• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1402061409323
  • خبرنگار : 71628

در میانه بحث‌ها درباره ممنوعیت پوشش‌های مذهبی،

ماکرون بحث استفاده از یونیفرم در مدارس را مطرح کرد

ماکرون بحث استفاده از یونیفرم در مدارس را مطرح کرد

رییس جمهور فرانسه در بحبوحه داغ بودن بحث ممنوع بودن تن‌پوش‌های عربی برای دانش‌آموزان مسلمان دختر در مدارس این کشور، گفت که با به‌کارگیری آزمایشی یونیفرم‌ها در برخی مدارس عمومی موافق است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه در بحبوبحه بحث‌هایی که پیرامون ممنوع بودن استفاده از تن‌پوش‌های عربی برای دختران در کلاس‌های درس مطرح شده، در سخنانی خواستار تجربه استفاده از یونیفرم یا کد پوشش در برخی مدارس دولتی شد.

ممنوع بودن این تن‌پوش‌ها چه از نوع زنانه و چه مردانه آن روز دوشنبه در فرانسه و هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی اجرایی شد.

ماکرون در گفت‌وگویی مجازی با رسانه هوگودیکریپت گفت که به منظور مورد نظر قرار دادن «مطالبات مردمی»، با به کار بستن «آزمایشی» یونیفرم‌ها موافق است.

او گفت که یکی از گزینه‌هایی که می‌توان برای کودکان به کار بست، پوشش‌های مشابه است، مانند «شلوار جین با تی‌شرت و کت.»

او بیان کرد: ما مطمئنا باید چیزی را انتخاب کنیم که (نسبت به یونیفرم) برای نوجوان‌ها قابل قبول‌تر باشد. ممکن است از نظر انضباطی کمتر سختگیرانه‌ به نظر بیاید.

اظهار نظر ماکرون در این باره پس از حمایت سیاستمداران محافظه‌کار و راست افراطی از الزامی کردن یونیفرم‌ها در مدارس دولتی مطرح می‌شود.

ماکرون هیچ جزئیاتی درباره زمان و مکان شروع آزمایشی استفاده از یونیفرم‌ها ارائه نکرد. با این وجود، برخی مدارس خصوصی دانش‌آموزان را ملزم به پوشیدن یونیفرم می‌کنند.

ماکرون همچنین گفت که ممکن است مسئولان در اجرای قانون جدید درباره تن‌پوش‌های بلند در مدارس عمومی سرسختی نشان بدهند و از آن سرپیچیی کنند که از آن به عنوان چالشی برای ارزش‌های سکولار فرانسه یاد شده است.

او در این باره گفت: مدرسه سکولار است و این یعنی هیچ جایی برای نشانه‌های مذهبی در آن وجود ندارد. ما باید گفت‌وگو کنیم و درباره این اقدام توضیح دهیم. اما فکر می‌کنم بسیار مهم است. چون مدرسه باید جای بی‌طرفی باشد.

چارچوب اولیه مقررات ممنوع بودن این تن‌پوش‌ها مبتنی بر قانونی تصویب شده در سال ۲۰۰۴ است که هدف آن حفظ سکولاریسم در مدارس دولتی فرانسه است. طبق این قانون، روسری‌های مسلمانان، صلیب‌های بزرگ مسیحی، کیپای یهودیان و عمامه‌های بزرگ سیک‌ها ممنوع است.

این قانون پس از ماه‌ها هیاهو و تنش و بحث‌های داغ پارلمانی تصویب شد. برخی مسلمانان گفتند که این قانونی باعث انگ زدن به آن‌ها  می‌شود. قانون یاد شده شامل حال دانشجویان در دانشگاه‌ها نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha