• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402061207773
  • خبرنگار : 71496

دیپلمات آمریکایی از رژیم صهیونیستی خواست از لیبی به صورت غیرمستقیم استفاده کند

دیپلمات آمریکایی از رژیم صهیونیستی خواست از لیبی به صورت غیرمستقیم استفاده کند

یک دیپلمات سابق آمریکایی با تاکید بر اینکه دیدار اخیر وزرای خارجه لیبی و رژیم صهیونیستی برای هر توافق عادی‌سازی روابط در آینده، پیامدهای منفی خواهد داشت، از تل‌آویو خواست از لیبی به روش‌های غیرمستقیم استفاده کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ایتن کُرین، دیپلمات سابق آمریکایی در  مقاله‌ای در وب‌سایت «نشنال نیوز» از تل‌آویو خواست از روش‌های غیرمستقیم از لیبی استفاده کند.

کرین در مقاله خود نوشت، میان بحرانی که پس از دیدار نجلاء المنقوش، وزیر خارجه برکنار شده لیبی و الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در رم آغاز شد و آنچه دوستی رهبران لیبی با واشنگتن خوانده می‌شود، ارتباطی وجود دارد.

این دیپلمات سابق آمریکایی در ادامه نیز نوشت، آنچه اهمیت دارد درک عمق مشکل سیاسی این روزهای لیبی و پیامدهای داخلی و خارجی آن است.

او تاکید کرد، این باور در میان گروه بزرگی از مردم لیبی وجود دارد که سران این کشور از طریق همگرایی با رژیم صهیونیستی، سعی در نزدیک شدن و دوستی با آمریکا را دارند تا از این راه مانع فشارهایی شوند که در مورد انتخابات در معرض آنها قرار می‌گیرند.

کرین درباره رژیم صهیونیستی نیز نوشت: «مخالفان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گویند او انجام یک دیدار سیاسی در سطح بالا با لیبیایی‌ها را بسیار مهم‌تر از امضای یک توافق واقعی با آنها می‌داند.»

این دیپلمات آمریکایی تاکید کرد، «خشم مردم لیبی از اسرائیل به دلیل سیاست‌هایش در مورد فلسطینی‌ها بسیار بیشتر از خشم آنها از مسؤولان سیاسی کشورشان است و دیدار کوهن و المنقوش برای هر توافقنامه عادی‌سازی آتی روابط، پیامدهای منفی خواهد داشت؛ اما مانع آن نخواهد شد و هزینه هر توافقی از این دست برای همه طرف‌ها بسیار سنگین خواهد بود.»

او در ادامه نیز نوشت: «اگر اسرائیل بخواهد راه را برای ارتباطی بلند مدت با لیبی هموار کند، باید برخی برنامه‌های کمک‌ فنی در آفریقا را با مشارکت شرکای عرب جدید خود احیا کند.»

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یکشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای دیدار محرمانه خود با المنقوش در رم را فاش کرده و آن را «دیداری تاریخی و اولین گام در مسیر برقراری روابط میان اسرائیل و لیبی» خواند.

اما وزارت خارجه دولت وحدت ملی لیبی در بیانیه‌ای بر پایبندی کامل خود به اصول ملی در برابر مسایل کشورهای عربی و اسلامی و در راس آنها مساله فلسطین تاکید کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد که قدس پایتخت ابدی فلسطین است و این موضعگیری جدی و بی‌بازگشت لیبی است.

همچنین شورای ریاستی لیبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که هر گونه تعامل و ارتباط با رژیم صهیونیستی به منزله نقض قوانین کشور لیبی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha