• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۸:۵۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402061308969
  • خبرنگار : 50034

تکمیل آبرسانی به همدان به هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

تکمیل آبرسانی به همدان به هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
عکس تزئینی است

ایسنا/همدان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه خط آبرسانی از تالوار به همدان ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این پروژه برای اینکه به طور کامل به مرحله اجرا برسد، ۱۹۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رضا اخلاص‌مند، عصر دوشنبه ۱۳ شهریور در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه استان همدان در سه حوضه آبریز واقع شده است، اظهار کرد:  ۳۴ درصد در حوزه کرخه ، ۵۵ درصد فلات مرکزی و ۱۱ درصد سفید رود واقع شده است.

وی تصریح کرد: از نظر منابع آب سطحی و زیر زمینی منابع غنی‌ای در استان همدان نداریم به طوریکه  هیچ آبی از استان دیگری وارد استان همدان نمی‌شود، بنابراین باید منابع آبی موجود را حفظ و صیانت کرده و فرهنگسازی در بین مردم ایجاد کنیم تا به بهترین نحو از منابع موجود استفاده کنند.

وی افزود: امسال ۲۸۹ میلی‌متر بارندگی در استان همدان داشتیم که نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته اما نسبت به بلندمدت ۱۶ درصد کاهش داشته است.

اخلاص‌مند با بیان اینکه در حوضه سد اکباتان عملکرد بارش‌ها منفی بود، به طوریکه چهار درصد کاهش داشت، ادامه داد: سال گذشته آورد سداکباتان ۱۹.۶ میلیون متر مکعب بوده که امسال به ۱۸.۹ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آورد رودخانه در پشت سد کم شده بود با مدیریت آب امسال ۶.۵ میلیون مترمکعب پشت سد اکباتان آب موجود است و مشکلی در آبرسانی نداشتیم.

اخلاص‌مند با بیان اینکه پیش بینی‌های هواشناسی می‌گوید امسال بارش‌های نرمال و بیش از نرمالی خواهیم داشت، اظهار کرد: پنج سد در حال بهره برداری در استان همدان داریم که سد نعمت آباد و شنجور در مرحله تحویل موقت هستند و از سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و دو سد هم در حال اجرا داریم.

این مقام مسئول افزود: در بخش آب‌های زیر زمینی از ۱۴ دشت استان، هفت محدوده مطالعاتی ممنوعه است. سفره‌های زیرزمینی در همه محدوده‌های استان سیر نزولی دارد و شاهد کم شدن منابع آب‌های زیرزمینی در دشت‌های استان هستیم.

وی با بیان اینکه باید با کاشت محصولات کم آب بر و رعایت الگوی کشت آب را برای آیندگان ذخیره کنیم، تأکید کرد: در صورت برداشت آب‌های سفره‌های آب زیرزمینی فرونشست زمین اتفاق می‌افتد که باعث از دست رفتن حجم سفره‌های زیرزمینی خواهد شد و مرگ سفره رخ می‌دهد که برگشت‌پذیر نیست.

اخلاص‌مند با تأکید بر اینکه مهمترین طرح استان آبرسانی از تالوار است، یادآور شد: پروژه آبرسانی از تالوار به همدان ۱۴۸ کیلومتر است که صددرصد اجرا شده و با خط بای‌پس که انجام شده، مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه سه ایستگاه پمپاژ  شماره یک با ارتفاع پمپاژ ۲۲۰متر، شماره دو با ارتفاع ۲۲۰ و شماره ۳ با ارتفاع ۱۳۶ متر داریم که انتقال آب از را به خط آبرسانی انجام می‌دهند، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی ایستگاه پمپاژ شماره یک ۹۰  و دو ۹۰ درصد است و فقط کارهای ساختمانی و محوطه سازی آن‌ها باقی مانده که اگر اعتبار ابلاغ شود انجام خواهد شد.

اخلاص‌مند با اشاره به اینکه خط انتقال برق صددرصد انجام شده است، خاطرنشان کرد: پست های برق ۷۴ درصد و خط بای‌پس صددرصد اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: کل خط آبرسانی به همدان بیش از ۸۸ درصد پیشرفت دارد که اگر تخصیصات به طور کامل ابلاغ شود، انتقال ۱۸۰۰ لیتر را اجرایی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: این پروژه قبل از دولت سیزدهم ۳۲ درصد پیشرفت داشته اما در ۱۷ ماهه دولت سیزدهم که کار اجرایی شروع شده، به ۸۸ درصد رسیده به طوریکه این پروژه در دولت سیزدهم ۵۶ درصد پیشرفت داشته است.

اخلاص‌مند با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰، ۸۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبرسانی از تالوار هزینه شده است، اظهار کرد: اعتبار مصوب در سال گذشته ۱۱۸۶ میلیارد تومان بوده که ۸۳۸ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: با برآورد امسال ۱۹۸۶ میلیارد تومان نیاز است که پروژه کامل به مرحله اجرا برسد.

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر تصفیه خانه مهاجران ۹۰۰ تا ۹۵۰ لیتر آب تصفیه می‌کند و برای تصفیه ظرفیت نهایی آب دستگاه اوزون زنی و محوطه سازی براساس برآورد سال ۱۴۰۲، تصفیه خانه، ۱۱۶۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد اما اگر به غیر از دستگاه ازون زنی و محوطه سازی بخواهیم با حداقل اعتبار این طرح را به اتمام برسانیم نیاز است همین امروز، ۴۶۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار شود که در این صورت نیمه اول پاییز ۱۸۰۰ لیتر را وارد مدار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه کلرزنی و تزریق آب ژاول آرسنیک را به حد صفر رسانده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر آبی که تحویل می‌دهیم، مورد تأیید استاندارد است.

وی با تأکید براینکه در حال حاضر با تلاشی که صورت گرفته حدود ۹۵۰ لیتر در ثانیه از خط آبرسانی وارد شبکه آب شرب همدان می‌شود، افزود: این آب برای ما هزینه زیادی دارد، اگر منابع آبی موجود استان به حدی باشد که بتوان نیاز استان را تأمین کنیم از انتقال بین حوضه‌ای جلوگیری می‌شود.

اخلاص‌مند بیان کرد: پست‌های برق ۶۳.۶ و پست توسعه ای است که درحال کار است، به غیر از اینها پست فیوزی صددرصد کارش تمام شده و نواقصات خط برق تمام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان درباره سایر پروژه‌های این شرکت در استان گفت: طرح خرمرود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سدی است که در پایین دست آب شرب ۵۵ روستا را تأمین خواهد کرد و هدفش تأمین آب شرب و بهبود کشاورزی و کنترل سیلاب است.

وی با اشاره به اینکه حجم مخزن سد خرمرود هشت میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح ۱۴۰ میلیارد تومان است که از سال ۹۶ با روش فاینانس داخلی شروع شده است. در سال گذشته که اعتبار اولیه تمام شد عملیات اجرایی این سد به صورت پیمانکاری وارد مرحله اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تأکید کرد: امسال اگر اعتبار مورد نیاز سد خرمرود تأمین شود، آبگیری از این سد را تا پایان سال خواهیم داشت و سال آینده شاهد بهره‌برداری از این سد خواهیم بود.

اخلاص‌مند با اشاره به اینکه سد گرین با حجم ۱۰ میلیون مترمکعب در شهرستان نهاوند از دیگر طرح های در دست اجرای استان است، یادآور شد: پیمانکار پای کار است، البته یکسری معضلات و معارضان اجتماعی دارد که اگر مرتفع شود پیمانکار خوبی پای کار است و سال آینده شاهد پیشرفت خوب این سد خواهیم بود.

وی گفت: انتقال آب از دره مرادبیگ برای تأمین آب شرب همدان جزو طرح‌های کوچک آب منطقه‌ای استان همدان است که اگر اعتبارات تأمین شود از این منابع هم برای تأمین آب شرب همدان استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه کل رودخانه‌های استان ۱۵۰۰ کیلومتر است که تاکنون توانسته‌ایم ۶۰۰ کیلومتر را تعیین حریم و بستر کنیم، تأکید کرد: اگر رودخانه‌ها ساماندهی نشوند در مواقع سیلابی خساراتی وارد خواهند کرد.

اخلاص‌مند درباره تعیین تکلیف حریم رودخانه عباس آباد، اظهار کرد: در راستای حفظ حریم و بستر رودخانه ها، مطالعه حریم وبستر رودخانه عباس آباد انجام و به مجاوران این رودخانه اعلام و فراخوان داده شده است که حق اعتراض به حریم و بستر اعلامی را دارند. در حال حاضر اعتراضات دریافت شده و درصورتی‌که کمیسیون ماده ۱۰۰ اعلام نظر کند،  بازگشایی و ساماندهی مسیر این رودخانه را انجام خواهیم داد.

وی درباره تخصیص آب تالوار به شهرستان کبودراهنگ نیز گفت: در کبودراهنگ مطالعات دریافت مجوز ماده ۲۳ در حال انجام است که بتوانیم مجوز این طرح را بگیرم و از محل خط آبرسانی تالوار تأمین اعتبار می‌شود. بر اساس برآورد امسال ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

اخلاص‌مند خاطرنشان کرد: متوسط افت تراز آب‌های زیرزمینی نسبت به سال گذشته در استان همدان در دشت همدان- بهار، یک و نیم متر، دشت کبودراهنگ ۴۰ سانتی متر، دشت رزن- قهاوند ۳۷ سانتی متر و دشت ملایر یک متر و ۱۲ سانتی متر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha