگی کنند.

وی به مهاجرت مغزها اشاره کرد و گفت: اگر ظرفیت هایی ایجاد شود تا جوانان و نخبگان را حفظ کنیم و مدیریت درستی داشته باشیم موفق خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha