• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402061409123
  • خبرنگار : 50636

کتاب «جنبش جنگل در رویارویی با رویدادهای داخلی و بین‌المللی» منتشر شد

کتاب «جنبش جنگل در رویارویی با رویدادهای داخلی و بین‌المللی» منتشر شد

ایسنا/گیلان کتاب «جنبش جنگل در رویارویی با رویدادهای داخلی و بین‌المللی» از سوی انتشارات آهیل و به کوشش عباس پناهی منتشر شد.

دکتر عباس پناهی، پدیده آورنده کتاب «جنبش جنگل در رویارویی با رویدادهای داخلی و بین‌المللی» در گفت وگو با ایسنا، درباره این کتاب، گفت: کتاب «جنبش جنگل در رویارویی با رویدادهای داخلی و بین‌المللی»، در واقع گزیده مجموعه مقالات همایش «بازتاب‌های داخلی و خارجی جنبش جنگل» است که ۲۴ آذرماه سال ۱۴۰۰ در دانشگاه گیلان برگزار شد.

دبیر علمی همایش مذکور افزود: ۳۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش برگزیده شد و مقالات برگزیده در قالب کتابی تحت عنوان «جنبش جنگل در رویارویی با رویدادهای داخلی و بین‌المللی»، منتشر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه جنبش جنگل نه جریانی واپسگرایانه و نه مدعی انقلابیگری به معنای امروزی بود، تصریح کرد: جنبش جنگل نخست پاسخی بود به رفتارهای مداخله جویانه روسیه که همواره بر بخش های شمالی ایران چنگ می انداخت و بعدا مانعی در برابر رفتارهای مداخله جویانه انگلیسی ها در گیلان و ایران بود.

این مورخ، با اشاره به تاثیر و تاثر دیگر کشورهای منطقه از جنبش جنگل، اظهار کرد: مبارزان جنبش جنگل برای دفع دشمن نخست به عثمانی ها گرویدند و برای رهایی از شر دومی به بلشویک ها پناه جستند و حتی به شکرانه ورودشان به گیلان نماز به جای آوردند، اما گرایش آنان به بلشویک ها با خود نتایج ناگواری برای ایران و جنبش به ارمغان آورد.

پناهی، با بیان پیشینه تاریخی سلطه جویی روسیه در ایران، گفت: در حالی که روس های بلشویک مهمانی ناخوانده بودند، ورود آنان به گیلان و عرصه تحولات سیاسی و فکری ایران، موجب ایجاد فاجعه در تاریخ معاصر ما شد.

وی تاکید کرد: می توان گفت جنبش جنگل نمایشی ناموفق از جنبش های معاصر بود که در کشاکش اندیشه ها و ایدئولوژی های جدید که با آن در ارتباط بود، به دلیل عدم درک تحولات ایران و جهان نتوانست به موفقیت دست یابد. در نتیجه برخی از سیاست هایی که جنگلی ها در سال های آخر اتخاذ نمودند، موجب ناکامیشان شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان اضافه کرد: در این کتاب مقالاتی از پژمان دیلمی، سهراب یزدانی، عباس قدیمی قیداری، نیره دلیر، ناصر عظیمی، هومن یوسفدهی، سید هاشم موسوی، محمد شورمیج، حمید عباداللهی چنذانق، محمدحسین اسماعیلی سنگری، ابوالفضل حسن آبادی، نصرالله پورمحمدی املشی، مونا اسالم‌نژاد گیلوائی، مرتضی مسرور علی ‌نودهی، مسعود کثیری، قربان‌علی کناررودی، ولی جهانی، حمید امیدی، حسن شجائی دیوکلائی، رضا شجری، جواد نظری مقدم، رضا علیزاده، نادیا ره، رحیم روح‌بخش، محمدرضا عسکرانی، سید مومن منفرد و... و بنده منتشر شده و پژوهشگران دیدگاه‌های خود را درباره جنبش جنگل ارائه داده‌اند.

پناهی به عناوین برخی از مقالات نیز اشاره و تصریح کرد: واکاوی آثار و نتایج تحولات جهانی بر نهضت جنگل، تحلیل بر سیاست روسیه تزاری و شوروی در فراز و فرود جنبش جنگل در ایران، نقش بلشویک ها در ناکامی و شکست نهضت جنگل، رویکرد روزنامه جنگل به آزادی بیان، دلایل و زمینه های چالش بین نهضت جنگل و دولت بلشویک روسیه، تصاعد تعارض قدرت های جهانی در بحبوحه تکامل جنبش جنگل، بازتاب جنبش جنگل در تاریخ نگاری معاصر ایران و مشروطه در روزنامه جنگل و... برخی از عناوین ۳۰ مقاله منتشر شده در این مجلد است.

به گزارش ایسنا، کتاب «جنبش جنگل در رویارویی با رویدادهای داخلی و بین‌المللی» در ۵۰۰ شمارگان توسط انتشارات آهیل رشت منتشر شده و به قیمت ۲۷۰ هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha