• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402061208157
  • منبع : نمایندگی مازندران

یک فعال اقتصادی در مازندران مطرح کرد

تامین امنیت غذایی کشور با راه اندازی کریدور شمال- جنوب

تامین امنیت غذایی کشور با راه اندازی کریدور شمال- جنوب

ایسنا/مازندران یک فعال اقتصادی در مازندران با اعلام مدل مصوب شده «طرح تمام» در کارگروه اقتصادی، سرمایه گذاری و اشتغال زایی استان گفت: ما با خرید متمرکز و یکجا با قیمت ثابت و بدون دریافت ارز از دولت، با استفاده از طلب ارزی که وارد کنندگان از دولت داشتند توانستیم موادغذایی را توسط تهاتر از محل ورود ماشین آلات سنگین راه سازی، ساختمان سازی و ژنراتورهای عظیم گازی برای تولید برق کارخانه‌ها، تامین کنیم.

کارگروه اقتصادی سرمایه گذاری و اشتغال زایی استان مازندران در تاریخ ۲۰ مرداد ماه امسال در استانداری برگزار شد و اولین گام و تلاش دولت جمهوری اسلامی ایران برای راه اندازی کریدور شمال-جنوب با توجه به وجود پتانسیل عظیم تولید غلات، نهاده های دامی، دانه های روغنی و روغن خام مورد نیاز کشورمان و دیگر کشورهای همسایه ایران اعم از عراق، کویت، عربستان، امارات، قطر، بحرین و یمن توسط کشورهای قزاقستان و روسیه بوده است که با درایت، حمایت و ایستادگی استاندار مازندران مقدمات وقوع این اتفاق ملی و بین‌المللی نظر به راهبردهای طراحی شده توسط «گروه توسعه مشارکت استان مازندران» موسوم به «طرح تمام» که در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در خانه صمت توسط سید مجتبی رضوی سخنگوی «طرح تمام» در حضور خبرنگاران رسانه های کشور رونمایی شد و طی گذشت ۱۸ ماه این گروه موفق شد تا کلیات ساماندهی آب، زباله، راه اندازی کریدور شمال-جنوب و ساخت اولین IT کشور در مازندران را به صورت کلی در کارگروه اقتصادی و سرمایه گذاری و اشتغال زایی در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ مصوب و با تاسیس کمیته تخصصی به دستور استاندار مازندران جزئیات طرح تامین اقلام غذایی مورد نیاز کشور و به تبع آن کشورهای جنوب ایران به ریاست معاونت اقتصادی سرمایه گذاری و اشتغال زایی استانداری مازندران پس از بحث و بررسی راهبرد مد نظر مؤسس «طرح تمام» در حضور مدیران و کارشناسان زیربط نهایی شود و سرانجام در تاریخ ۲۰مرداد ماه امسال این بخش از برنامه و راهبرد مؤسس و مجری «طرح تمام» به تصویب نهایی رسیده و ابلاغ شد.

"عباس رضائیان" بانی و مؤسس گروه توسعه مشارکت استان مازندران (طرح تمام) در جلسه ۲۰ مرداد ماه سال جاری اعلام کرد این پروسه یا راهبرد متعلق به فرد یا افراد خاص نبوده بلکه بستر سازی قانونی برای همه فعالین تجارت بین الملل اعم از داخلی و خارجی در استان مازندران است که با دارا بودن ۳ بندر مهم از ۴ بندر در سواحل شمال ایران در استان مازندران با زیرساخت هایی چون خط راه آهن آماده پذیرش سرمایه گذاران داخلی و خارجی خصوصا شرکت های عربی فعال در این عرصه خواهد بود.

رضائیان در جلسه ۲۰مرداد ماه امسال اعلام کرد آنچه که خود به عنوان یکی از تجار و بازرگانان ایرانی در قالب این طرح اعم از واردات غلات و غذای مورد نیاز کشور و نیز ترانزیت غلات و نهاده های دامی و نیز فرآورده های سوختی کشورهای حاشیه خزر به جنوب، چه برای داخل کشور یا خارج کشور به انجام برساند ۲درصد مبلغ ریالی عملیات را وقف حفظ محیط زیست شمال کشور یعنی سه استان گلستان، گیلان و مازندران می‌کند.

تامین امنیت غذایی کشور با راه اندازی کریدور شمال- جنوب

این طراح اقتصادی مدعی است این راهبرد، امنیت غذای کشورمان را تا ابد تامین نموده و باعث رونق اقتصاد شمال ایران خصوصا استان مازندران می‌شود. او با ذکر این سخنان آمادگی خود را برای پاسخگویی به سوالات ایسنا اعلام کرده است.

ایسنا: آقای رضائیان چرا این راهبرد را به نام خود یا شرکتی خاص مصوب نکرده اید؟

- هدفم منافع شخصی نیست چون در ۶۰ سالگی قصد بازنشستگی دارم تا مقالات، شعر ها و ماجراهایی که بر من طی ۴۰ سال فعالیتم رفت را سروسامان بدهم؛ این راهبرد برای تجار جوان و دارای انرژی هست. راه اندازی کریدور شمال به جنوب کار پر رفت و آمد و سختی است من مقدمات آن را در خارج کشور مهیا کرده و حتی آن را به صورت تست اجرا می‌کنم ولی امیدوارم تجار جوان ایرانی با مشارکت شرکت های روسی و عرب منطقه آن را به اجرا دربیاورند.

ایسنا: در حال حاضر تجار و شرکت ها انواع غلات، نهاده های دامی و روغن خام را از شمال ایران وارد می‌کنند و بعضا به عراق هم این اقلام را ترانزیت می‌کنند. شما چه کاری قصد دارید مطابق راهبردتان انجام بدهید که آنها نمی توانند؟

- آنچه که در بنادر شمالی ایران وارد می شود بخش اندکی از نیاز کشور است و چون تجار ما بصورت رقابتی وارد بازار روسیه و قزاقستان می شوند. قیمت تمام شده اعم از قیمت کالا و هزینه حمل به دلیل وجود واسطه های روسی و ایرانی بسیار گران که هزینه آن را دولت با پرداخت ارز و مردم با خرید گران نشان می‌دهند.

در مدل مصوب شده «طرح تمام» در کارگروه اقتصادی سرمایه گذاری و اشتغالزایی ما به خرید متمرکز و یکجا با قیمت ثابت و بدون دریافت ارز از دولت که طلب ارزی وارد کنندگان از دولت واردات موادغذایی را بابت بدهی شان به گمرک ایران، از محل ورود ماشین آلات سنگین راه سازی، ساختمان سازی و ژنراتورهای عظیم گازی برای تولید برق کارخانه‌ها تهاتر می‌کنیم و با یک تیر چند نشان می‌زنیم. بدون جابجایی ارز بدون نیاز به دلار چرخ های زنگ زده اقتصاد ایران که به خاطر تحریم قادر به حرکت نیست را روغن کاری و به حرکت درمی آوریم.

ایسنا: آیا شما قصد دارید از این طریق اقدام به واردات خودروهای سبک و در دست گرفتن بازار واردات خودرو های خارجی و انحصار این بازار را دارید؟

- به هیچ عنوان، سال گذشته دولت از ۲۰۰ هزار نفر اقدام به دریافت ۵۰۰ میلیون تومان بابت ثبت نام خودروهای خارجی نموده است از طرفی بازار خودرو بازاری وسیع است که کار امثال من نیست. من یک استراتژیست و برنامه ریز هستم وارد جزئیات نمی‌توانم بشوم. یک خودکار و یک گوشی موبایل دارم و همسرم مکاتباتم را در پیام رسان انجام می‌دهد و فقط برای برگزاری جلسه کاری از خانه خارج می شوم. کارم دخالت در جزئیات نیست. آدم کم حوصله ای هستم هدفم به کارگیری افراد و شرکت های دارای توان ذیل «گروه توسعه مشارکت استان مازندران» یا «طرح تمام» است و با کوچک ترین خطایی، فرد یا شرکتی که در گروه وارد کار شد را اخراج می کنم. ما نیاز به مهارت، دقت و سرعت داریم و باید با اهلش در داخل و خارج از کشور کار کنیم. جا برای آزمون و خطا نداریم.

ایسنا: با این حساب ارز مورد نیاز عملیات و به قول شما راهبرد مد نظرتان در طرح تمام را چگونه تامین می‌کنید؟

- لازم است بگویم عملیات ضد تحریم که در ایران از آن به دور زدن تحریم یاد می شود که حرف و اصطلاح و روش غلطی است و آن را در هیچ دانشگاه یا مرکز علمی یا عملی تدریس نمی کنند چون اگر کسی استاد آن باشد به جای درس دادن آن به دیگران از دانشش برای عمل به دور زدن تحریم بهره برده و پول در می‌اورد؛ مگر کسی شیوه و شگرد کاسبی یا تجارتش را به دیگران آموزش می دهد؟

ما باید از دور زدن تحریم به خنثی سازی تحریم برسیم. روس ها با شروع جنگ اوکراین با تحریم هایی مواجه شدند که بسیار سخت تر و خطرناک تر از تحریم های غرب علیه ایران است و تنها کشوری که می‌تواند به روس ها برای خنثی سازی تحریم کمک کند ایران است. هرکس بلد است بیاید و مطابق مصوبه کارگروه اقتصادی، سرمایه گذاری و اشتغال زایی مازندران کارش را شروع کند. بسم الله

همینجا اعلام می‌کنم بعنوان موسس «گروه توسعه مشارکت استان مازندران» و مجری «طرح تمام» همه کسانی که مایل به همکاری با ما استقرار در استان مازندران هستند چه در داخل و خارج کشور دعوت می‌کنم و من فقط از آنها حق مشاوره یا درصورت ورود به حق العمل کارگزاریم را دریافت می‌کنم.

ایسنا: چه توقعی از دولت یا نظام برای اجرای این راهبرد دارید؟

- هیچ توقعی از نظام و دولت ندارم. یعنی دخالت نظام و دولت ایران باعث بهانه گیری غرب خصوصا دولت ایالات متحده آمریکا می شود. وقتی نه ارزی از دولت می خواهیم و نه کالا یا محصول تحریمی خرید و فروش می‌کنیم چرا باید نهادهای حاکمیتی و دولتی را دخیل در کار کنیم؟

ما قصد داریم غذای مردم ایران و مردم خاورمیانه را تامین کنیم بدون دخالت پول خصوصا دلار و یورو؛ کالا می‌دهیم کالا می‌گیریم. ما به کشتی های ماهیگیری در اقیانوس هند گازوئیل یا مازوت روسیه، قزاقستان و ترکمنستان می‌دهیم و به جایش از آنها ماهی می‌گیریم. ما تاجریم کاسبیم کاری به سیاست دولت ها و روابطشان نداریم؛ سراغ بانک ها نمی‌رویم این روش را هرکسی بلد است بسم الله. وقتی توقعی از دولت و نظام نداریم به اروپا و آمریکا چه دخلی دارد؟ تامین غذای مردم توسط مردم جرم است؟

به خاطر دلیری، شجاعت، درایت و شرافتی که استاندار مازندان آقای حسینی پور در جمع و مصوبه شدن این کار به خرج دادند سازمان ها و ادارات وابسته به دولت واقعا همراهی کرده و می‌کنند هرچند کارهایم با تانی و تاخیر جلو میرود ولی نگران نیستم اگر در تهران دچار مشکل نشویم تا آخر مهرماه اولین محموله هایم وارد بنادر ایران می شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha