• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402061409524
  • خبرنگار : 71415

فایننشال تایمز: حملات روسیه از فراز دانوب، باعث نگرانی رومانی شده است

فایننشال تایمز: حملات روسیه از فراز دانوب، باعث نگرانی رومانی شده است

نشریه فایننشال تایمز انگلیس ادعا کرد، پهپادهای روسیه چند بار در هفته‌های اخیر بر فراز رودخانه دانوب در طول مرز رومانی برای هدف گرفتن سیلوهای غلات اوکراین پرواز کرده‌ و به نگرانی‌های امنیتی در این کشور عضو ناتو دامن زده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته فایننشال تایمز همچنین کی‌یف روز دوشنبه ادعا کرده که دست کم در این حوزه یک پهپاد سقوط کرده است.

فایننشال تایمز در این مطلب خود می‌نویسد: «لویان، چوپان رومانیایی حین پاییدن گله خود در کرانه رودخانه دانوب گفت، شاهد پرواز چند پهپاد در طول این رودخانه و حمله آنها به اوکراین بوده است؛ این یکی از معدود موارد مشاهده صحنه‌های جنگ توسط رومانیایی‌ها از زمان شروع حمله تمام عیار روسیه به اوکراین در ۱۸ ماه قبل است.

این چوپان اظهار کرد: آنها از طول رودخانه عبور کردند و من مشاهده کردم که درست آنجا را هدف گرفتند.

او اظهار کرد، هر چند شعله‌ها و دود بعد از این حمله را دیده اما خونسردی خود را حفظ کرده است.

رودخانه دانوب، دومین رودخانه بزرگ اروپا قبل از آن که به دریای سیاه برسد عرض چند صد متری پیدا می‌کند. این مسافت حائلی است که نمی‌گذارد آتش حملات در اوکراین به ائتلاف ناتو برسد.

رومانی به دنبال اجتناب از تشدید درگیری بوده و ادعای روز دوشنبه کی‌یف درباره سقوط پهپاد در آنجا در بحبوحه حملات فزاینده روسیه را رد کرد اما وزارت امور خارجه اوکراین مدعی شد، این جدیدترین نشان از این که مسکو "امنیت کشورهای همسایه از جمله اعضای ناتو" را تهدید کرده، محسوب می‌شود.

در بالا دست این رودخانه، تردد در رشته‌ای از بنادر از جمله بندر ایزمایل باعث شده آب‌های راکد در آنجا به منطقه‌ای با اهمیت ژئواستراتژیک تبدیل شوند. مسکو پس از خروج از توافقنامه ترانزیت غلات از بنادر دریای سیاه - مسیر اصلی صادرات غلات اوکراین برای رسیدن به بازارهای جهانی - حملات خود به این منطقه را در تلاش برای محروم کردن کی‌یف از مسیرهای جایگزین از طریق رودخانه دانوب افزایش داده است.

کشتی‌های جنگی روسیه از آن زمان به بعد، حداقل علیه یک کشتی تجاری که به بنادر اوکراین در دریای سیاه نزدیک می‌شد، شلیک هشدار آمیز داشتند. مسکو اعلام کرده، یک چنین کشتی‌های باری را اهداف مشروع برای حمله می‌داند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه گفت، از مذاکرات درباره بازگشت به توافقنامه ترانزیت غلات دریای سیاه که با میانجی‌گری سازمان ملل حاصل شد استقبال می‌کند.

شرکت‌های کشتیرانی در بندر کنستانتای رومانی در حاشیه دریای سیاه غلات اوکراین را از طریق رودخانه دانوب و کانال‌های متصل به آن و همچنین با کامیون‌ها و قطارها وارد آنجا می‌شوند مدیریت کرده و این محموله‌ها را با کشتی‌هایی که به سمت تنگه بسفر و دریای مدیترانه می‌روند، به جاهای دیگر انتقال می‌دهند.

اما اخیرا انفجار یک مین دریایی که به ساحلی در نزدیکی کونستانتا آمده بود، خطرها علیه این ناحیه به دلیل مجاورت با منطقه جنگی را برجسته کرد.

آنجل تیلوار، وزیر دفاع رومانی به فایننشال تایمز ادعا کرد:‌ "ما بسیار نگران هستیم. روسیه به ایجاد ریسک‌های جدید تشدید درگیری و محاسبه غلط ادامه می‌دهد."

او عنوان کرد، روسیه ۱۱ کشتی جنگی، دو بالگرد، شش پهپاد جستجوی دریایی و سه دسته غواط متخصص بمب را در نزدیکی سواحلش مستقر کرده است. هواپیماهای نظارتی ناتو اکنون دائما در مرز رومانی گشت‌زنی می‌کنند.

او گزارش‌ها درباره حمله تصادفی پهپادهای روسی یا گلوله‌های توپخانه اوکراین به خاک رومانی را رد کرد اما مدعی شد: ما برای هر گونه وضعیت احتیاطی آماده هستیم. هیچ یک از کشورهای هم مرز با اوکراین کاملا احتمال اینکه به اشتباه مورد حمله قرار بگیرند را رد نمی‌کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha