• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402061107282
  • خبرنگار : 50134

یک مسئول:

آذربایجان‌غربی رتبه دوم انجام پیوند کلیه در کشور را دارد

آذربایجان‌غربی رتبه دوم انجام پیوند کلیه در کشور را دارد

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی رتبه دوم انجام پیوند کلیه را در کشور دارد و قطب پیوند کلیه است و از زمان شروع به کار انجمن پیوند کلیه تاکنون ۳۱۵۴ مورد پیوند کلیه در استان انجام شده است.

علی تقی زاده یازدهم شهریور در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات خانه مطبوعات برگزار شد، افزود: آذربایجان غربی رتبه ۲۴ کشوری را در اهدای عضو از افراد مرگ مغزی دارد که متاسفانه رتبه پایینی بوده و نیازمند فرهنگ سازی است.

وی تصریح کرد: مرکز پیوند کلیه ارومیه دومین مرکز پیوند کلیه بعد از تهران در ایران است و ۳۵سال از عمر این مرکز می گذرد.

تقی زاده خاطر نشان کرد: در طول سال در استان به طور میانگین ۱۰۷مورد مرگ مغزی رخ می دهد که باید ۱۵۰ مورد پیوند کلیه بعداز مرگ مغزی داشته باشیم اما متاسفانه این آمار در استان فقط ۵درصد است.
رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو آذربایجان غربی بااشاره به اینکه اهدای عضو بعد از مرگ مغزی نیازمند فرهنگ سازی است، اظهار کرد: در طول سال بیش از ۱۰۰مورد مرگ بیماران دیالیزی در استان را داریم که اگر اهدای عضو از مرگ مغزی در جامعه نهادینه شود، دیگر شاهد این تعداد مرگ و میر بیماران نیازمند کلیه نخواهیم بود.

وی یاد آور شد: در ایران اهدای عضو بین دهنده و گیرنده از فرد غریبه تحت نظارت انجمن اهدای عضو انجام می شود تا معضل دلالی از بین برود و در برخی موارد دولت مبلغی را به عنوان ایثار به دهنده پرداخت می شود.

تقی زاده خاطر نشان کرد: از هر فرد مرگ مغزی ۸ارگان حیاتی را می توان برداشت و اگر بتوان اهدای عضو را فرهنگ سازی و در جامعه نهادینه کنیم به هیچ عنوان نیاز به فروش اعضا در کشور نخواهیم داشت.

تقی زاده ادامه داد: ارومیه مجوز تربیت فلوشیب پیوند کلیه را در ایران دارد اما متاسفانه به دلیل عدم رغبت و انگیزه، تمایل برای رزیدنتی پیوند در کشور بسیار کم است و تاکنون فقط یک مورد تربیت رزیدنت انجام شده است‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha