• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402061207680
  • خبرنگار : 50377

مدیرکل شیلات مازندران:

حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر رسالت اصلی شیلات است

حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر رسالت اصلی شیلات است

ایسنا/مازندران مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه یکی از رسالت های اصلی این اداره کل حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر است گفت: اداره کل شیلات استان مازندران دارای دو مرکزتکثیر و پرورش آزاد ماهیان دریای خزر است که درمرکز شهید باهنر کلاردشت و شهیدرجایی ساری بحث حفظ و بازسازی یا تولید بچه ماهیان، انواع ماهیان استخوانی مانند ماهی سفید، کپور و انواع ماهیان خاویاری را انجام می‌دهد.

قاسم کریم زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۸۵میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی(ماهیان سفید و کپور)، آزاد و خاویاری جهت حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر در رودخانه های مهم شیلاتی رها سازی شد.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای شاخص اداره کل شیلات جذب حدود ۵میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای لایروبی از طریق سازمان شیلات ایران بوده است، گفت: رسالت اصلی و حاکمیتی ما بر این است که بتوانیم شرایط را برای صید کیلکا مهیا کنیم.

مدیرکل شیلات مازندران  خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات به حق جامعه صیادی بحث طرح تعدیل و ساماندهی، اقتصادی کردن صید جامعه صیادی است که در این مسیر گام بسیار مثبتی برداشته شده است.

این مسئول با اظهار اینکه طی یک دهه اخیر با محدودیت منابع آبی و منابع زمینی مواجه هستیم باید از ظرفیت و پتانسیل هایی که در دریای خزر وجود دارد؛ استفاده کنیم، اظهار کرد: علاوه بر صید وصیادی بحث گردشگری مطرح است که از ظرفیت دریای خزر برای پرورش ماهی در قفس های دریایی باید استفاده شود.

وی افزود: درسال گذشته حدود ۱۵ قفس را در اعماق ۵۰ متری دریا مستقر کردیم حداقل تولید ۳۰ تن و حداکثر ۵۰ تن که درنهایت در سال گذشته در حدود ۴۶۵تن تولید داشتیم و حدود۴۷ شغل جدید در این مسیر ایجاد شد تا بتوانیم بخشی از پروتئین جامعه را تأمین کنیم.

کریم زاده با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر بحث کمبود اعتبارات را در سطح کلان کشوری و سازمان شیلاتی ایران شاهد بودیم، یادآور شد: جامعه صیادی ما به این باور رسیده اند که دریا متعلق به خودشان است، به همین دلیل  ۲۵ دستگاه نیسان و ۲دستگاه خاور را در اختیار اداره کل شیلات استان مازندران برای امور حمل و نقل قرار داده اند، یعنی ۷میلیارد تومان صرفه جویی برای دولت صورت گرفته است.

به گفته مدیرکل شیلات استان مازندران، با ایجاد ۳۸۰۰ واحد آبزی پروری در استان، ۵۱ هزار شغل در نواحی ساحلی مازندران فراهم شد که سالانه قریب به بیش از ۱۱۵ هزار تن تولید انواع ماهیان صورت می گیرد که لازم است این ظرفیت‌ها در مازندران حفظ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha