• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402061409281
  • خبرنگار : 71610

زوایای پنهان فتنه کرکوک؛ پروژه خطرناک آمریکا برای هدف قرار دادن بافت عراق

زوایای پنهان فتنه کرکوک؛ پروژه خطرناک آمریکا برای هدف قرار دادن بافت عراق

یک رسانه عراقی درباره درگیری‌های اخیر در کرکوک نوشته است که این تحولات به طرز مشکوکی با تحرکات آمریکایی‌ها در عمق سوریه به سمت مرزهای عراق همزمان شده و این همزمانی حاکی از آن است که این اتفاقات در راستای پروژه جدید واشنگتن برای هدف قرار دادن بافت عراق و بازگرداندن حزب دموکرات اقلیم کردستان این کشور به استان نفت خیز کرکوک در راستای منافع خود صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، موضوع بازگشت نیروهای پیشمرگ وابسته به حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق به کرکوک، اخیرا این استان را صحنه اعتراض و درگیری کرد. اهالی کرکوک که مخالف بازگشت نیروهای پیشمرگ هستند، راه‌های ورودی به این استان را مسدود کردند.

کرکوک شنبه شب شاهد موجی از ناآرامی‌ها در پی تصمیم دولت عراق برای واگذاری ساختمان ستاد فرماندهی عملیات مشترک پیشرفته به حزب دموکرات کردستان این کشور بود که با آتش زدن لاستیک‌ها و شلیک گلوله و کشته و زخمی شدن تعدادی از غیرنظامیان همراه شد.

در پی ناآرامی‌هایی که در کرکوک رخ داد، دادگاه عالی فدرال عراق یکشنبه دستوری صادر کرد و خواستار متوقف کردن اقدامات برای گشودن مقر حزب دموکرات در این استان شد.

در همین راستا، خبرگزاری «المعلومه» عراق در یادداشتی درباره اتفاقات و درگیری‌های اخیر در کرکوک نوشته است: پیامدهای حوادث اخیر در استان کرکوک همچنان در کانون توجه بوده و سوالات زیادی را درباره طرف‌هایی که یک شبه بحران بزرگی را ایجاد کرده و طی آن جوانان عرب و ترکمن کشته و مجروح شدند، مطرح کرده است.

در این این یادداشت آمده است: برای دستیابی به یک نظر واحد در این باره و آشکار شدن زوایای پنهان اتفاقات کرکوک باید تمامی مسائل سیاسی به صورت کامل مورد بررسی و توجه قرار گیرد، به همین منظور باید گفت که پرونده کرکوک و تشدید تنش در آن در پس یک بحران خطرناک‌تر رخ داد که با تحرکات آمریکا و انتقال کاروان‌های نظامی آن از استانی به استان دیگر در عراق و سوریه ایجاد شد.

برای همه واضح و روشن است که روابط آمریکا و کُردها بسیار قوی است، به خصوص که دو طرف منافع مشترک زیادی دارند. به عبارت بهتر باید گفت هر چیزی که برای بغداد ممنوع است در اختیار اربیل است و همین مسئله نشان دهنده طرف پنهان پشت حوادث کرکوک است.

پروژه خطرناک

همزمانی «مشکوک» تحرکات آمریکایی‌ها در مناطق عمق سوریه و پیشروی نیروهای پیشمرگ به ​​سمت استان کرکوک تنها به یک صورت قابل تفسیر بوده و آن «ضربه زدن به بافت عراق» است.

«علی الدلیمی» رهبر سابق گروه بیداری الانبار در در این باره می‌گوید: حرکت نیروهای آمریکایی در مناطقی از عمق سوریه به سمت نوار مرزی سوریه و عراق همزمان با پیشروی نیروهای پیشمرگ به سمت استان کرکوک رخ داده است، این همزمانی حاکی از وجود پروژه‌ای است که نشانه‌های آن با آغاز روند تقسیم نقش‌ها در طرح جدید آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به بافت عراق در این استان درحال آشکار شدن است.

وی افزود: پروژه جدید آمریکا نتیجه تحولات اخیر نبود، بلکه از مدت‌ها قبل برای آن برنامه ریزی شده بود. این طرح شامل مبادله نقش میان شبه نظامیان مخالف در سوریه بر اساس امتیازدهی هر دو طرف است تا اینکه آمریکا بتواند دستاوردهایی را برای کُردها در استان نفت خیز کرکوک رقم بزند.

الدیلمی ادامه داد: سال‌های قبل که دست حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی از میدان‌های نفتی کرکوک کوتاه شد، سال‌های بود که طی آن ممکن بود ریاست بارزانی پس از تنش‌های امنیتی در اربیل به دلیل افزایش قیمت تولیدات نفتی و افزایش نرخ بیکاری با خطر سقوط مواجه شود، اما این تنش‌ها توسط نیروهای پیشمرگ و آسایش سرکوب و مهار شد.

وی معتقد است: مسعود بارزانی با چراغ سبز آمریکا و در راستای بسیج مجدد نیروهای پیشمرگ در استان کرکوک، درصدد است تا از همه ابزارهای موجود از جمله استفاده از نیروی مسلح برای کنترل میادین نفتی این استان استفاده کند.

مقصر اول

عراق از زمان سر کار آمدن دولت فعلی به ریاست محمد شیاع السودانی تاکنون با بحران‌هایی در سطوح مختلف مواجه بوده است که آمریکا و ابزارهای آن در این کشور به اشکال مختلف عامل اصلی شکل گیری این بحران‌ها بوده‌اند.

«علی الزبیدی»، از رهبران ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری نیز در این باره معتقد است: حوادث استان کرکوک و تشدید تنش اخیر یکی از اهرم‌های فشار حزب دموکرات کردستان عراق است. این اهرم بی‌تاثیر که در دست بارزانی است پرده از ارتباط آمریکا با اتفاقات کرکوک برداشت.

وی می‌گوید: آنچه در استان کرکوک اتفاق می‌افتد یک بازی سیاسی است که هدف اصلی آن بازگرداندن نفوذ و کنترل حزب دموکرات کردستان عراق بر منطقه تحت پوشش استانداری کرکوک است.

الزبیدی در این باره تاکید کرد: کرکوک یک کارت رو شده در دست حزب بارزانی است؛ چراکه او و حزبش این کارت را در همه‌پرسی سال ۲۰۱۷ امتحان کرده بودند.

وی در ادامه تاکید کرد: طرف‌های مختلفی پشت پرونده کرکوک قرار دارند و می‌توان گفت هر بحرانی که عراق با آن مواجه است، اعم از سیاسی، اقتصادی و یا امنیتی، ناشی از تحرکات آمریکا و مزدوران آن در کشور است.

الزبیدی در ادامه بر لزوم اجازه ندادن به بازگشت حزب دموکرات کردستان عراق به استان کرکوک تاکید و خاطرنشان کرد: کرکوک یک استان عراق است و همه اجزای آن باید حفظ شود.

علی‌رغم اینکه آمریکا در پس این اتفاقات ایستاده و محتاطانه ابزارهای خود را هر از گاهی به حرکت در می‌آورد، اما طرح فتنه آن و ویژگی‌های این طرح روز به روز درحال آشکار شدن است و بحران‌هایی که دولت فعلی عراق با آن مواجه بوده و همچنین تحرکات نظامی اخیر آمریکا در عراق و سوریه صرفا در راستای دستیابی به منافع واشنگتن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha