• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1402061308749
  • خبرنگار : 71263

مولداوی منکر طلب ۸۰۰ میلیون دلاری گازپروم شد

مولداوی منکر طلب ۸۰۰ میلیون دلاری گازپروم شد

رئیس‌جمهور مولداوی با اشاره به حسابرسی یک شرکت بین‌المللی نامبرده نشده، اعلام کرد شرکت گازپروم روسیه هیچ ادعای واقعی برای ۸۰۰ میلیون دلار طلب خود بابت تحویل گاز ندارد.

به گزارش ایسنا، رویترز در گزارشی یادآور شد که این اختلاف، مربوط به سال میلادی گذشته است که غول روسی گازپروم از مولداوی خواست بدهی خود تحت قرارداد تامین گاز را پرداخت کند زیرا گاز تحویل داده شده بود اما هیچ پرداختی انجام نشده بود.

در این بین، مولداوی در پی تقاضای گازپروم برای پرداخت بدهی‌اش، به استفاده از سایر تامین کنندگان گاز روی آورد و وزارت انرژی مولداوی، گازپروم را متهم کرد که به تحویل گاز بدون دریافت هیچ هزینه‌ای، به منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا ادامه می‌دهد.

دولت مولداوی در مارس، درست چند روز پس از ادعای وزیر انرژی این کشور که دیگر گاز روسیه را خریداری نمی‌کند، اعلام کرد که خرید گاز طبیعی از گازپروم را پس از وقفه سه ماهه، از سرگرفته است و سپس، دو ماه بعد، دوباره اعلام کرد که خرید گاز روسیه را متوقف کرده است.

همچنین گازپروم در سال میلادی گذشته اعلام کرد که بخشی از حجم گاز به مقصد مولداوی، به اوکراین منتقل می‌شود و هشدار داد در صورت ادامه این روند، کاهش جریان گاز از طریق خود اوکراین را آغاز خواهد کرد.

مولداوی یکی از کشورهایی است که وابستگی بالایی به تامین گاز روسیه دارد و در پی حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا،  مجبور شد به دنبال تامین گاز از منابع دیگر باشد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، منابع تامین گاز جایگزین برای خریداران اروپایی شامل نروژ، جمهوری آذربایجان و تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) مانند آمریکا و قطر است. آمریکا تاکنون برنده اصلی کمبود گاز اروپا بوده است و برخلاف قطر که روی قراردادهای تامین بلندمدت اصرار دارد، تولیدکنندگان آمریکایی از فروش بخشی از حجم خود در بازار نقدی خوشحال‌تر هستند.

خریداران اروپایی، از جمله شرکت‌های نیروی آلمان که در ابتدا نسبت به چنین معاملات بلندمدتی محتاط بودند، در موضع خود تجدید نظر کرده و اکنون به قراردادهای خرید بلندمدت متمایل شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha