• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1402061207844
  • خبرنگار : 71579

رسانه عربی مطرح کرد

راه‌آهن راهبردی شلمچه-بصره و نتایجی که به دنبال خواهد داشت

راه‌آهن راهبردی شلمچه-بصره و نتایجی که به دنبال خواهد داشت

یک رسانه عربی در گزارش به پروژه خط‌ریلی ایران و عراق پرداخت و تاکید کرد که این پروژه منجر به تغییرات گسترده در منطقه و کاهش پیامدهای تحریم‌های آمریکا بر تهران می‌شود.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری العربی‌الجدید در گزارشی نوشت که «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور ایران روز شنبه با حضور در گذرگاه شلمچه در استان بصره سنگ‌بنای طرح خط‌ریلی شلمچه به بصره را وضع کردند.

در این گزارش آمده است که تهران خط‌ریلی شلمچه به بصره را کریدوری راهبردی می‌داند که از طریق سوریه ایران را به دریای مدیترانه متصل می‌کند.

در بخشی از این گزارش به اظهارات محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و محمد مخبر، معاون رئیس جمهوری ایران و تاکید آن‌ها به اهمیت این پروژه پرداخته شد.

«علی البیدر» پژوهشگر عراقی در این‌باره تاکید کرد که این پروژه مقدمه‌ای برای پروژه‌های حمل ونقل راهبردی است که کشور را به همسایگان و کشورهای آسیای مرکزی متصل می کند.

وی گفت که این پروژه بر عملکرد بنادر عراقی به ویژه بندر فاو که از اهمیت زیادی نزد دولت برخودار هستند تاثیر نخواهد گذاشت.

این پژوهشگر عراقی خاطرنشان کرد که پروژه خط‌ریلی ایران و عراق حداکثر تا دو سال دیگر به پایان خواهد رسید و راه‌اندازی این کریدور نقطه تحولی در تجارت ایران و عراق و کشورهای شرقی که تمایل به استفاده از خطوط ریلی ایران برای رسیدن به غرب جهان و کشورهای مدیترانه دارند، ایجاد خواهد کرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که صحبت‌ها در مورد خط ریلی شلمچه به بصره و همچنین بندر لاذقیه در سوریه از سال ۲۰۱۶ به طور جدی مطرح شد.

این رسانه عربی نوشت که تکمیل این پروژه میان ایران و عراق و سوریه این امکان را فراهم می کند که کالاها از کشور پاکستان به چابهار واقع در جنوب شرق ایران انتقال یابند، همچنین کالاهایی که از چین و آسیای مرکزی به سرخس می رسند را می توان از طریق این خط ریلی به بنادر سوریه رساند.

در ادامه این گزارش آمده است که با استفاده از این پروژه و همچنین در چارچوب کریدور بین‌المللی شمال به جنوب نیز می‌توان کالاهای روسی و اروپایی را به عراق منتقل کرد.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اینکه ایران برای صادرات کالاهای خود و کاهش پیامدهای تحریم‌های آمریکا به‌طور گسترده به کشورهای همسایه متکی است، آمده است که ایران اهمیت زیادی به پروژه خط‌ریلی بصره-شلمچه می‌دهد زیرا این پروژه ایران را به عراق و سوریه و دریای مدیترانه متصل می کند و منجر به تغییرات گسترده در منطقه می شود.

در این راستا، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره گفت: سعی می‌کنیم تا دو سال آینده این پروژه را به سرانجام برسانیم.

مهرداد بذرپاش روز شنبه( ۱۱ شهریورماه)در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط ریلی شلمچه - بصره اظهار کرد: سعی می‌کنیم ظرف مدت یک و نیم تا دو سال این پروژه را به سرانجام برسانیم.

 وی افزود: همچنین توافقی با کشور سوریه انجام شده است تا بتوانیم از طریق ریلی با کشور سوریه نیز در ارتباط باشیم.  

وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از توافقات امروز و در زمینه توسعه روابط، یک پیمان سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، روز گذشته(شنبه) با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق، عملیات اجرایی خط ریلی شلمچه – بصره آغاز شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha