• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402061208212
  • خبرنگار : 71442

وزیر فرهنگ: طلال سلمان نمونه برجسته روزنامه‌نگاری جبهه مقاومت بود

وزیر فرهنگ: طلال سلمان نمونه برجسته روزنامه‌نگاری جبهه مقاومت بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در آئین گرامیداشت طلال سلمان روزنامه‌نگار فقید لبنان و موسس روزنامه السفیر از وی به عنوان الگوی روزنامه‌نگاری در عرصه مقاومت یاد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر این مطلب و با تقدیر از جایگاه همه کسانی که در عرضه مقاومت اسلامی در مقابل اشغالگران صهیونیست تلاش می‌کنند، از سلمان به عنوان چهره شاخص جهان اسلام و مقاومت در مقابل تجاوزگری یاد کرد و گفت: این روزنامه نگار برجسته لبنانی شخصیتی مبارز و صریح و با قوت در صحنه مقاومت با صهیونیست ها بود که هیچگاه دشواری‌ها او را از این مسیر ناامید نکرد.

اسماعیلی افزود: طلال سلمان الگوی یک روزنامه نگار متعهد و در صحنه است که بدون لکنت با قوت از حق و حقیقت دفاع می‌کند. در لبنان شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای بسیار فعالی را داریم که سلمان یکی از برجستگان و مشاهیر عالم روزنامه‌نگاری لبنان و جهان اسلام بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تسلیت به جامعه روزنامه‌نگاری لبنان و جهان اسلام به مناسبت درگذشت این شخصیت بزرگ جهان مقاومت تاکید کرد: این مرد بزرگ درباره نهضت اسلامی مردم ایران نیز همواره با نگاهی مثبت و حقیقت‌جو به عنوان همراه انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد و در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره با نوشته‌ها و مقالاتش پیام و ندای انقلاب را منعکس می‌کرد.

به گفته اسماعیلی طلال سلمان در سفر امام راحل به پاریس نیز ایشان را همراهی کرد و همراه امام در مسیر ایران برای اولین بار تیتری به زبان فارسی در روزنامه عربی لبنان نوشت که «خمینی شاه را دربه‌در کرد» و همین حرکت باعث شد محبت سلمان در میان دوستداران انقلاب اسلامی تثبیت شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور فعالیت و حرکت ابتکاری سلمان در انعکاس پیام انقلاب اسلامی به سایر کشورهای جهان را موجب آغاز حرکتی دانست که باعث شد تا همه آزادی خواهان و پیروان حقیقت با هم منسجم پای یک حرکت الهی و مردمی بایستند و بر همین اساس گفت: سلمان در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره در حمایت از آزادی خواهی و مبارزه با رژیم صهیونیستی پای آرمان‌های جامعه اسلامی و مردم فلسطین ایستاد و در این راه هزینه‌های بسیاری هم متحمل شد.

اسماعیلی افزود: وی نمونه برجسته یک روزنامه نگار خوب و متعالی در مسیر آرمان‌های جهان اسلام بود. محکم ایستاد، قلم زد، نوشت، پایمردی کرد و هزینه داد و سر سوزنی هم از مسیرش برنگشت.

سلمان در روزنامه نگاری و تبیین جبهه مقاومت یک کنشگر دائمی بود

فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی نیز در سخنانی از جایگاه طلال سلمان روزنامه نگار لبنانی به عنوان یک پیشگام شناخته شده در جهان عرب در عرصه حمایت از انقلاب فلسطین و انقلاب اسلامی ایران یاد کرد و گفت: سلمان هم در حرفه خودش یک فرد تثبیت شده بود و هم در عرصه مقاومت یک کنشگر دائمی در تبیین جبهه مقاومت بود و در رویایی با رژیم صهیونیستی پویا و وفادار بود که این ثبات را تا پایان عمرش هم حفظ کرد.

وی افزود: سلمان با وجود این‌که بارها از سوی دشمنان مورد تهدید و ترور قرار گرفت، ولی دست از تلاش در مسیر مقاومت و مبارزه با توسعه‌طلبی‌های صهیونیست‌ها برنداشت.

در بخش دیگری از این مراسم، خلیل حرب- داماد طلال سلمان - در سخنانی گفت: او کسی است که ۶۰ سال سابقه‌ی کار روزنامه‌نگاری دارد و کارهای بزرگی انجام داده است. روزنامه سفیر جایگاه بیشتری از یک روزنامه دارد. این روزنامه به عنوان حزبی کار می‌کرد که باورهای مرزها بود و همه این حزب را می‌شناختند و اگر شما در الجزایر یا صنعا می‌گفتید که من نماینده سفیر هستم به سرعت درها به روی شما باز می‌شد. نکته جالب این‌که زمانی که سفیر از سال ۷۴ فعالیت خود را آغاز کرد، به سرعت جای خود را با وجود رسانه‌های قدیمی‌تر به‌سان بک خورشید درخشان باز کرد و سال ۷۵ تیتری در این روزنامه با عنوان این‌که ویتنام آزاد است و به لطف انقلاب کشاورزان، ویتنام آزاد می‌شود. در سال ۷۹ هم تیتری را منتشر کرد که به خروج شاه از کشور اختصاص داشت و جای تعجب نداشت که صدای این روزنامه در نطفه خفه بشود و سال ۱۹۸۰ چاپخانه این روزنامه منفجر و آقای طلال سلمان مورد ترور قرار گرفت و از ناحیه سر و سینه زخمی شد و وقتی رو در روی مزدوران اشغالگر ایستاد این تلاش‌ها انجام شد و سعی شد ترور شود.

این فعال رسانه‌ای که به صورت آن‌لاین در این مراسم سخنرانی می‌کرد و سخنان او ترجمه می‌شد، در بخشی از سخنانش بیان کرد:  روزنامه السفیر در آگوست ۱۹۸۸ درباره آزادی‌خواهی بیروت و این‌که هیچ‌گاه پرچم‌های سفید را بلند نمی‌کند، نوشت که این تیتر دقیقا رو در روی اسرائیل ایستاد که در آن سال‌ها بیروت مورد حمله خرابکارانه این رژیم قرار گرفت و ایشان سعی کرد تیتری مقاومت‌جویانه برای آنها انتخاب کند.

وی بیان کرد: از افرادی که در محور مقاومت بودند، نقل شده که چند سال پیش وقتی که جنوب لبنان توسط اسرائیل اشغال‌ شد، بجز قاچاق اسلحه، نسخه‌هایی از روزنامه السفیر هم به صورت قاچاق یافت می‌شد. روزنامه السفیر همواره در کنار فلسطین و مقاومت ایستاد.

حرب یادآور شد: در گفت‌وگوی طلال سلمان با امام خمینی (ره) در پاریس، صحبت‌های زیادی درباره اهمیت فلسطین گفته شد. به همین دلیل آقای سلمان بعدها نوشت که امام(ره) کسی است که کارهای بزرگ را در تاریخ رقم خواهد زد. همان‌طور که باعث اخراج شاهنشاهی شد. در این گفت‌وگو امام خمینی(ره) به آقای سلمان گفتند که اسرائیل نه تنها دشمنی است که فلسطین را اشغال کرده، بلکه جنایت‌هایی را در ضدیت با مردم ایران هم انجام می‌دهد.

 او در پایان گفت: دردناک است که از سال ۲۰۱۷ شاهد چاپ ورقی السفیر نیستیم و بسیار دردناک است که قلعه‌ای که سال‌ها روبه‌روی ظلم و استبداد بود، بلاتکلیف رها شد و بسیار دردناک است که هنوز بعد از هفت سال مردم در جهان می‌گویند چرا السفیر متوقف شد؟

عباس خامه‌یار - معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان - نیز در سخنانی درباره طلال سلمان، گفت: بیش‌از سه دهه با آقای سلمان ارتباط داشتم. اغلب طلال را از اثر ماندگارش یعنی السفیر می‌شناسند، اگر در تاریخ معاصر و در جهان عرب از دو روزنامه بزرگ که باعث تحول شدند، نام ببریم، یکی السفیر است و دیگری النهار.این دو روزنامه شبیه یک اسطوره هستند، دو روزنامه با دو دیدگاه متفاوت. امروز فقط سخن از السفیر نیست. بلکه سخن از گنجینه گران‌سنگی است که در منطقه یک پدیده منحصر به‌فرد است. نام‌های بزرگی که حامل افکار بلند در حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بودند. بزرگترین قلم‌فرسان عرب برای انتشار تحلیل‌های سیاسی خود گوی سبقت را در السفیر از یکدیگر می‌ربودند.

خامه‌یار گفت: السفیر توانست در کوتاه‌ترین زمان‌ ممکن بیشترین مخاطب را جذب کند و در تمامی حیات ۴۰ ساله‌ی خود توانست باعث سرسبزی در مطبوعات جهان عرب شود.

ناصر قندیل - تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه البنا و حسن عباس سفیر ایران در لبنان نیز از سخنرانان این مراسم بودند و از ویژگی‌های طلال سلمان و نشریه او گفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha