• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402061308850
  • خبرنگار : 71604

فیلمی از آزمایش چترهای نجات ماژول «گاگانیان» هند

فیلمی از آزمایش چترهای نجات ماژول «گاگانیان» هند

فیلمی که توسط «سازمان تحقیقات فضایی هند» منتشر شده است، روند آزمایش‌ چترهای نجات ماژول «گاگانیان» را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، هند به تازگی گام‌هایی را برمی‌دارد تا فضانوردان خود را به صورت مستقل به فضا پرتاب کند. اگرچه در حال حاضر همه توجه‌ها به فرود آمدن کاوشگر «چاندرایان-۳»(Chandrayaan-۳)، فرودگر «ویکرام»(Vikram) و ماه‌نورد «پراگیان»(Pragyan) روی ماه معطوف شده است اما «سازمان تحقیقات فضایی هند»(ISRO) به سوی اهداف عالی دیگری نیز پیش می‌رود.

ماموریت «گاگانیان»(Gaganyaan) هند با هدف ارسال سه فضانورد به مدار پایین زمین برنامه‌ریزی می‌شود و مستلزم ساخت فضاپیمایی است که بتواند خدمه را به فضا برساند و به زمین بازگرداند.

«مرکز فضایی ویکرام سارابهای»(VSSC) به عنوان یک گام حیاتی در راستای تحقق یافتن این هدف، آزمایش‌های استقرار چتر نجات را بین هشتم تا دهم اوت در تأسیسات «RTRS» واقع در «آزمایشگاه تحقیقاتی بالستیک ترمینال»(TBRL) انجام داد.

چترهایی که قطر آنها به ۵.۸ متر می‌رسد، بخش مهمی از فرآیند بازگرداندن ایمن ماژول سرنشین‌دار گاگانیان به زمین هستند و به تثبیت فضاپیما و کاهش سرعت آن هنگام ورود مجدد به جو زمین کمک می‌کنند.

ویدئویی که بلافاصله پس از آزمایش‌ها توسط سازمان تحقیقات فضایی هند منتشر شد، استقرار موفقیت‌آمیز یک چتر نجات را هنگام حرکت کردن با سرعت بالا نشان می‌دهد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، چترها در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر در یک آزمایش فرود از ارتفاع بالا بررسی خواهند شد.

فیلمی از آزمایش چترهای نجات ماژول «گاگانیان» هند

به گفته سازمان تحقیقات فضایی هند، ماژول گاگانیان با کمک یک سیستم پیچیده متشکل از ۱۰ چتر نجات فرود می‌آید. دو چتر نجات در قسمت بالا قرار می‌گیرند و به دنبال آنها یک جفت چتر نجات برای تثبیت ماژول مستقر می‌شوند. سپس، سه چتر به کار می‌روند که هر کدام سه چتر اصلی را بیرون می‌کشند تا ماژول را برای فرود ایمن آماده کنند.

سازمان تحقیقات فضایی هند در اوایل سال جاری، آزمایش‌های بازیابی را انجام داد و با نیروی دریایی هند برای بیرون کشیدن یک ماژول ساختگی از یک استخر بسته همکاری کرد.

گام‌های اصلی بعدی کمک می‌کنند تا سازمان تحقیقات فضایی هند، دو پرواز بدون سرنشین‌ را برای آزمایش و اعتبارسنجی فناوری گاگانیان در مدار پایین زمین انجام دهد و اطمینان حاصل کند که موشک اصلاح‌ شده «Launch Vehicle Mark-۳» می‌تواند انسان‌ها را به صورت ایمن به مدار برساند. همه این کارها قرار است در اواخر سال ۲۰۲۳ و نیمه اول سال ۲۰۲۴ انجام شوند.

اولین پرواز سرنشین‌دار گاگانیان ممکن است در اواخر سال ۲۰۲۴ انجام شود. این ماموریت، سه فضانورد هندی را در یک پرواز آزمایشی مداری کوتاه حمل می‌کند. در حال حاضر تنها آمریکا، روسیه و چین توانایی پرتاب انسان به فضا را دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha