• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402061107278
  • خبرنگار : 71660

تهدید کره‌جنوبی به کشاندن ژاپن به سازمان ملل بابت تخلیه پساب اتمی

تهدید کره‌جنوبی به کشاندن ژاپن به سازمان ملل بابت تخلیه پساب اتمی

کره جنوبی هشدار داد که اگر ژاپن برنامه اولیه خود را درخصوص تخلیه پساب هسته‌ای تصفیه شده نیروگاه هسته‌ای تخریب شده فوکوشیما دنبال نکند، این مسئله را به سازمان ملل خواهد کشاند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این هشدار پس از آن اعلام شد که ژاپن به رهاسازی پساب تصفیه شده از نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا اقدام کرد و سئول خواستار گفت‌وگو درخصوص تاثیرات احتمالی این اقدام بر روی محیط دریا شد اما ژاپن چنین درخواستی را رد کرد.

یونهاپ به نقل از «پارک سونگ-هون» معاون وزیر امور مربوط به اقیانوس‌ها در کره جنوبی گفت: دولت در حال بررسی جزئیات و استراتژی‌های مربوط به گفت‌وگوهای احتمالی است. اگر ژاپن برنامه اولیه خود را درخصوص تخلیه پساب‌ هسته‌ای تصیفه‌شده فوکوشیما دنبال نکند، ما قویا به «سازمان بین‌المللی دریانوردی» و یا دیگر نهادهای بین‌المللی شکایت می‌کنیم.

انتظار می‌رود «سازمان بین‌المللی دریانوردی»، نهاد وابسته به سازمان ملل متحد نشستی را ماه آینده میلادی در لندن برگزار کند اما معلوم نیست که آیا درباره این موضوع گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر.

دولت ژاپن هفته پیش ادعا کرد، از آب‌های دریای اطراف نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما آزمایش به عمل آورده و این آزمایشات آلودگی قابل تشخیص رادیواکتیو را در این آب‌ها شناسایی نکرده‌اند. ژاپن قرار است نتایج آزمایشات خود از نمونه آب دریای اطراف نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را به صورت هفتگی در عرض سه ماه آینده منتشر کند.

قرار است طبق طرح ژاپن که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید شده، بیش از یک میلیون تُن پساب تصفیه شده انبار شده در محل این نیروگاه هسته‌ای در عرض ۳۰ سال آینده تخلیه شود. این پساب از بعد از آسیب شدیدی که سونامی سال ۲۰۱۱ به نیروگاه فوکوشیما وارد کرد، انباشته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha