• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402061308635
  • خبرنگار : 71496

ادعای الاخبار درباره دیدار محرمانه مقامات لیبی و رژیم صهیونیستی

ادعای الاخبار درباره دیدار محرمانه مقامات لیبی و رژیم صهیونیستی

روزنامه الاخبار لبنان مدعی شده به سندی دست یافته که در آن سفیر لیبی در امان از گفت‌وگوی محرمانه نخست وزیر دولت وحدت ملی این کشور با رئیس موساد در پایتخت اردن خبر داده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، رسوایی که پس از افشای دیدار محرمانه نجلاء المنقوش، وزیر خارجه بر کنار شده لیبی با الی کوهن، وزیرخارجه رژیم صهیونیستی در رم، رقم خورد، تنها بخشی از تلاش‌هایی به رهبری آمریکا و با حمایت اردن و امارات برای عادی‌سازی روابط میان طرف‌های بحران در لیبی با دشمن صهیونیستی است که شامل حال کابینه خلیفه حفتر هم شود که وزیر خارجه کابینه‌اش سال ۲۰۱۹ طی گفتگویی با یک روزنامه عبری زبان ابراز امیدواری کرد که روابط عادی میان این کابینه و رژیم صهیونیستی برقرار شود.

روزنامه الاخبار مدعی شده به یک سند دیپلماتیک محرمانه دست یافته که شامل اطلاعات بسیار حساسی است. این سند ادعایی فاش کرده که عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی در امان، پایتخت اردن گفتگویی با رئیس موساد داشته است.

در این سند آمده که عبدالباسط البدری، سفیر لیبی در امان این دیدار را فاش کرده و گفته است: نخست وزیر دبیبه سال ۲۰۲۲ از طریق ویدئو کنفرانس با دیوید بارنیا، رئیس موساد گفت‌وگو کرد.

در سند یاد شده به نقل از البدری ادعا شده است: «شخصا در این دیدار حضور داشتم، درباره اقداماتی عملی برای عادی‌سازی روابط میان دو طرف و در مقابل آن حمایت سیاسی و نظامی اسرائیل از الدبیبه و کابینه‌اش گفتگو شد».

همچنین در سند مذکور به نقل از سفیر لیبی در امان آمده است، «این گفتگو با همکاری اردن و امارات و نظارت آمریکا انجام شد و احمد حسنی، رئیس اطلاعات اردن مسوول نظارت بر مقدمات لجستیک آن از جمله اطمینان از انجام آن به شکلی کاملا محرمانه بود».

البدری در ادامه این سند اظهار کرد، «کانال‌های دیگری نیز وجود دارند که روی این موضوع کار می‌کنند و مراکش رایزنی‌هایی را برای ایجاد روابط میان اسرائیل و عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق و نیز خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی انجام می‌دهد».

پیش از این وزارت خارجه رژیم صهیونیستی ۲۷ اوت در بیانیه‌ای از دیدار محرمانه الی کوهن، وزیر خارجه این رژیم با المنقوش، وزیر خارجه برکنار شده لیبی در رم با وجود اینکه روابط دیپلماتیکی میان دو طرف وجود ندارد، خبر داده بود.

در همین رابطه آمریکا خشم خود را از افشای دیدار کوهن و المنقوش ابراز کرد.

برخی منابع دیپلمات در این خصوص به الاخبار گفتند، دولت جو بایدن با تعدادی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی تماس گرفت و آنها را بابت این «اقدام غیرمسوولانه که به تلاش‌های فعلی برای تسریع در روند عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی ضربه زد»، توبیخ کرد.

این منابع مدعی شدند، برخی مقامات ارشد در طرابلس غرب گفتند، الدبیبه از دیدار کوهن و المنقوش مطلع بود و پس از بازگشت المنقوش به لیبی، در جریان جزئیات این دیدار نیز قرار گرفت، الدبیبه منافع کابینه خود را در پیوستن به توافقنامه‌های ابراهیمی می‌داند اما به دلیل ترسش از واکنش‌های مردم لیبی که اکثرا حامی مساله فلسطین هستند، قصد دارد این روند را به شکلی آرام انجام دهد، آنچه پس از افشای این دیدار محرمانه رخ داد، درست بودن نگرانی‌های او را نشان داد، بر این اساس وی با المنقوش توافق کرد تا او را برکنار کند تا خودش مجازات نشود.

با وجود اینکه مردم لیبی خواستار آغاز تحقیقاتی درباره دیدار محرمانه المنقوش و کوهن بودند، الدبیبه چند روز قبل در جلسه کابینه‌اش، برکناری المنقوش را اعلام کرد، به این ترتیب دستگاه امنیتی لیبی حکم ممنوعیت سفر او را صادر کرد اما در ادامه خبرهایی از فرار او به ترکیه منتشر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha