• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402061409146
  • خبرنگار : 50163

پنج‌شنبه بازار هیدج؛ سری که سامان ندارد

پنج‌شنبه بازار هیدج؛ سری که سامان ندارد

ایسنا/زنجان بازارهای محلی و هفتگی به دنبال گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت و نیازها، اهمیت خاص پیدا کرده‌اند و به صورت دائمی، فصلی و هفتگی برگزار می‌شود که هر کدام از این بازارها آداب خاص خود را دارند که بر اساس باورهای فرهنگی و مذهبی مردم منطقه استوار شده است. این بازارها در روزهای هفته از شنبه‌بازار تا جمعه‌بازار به تعداد شهرها و بخش‌ها و حتی دهستان‌ها و مناطق مختلف برگزار می‌شود.

بازار روز هیدج نیز در راستای عرضه مایحتاج مردم راه‌اندازی شده و طی سالیان گذشته رونق خوبی داشت با این حال بعد از شیوع کرونا این محل تعطیل و تاکنون اقدامی برای بازگشایی آن نشده است.

در بازار روزها هر چیزی که به ذهن‌تان خطور می‌کند عرضه می‌شود. از وسایل دست‌دوم تا وسایل نو و جدید و محصولات محلی که همین تنوع سبب می‌شود این بازارها از جذابیت‌های ویژه‌ای برای مردم برخوردار باشد. این بازاها علاوه بر اینکه از جذابیت برای مردم برخوردار هستند نقش بسیار موثری در تنظیم بازار و سهولت در خرید مردم ایفا می‌کنند و به جرات می‌توان گفت بازارهای روز قلب تپنده اقتصاد مردمی هستند.

بازارهای روز دارای جذابیت‌های خاصی هستند. این بازارها یک فضای زیبایی فراهم کرده‌اند، کالبدی که نشانی از اجتماعات خرید تاریخی در شهرهای ایران دارد. فضای خریدی که دارای تنوع زیادی است و انسان را تشویق می‌کند تا در آن قدم بزند. همچنین وجود اشخاص مختلف از هر طبقه اجتماعی و پوشش مختلف، از جذابیت‌های ویژه در آن است که بر ارزش فضایی آن می‌افزاید.

امروزه دغدغه اکثر طراحان شهری، ایجاد فضاهای شهری با حاکمیت تعاملات اجتماعی است، از این‌رو وجود فضای شهری بازار روز که در آن این تعاملات به‌خوبی برقرار است، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. تعدد گزینه برای خرید و ظرفیت بالای چانه‌زنی خریداران از عوامل مهمی است که افراد زیادی را در این فضای شهری گردهم می‌آورد تا در فضایی شکل گرفته به صورت طبیعی به گشت و گذار بپردازند.

بازارهای محلی از قدیم در مناطق مختلف ایران رواج داشته و وجود آنها سبب ایجاد تحولاتی در زندگی اجتماعی و اقتصادی ساکنان مناطق مختلف به ویژه نواحی روستایی بوده است، نمونه‌ای از این محل در شهر هیدج وجود دارد که بعد از شیوع بیماری کرونا تعصیل شد و تاکنون اقدامی برای راه‌اندازی مجدد آن نشده است و این در حالی است که اقتصاد مرتبط با محصولات تولید شده در روستاها نیازمند متنوع‌سازی است و با توجه به اینکه اهالی شهر هیدج بخشی در کار تولید هستند و بخش عمده آن را کشاورزان تشکیل می‌دهند به‌نوعی وابسته به کشاورزی هستند و ایجاد تنوع در بازار محلی می‌تواند فضایی برای تبدل کالا و همچنین فروش محصول فراهم کند.

رضا بابایی یکی از افرادی که از سالیان گذشته در بازار روز هیدج بساط داشته است در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: من چندین سال بود که در این محل بساط می‌کردم برخی محصولات را  از روستاهای همجوار خریداری و در این محل با سود کم عرضه می‌کردم؛ روزی من کم ولی با برکت بود با این حال با جمع شدن این محل به بهانه کرونا آن روزی را هم از دست دادم.

وی تصریح می‌کند: قیمت‌ها در این محل نیز پایین‌تر بود و اقشار کم درآمد نیز می‌توانستند مایحتاج خود را خریداری کنند ولی حیف که دیگر این فضا فراهم نیست و ما مجبوریم دوره‌گردی کنیم.

عادل سهرابی یکی دیگر از کسانی که هفته‌ای یکبار در بازار روز هیدج بساط می‌کرد نیز در این رابطه می‌گوید: بعد از اتمام کرونا هیچ ارگانی تلاش نکرده است که این محل را احیا کند در حالی که به نظر من پویا بودن بازار روزها مثل بسیاری از شهرهای شمال جذابیت خاص خود را دارد و به مرور اگر کمی ساماندهی شود می‌تواند گردشگران را برای خرید از این محل‌ها ترغیب کند.

وی ادامه می‌دهد: بازار روز رشت مگر چه چیزی بیشتر از بازار روز ما دارد. در هیدج محصولات مختلف باغی و زراعی تولید می‌شود که بخشی از آن می‌تواند در این بازار به‌صورت هفتگی عرضه شود. در کنار آن ما بزرگترین تولیدکننده کفش کودک هستیم. چرا فکر نمی‌کنیم، می‌توانیم از ظرفیت بازار روز برای حتی بازاریابی تولید محصولات خودمان استفاده کنیم.

سهرابی که تحصیل کرده است و از شرایط بد روزگار مجبور به بساط در خیابان شده است، می‌افزاید: با سرمایه‌گذاری کم می‌توانیم کارهای بزرگی کنیم ولی همه اینها منوط به این موضوع است که به آن اهمیت دهیم. عده‌ای از مسئولان در نگاه اول بازار روز را مخل آرامش شهر می‌دانند در حالی‌که با کمی خلاقیت و ابتکار عمل می‌توان این مزاحمان را به عاملی برای رونق اقتصاد محلی و ارتقا سطح زندگی فعالان در این بازارها کنیم.

رباب جعفری یک کارشناس مسایل اقتصادی در رابطه با تاثیر بازارچه‌های محلی و بازارهای روز بر اقتصاد می‌گوید: شکل‌گیری هر بازار به معنای وجود فعالیت و داد و ستد است که می‌تواند اقتصاد و کسب وکار را در سطح خانواده و منطق رونق دهد و از سویی دیگر نیاز همه اقشار جامعه با هر سطح اقتصادی را تاحدودی برطرف کند؛ چراکه در این محل‌ها عمدتا واسطه حذف می‌شود.

وی تاکید می‌کند: تجربه جهانی نشان داده شادی و نشاط در هر جامعه انسانی با رونق اقتصادی رابطه مستقیم دارد و هرچه رونق بیشتر باشد احتمال شاد بودن شهروندان بیشتر است. وقتی در منطقه‌ای که هم تولید صنعتی که در ارتباط با نیاز جامعه است وجود دارد و هم انواع محصولات کشاورزی در آن جا تولید می‌شود، باید از فرصت بهره برد تا آحاد جامعه از این فعالیت بهره مالی را ببرند و ایجاد بازار روز البته با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند می‌تواند فضای رونق را به شهر هدیه دهد.

با توجه به ویژگی‌های بازارهای محلی از جمله ایجاد تنوع شغلی، نقش مکمل برای فعالیت‌های روستاییان، درآمد جنبی برای روستاییان، کاهش وابستگی به شهرها، ایجاد ارتباطات اقتصادی و اجتماعی بین روستاها و … به نظر می‌رسد که این بازارهای محلی یکی از عوامل رونق اقتصادی، اجتماعی و توسعه‌ روستایی در منطقه باشد.

با توجه به اینکه شهر هیدج نیز شهر کوچکی است حضور کسبه از نقاط مختلف علاوه بر اینکه سبب سهولت در خرید شهروندان و تامین مایحتاج آنها می‌تواند زمینه شکل‌گیری فضای رقابتی بین کسبه و در نهایت تنظیم بازار را نیز فراهم سازد که با توجه به موارد بیان شده بازگشایی مجدد این بازار البته در مکانی مناسب و قابل دسترس از مطالبات شهروندان هیدجی از شورا و شهرداری این شهر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۹ ۲۰:۴۹

سلام ای کاش مسئولین تلاش کنن این بازار شهرمون رو دوباره به راه بندازن.