• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 1402061208187
  • خبرنگار : 71576

مدرس فدراسیون جهانی بسکتبال: نه تنها ایران، آسیا هم از حدادی بهره برد

مدرس فدراسیون جهانی بسکتبال: نه تنها ایران، آسیا هم از حدادی بهره برد

کارشناس و مدرس فدراسیون جهانی بسکتبال معتقد است حامد حدادی نه تنها روی بسکتبال ایران، بلکه روی بسکتبال آسیا هم تاثیر گذاشت.

صفاعلی کمالیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی ۲۰۲۳ که با ۵ باخت متوالی همراه بود، توضیح داد: درباره تیم ملی نمی‌توانیم بگوییم که از نظر نتیجه‌گیری خوب بودند، کسی نمی‌تواند چنین ادعایی را مطرح کند، اما باید آسیب شناسی دقیقی در همه زمینه‌ها صورت گیرد و شرایط به صورت منطقی دیده شود تا بر اساس آن علت و عوامل را استخراج کنیم.

* چاره‌ای جز جوانگرایی نداشتیم

او درباره جوان گرایی صورت گرفته در تیم ملی بسکتبال ایران که با برخی انتقادها نیز همراه بوده، اظهار کرد: از نظر من این اتفاقی است که لازم بود خیلی پیشتر انجام شود و بازیکنان جدید بطور مؤثر به بدنه تیم‌های ملی تزریق شوند. باید این اتفاق در گذشته به صورت مداوم و درگیرانه با تیم‌های ملی رخ می‌داد که متاسفانه این مهم به تعویق افتاد. به تعویق افتادن این موضوع در نهایت ما را به جایی رساند که چاره‌ای جز انجام این کار در جام جهانی نداشتیم.

کارشناس بسکتبال ایران تصریح کرد: شاید عدم انتخاب یا استفاده از یکی دو بازیکن در تیم ملی همیشه مورد بحث باشد، اما این موضوع بستگی به نظر سرمربی دارد و به هر حال ما به اینجا رسیدیم و از نظر من به موقعیتی رسیدیم که در دوره‌های قبل به هر شکلی بسکتبال ما از روبرو شدن با آن خودداری کرده بود و در شرایط فعلی غیر قابل اجتناب بود. فرض کنید از این نفرات جوان استفاده نمی‌کردیم، آیا ما در بین چهار تیم، هشت تیم یا ۱۲ تیم نهایی قرار می‌گرفتیم؟ 

مدرس فدراسیون جهانی بسکتبال: نه تنها ایران، آسیا هم از حدادی بهره برد

* مخالفان بگویند چاره چیست

او درباره برخی انتقادها مبنی بر اینکه جام جهانی جای جوانگرایی نیست نیز گفت: با توجه به مطالب گفته شده در شرایط فعلی بسکتبال ما، راه حل چیست؟ ادامه روش گذشته و تعویق آینده‌سازی؟ قصد من مقصر جلوه دادن گذشتگان نیست، من به مسیر کلی بسکتبال در کشور توجه می‌کنم. به هر حال باید این اتفاق انجام می‌شد و از آن تعویق نتایج بهتری عاید نمی‌شد. شرایط فعلی گواه این ادعاست.

کمالیان افزود: من معتقدم که اگر از مسابقات کاپ آسیای گذشته هم این کار (جوانگرایی) را انجام می‌دادیم باز هم دیر بود، ولی شرایط همیشه همین است و افراد نظرات متفاوتی دارند. 

* بسکتبال آسیا هم از حدادی بهره برد

مربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران، درباره خداحافظی حامد حدادی اسطوره بسکتبال ایران از تیم ملی نیز گفت: حامد یک شخصیت ویژه در بسکتبال ما بوده و هست و من امیدوارم همچنان بسکتبال ایران از وجود او بخوبی استفاده کند، در هر زمینه‌ای که برای او مقدور است. او از معدود بازیکن قد بلند در دنیا است که توانایی و مهارت‌هایش فراتر از شرایط جسمانی‌اش است. شما در این جام جهانی هم دیدید که حامد با وجود آسیب‌دیدگی قبلی همچنان در بازی مفید بود و به هم‌تیمی‌های خود پاس‌های بسیار خوبی می‌داد. او شرایط بازی را بخوبی می‌سنجد، موقعیت مناسب را شناسایی می‌کند و اکثرا تصمیم‌های بسیار خوبی می‌گیرد.

او ادامه داد: بسکتبال ایران از وجود حامد و یک نسل بسیار مستعد بهره برده و این امکان فراهم شد که بازیکنان زیادی از بازی در کنار یا مقابل آنها بسیار بیاموزند و این فقط محدود به بسکتبال کشور ما نیست و شامل رقبای آسیایی ما هم  می‌شود. همینطور برای مربیان بسیاری هم فرصت یادگیری از وجود این بازیکنان فراهم شد.  

* حدادی بسیار باهوش است

کمالیان در پاسخ به این سوال که چه ویژگی خاصی حامد حدادی را به چنین ستاره بزرگی تبدیل کرد؟ توضیح داد: یکسری خصوصیات جسمانی بازیکنانی مثل حامد هستند و بخشی هم هوش بسکتبال و مهارت‌های حامد است که وی را متمایز می‌کند. باید از مربیانی چون مرحوم ناظم سلامی و همکاران خوزستانی که برای حامد زحمت زیادی متقبل شدند نیز قدردانی کرد که در کشف این بسکتبالیست مستعد کمک کردند و همینطور مربیان بعدی که در ارتقاء فنی و شخصیتی حامد تلاش زیادی کردند. حامد بازیکن بسیار با هوشی است و شرایط بازی را به خوبی درک می‌کند و از شریط جسمانی خود نیز بخوبی استفاده می‌کند. او همیشه قابلیت حضور در بزرگترین میادین بسکتبال را داشته است.

مدرس فدراسیون جهانی بسکتبال: نه تنها ایران، آسیا هم از حدادی بهره برد

* سبک بسکتبال ایران باید تغییر کند

او در پاسخ به این سوال که بعد از حدادی چه دیدگاهی برای بسکتبال ایران متصور است؟ توضیح داد: ما نمی‌توانیم همانگونه که با حامد بازی می‌کردیم بعد از او هم بازی کنیم، بسکتبال ما باید یاد بگیرد چطور بدون حامد بازی کند اما متاسفانه ما این کار را هم به تعویق انداخته‌ایم. به هر حال باید این روش و سبک در بسکتبال ما شکل بگیرد، هرچند که شرایط جسمانی در بسکتبال تعیین‌کننده بنظر می‌رسد اما ما باید با توجه به شرایط ممکن، با امکانات و منابع انسانی که در اختیار داریم، بهترین سبک را در تیم‌های ملی خود (همه رده‌های سنی) به صورت هماهنگ پیاده کنیم و این نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و طولانی مدت است.

* استعدایابی بسکتبال قطعا نیازمند ارتقاء است

کارشناس بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان ستاره‌ای در حد و اندازه حدادی را برای بسکتبال ایران ساخت؟ تاکید کرد: اینگونه به موضوع نگاه کنیم که ما در طول تاریخ بسکتبال ایران چند بازیکن با خصوصیات جسمانی و فنی حامد داشته‌ایم؟ منظور من تنها از نظر قد نیست، بلکه مجموعه خصوصیات حامد است. اینکه بازیکن دیگری مثل حامد داشته باشیم از لحاظ عددی غیرممکن نیست، اما احتمال آن خیلی کم است. ما باید برای آن چیزی که داریم و به صورت مستمر می‌شود روی آن حساب کنیم برنامه‌ریزی کنیم تا بهترین نتیجه را بدست آوریم. ضمن اینکه برنامه استعدادیابی در بسکتبال کشور ما بطور قطع باید ارتقاء پیدا کند. در این بخش فدراسیون یکی از نهادهای درگیر است اما قاعدتا برنامه‌ریزی اصلی باید از این طریق انجام شود.

* شکاف بسکتبال ایران با جهان در حال گسترش است

او با بیان اینکه اختلاف تیم‌های تراز اول دنیا و حتی تیم‌های آسیایی با ایران در حال افزایش است، توضیح داد: تمام تیم‌های آسیایی که در جام جهانی بودند یک بازیکن تغییر تابعیتی در اختیار داشتند. چینی‌ها که قبلا این کار را انجام نمی‌دادند الان بازیکنی از NBA را در اختیار دارند، فیلیپین سال‌ها است از این رویه استفاده می‌کند. ژاپن هم یک بازیکن آمریکایی داشت که مناسب سبک بازی‌ آن‌ها است. اردن و لبنان نیز بازیکن غیر بومی داشتند که در نتایج آن‌ها تاثیر مستقیم داشتند. تنها تیمی که چنین شرایطی نداشت ایران بود و همه بازیکنان از کشور خودمان بودند.

کمالیان گفت: من نمی‌گویم که ما در گذشته تیم‌هایی که بازیکن غیر بومی داشتند را شکست نداده‌ایم، اما باید بدانیم نسل جدیدی از بازیکنان در تیم ملی ما بازی می‌کنند و شرایط تغییر کرده، باید بیشتر آماده شویم. در شرایط فعلی و برای جبران فاصله با تیم‌های آسیایی نیاز به برنامه‌ریزی و کار اجرایی بسیار قوی و شدید در کنار صبر و حوصله داریم. اگر فراتر از آسیا نگاه کنیم‌، با تیم‌هایی از قاره‌های دیگر مثل آفریقا، اروپا و آمریکا، شرایط کاملا متفاوت بوده و این شکاف هم در حال گسترش است.

مدرس فدراسیون جهانی بسکتبال: نه تنها ایران، آسیا هم از حدادی بهره برد

* از نسل طلایی بسکتبال تقدیر شود

مدرس فیبا در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: در خاتمه به دو نکته اشاره می‌کنم،‌ اول اینکه اگر قرار است توقع داشته باشیم در کنار همهٔ دشواری‌های تغییر نسل، یک مربی خارجی با ۲ یا ۳ ماه تمرین و مسابقه تدارکاتی ناجی بسکتبال ما شود، از نظر من این موضوع نه تنها واقع‌بینانه نیست بلکه غیرمنصفانه نیز هست. در این مرحله، به نقش آفرینی همه عوامل که باعث رشد بسکتبال ایران در ۲ دههٔ گذشته بوده‌اند نیز کم و بیش نیاز است. دوم اینکه؛ امیدوارم در فرصتی مناسب از بازیکنان نسل پرافتخار بسکتبال ایران و نه تنها حامد حدادی که به تازگی بازنشستگی از بسکتبال ملی را اعلام کرده، بلکه قهرمانانی مانند صمد نیکحواه بهرامی، مهدی کامرانی، حامد آفاق، اوشین ساهاکیان و سایرین، در مراسمی ویژه و به نحوی شایسته‌ تقدیر به عمل آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۴ ۱۱:۵۰

آخی بمیرم واسه خداحافظیش بنده خدا حیف تو ایران بود 🥺🥺

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۴ ۱۲:۲۳

چرا بیخودی یه بازیکن و بزرگ میکنین حدادی تو جوونیش هم نمیتونست مفید باشه و چشم نواز بازی کنه چه برسه به الان که باید با تریلی جابه جاش میکردن