• چهارشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402061409615
  • خبرنگار : 71282

ویژگی‌های سامانه‌های اشتغال وزارت کار

از کاهش هزینه‌ جست‌وجوی شغل تا شفافیت آمار اشتغال

از کاهش هزینه‌ جست‌وجوی شغل تا شفافیت آمار اشتغال

راه‌اندازی سامانه جست و جوی شغل و سامانه ملی رصد اشتغال از سوی وزارت کار و سامانه جامع اطلاع‌رسانی بازار کار که به زودی به جمع سامانه‌های اشتغال می‌پیوندد، گام موثری در جهت شفافیت آمار اشتغال و اطلاعات کارجویان و رصد بازار اشتغال است.

به گزارش ایسنا، سامانه ملی رصد اشتغال با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی راه اندازی شده و از طریق آن، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه اشتغال و شناسایی آمار بیکاران و شاغلان و فرصت‌های شغلی موجود مشخص می‌شود.

از ویژگی‌های سامانه این است که بستری برای شفاف‌سازی آمارهای اشتغال در هر استان فراهم می‌کند و فرصت‌های شغلی موجود به طور روزانه در آن رصد می‌شوند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره برداری مطلوب از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.

شفافیت آماری، نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذاری در حوزه اشتغال، سه ویژگی بارز سامانه ملی رصد اشتغال است. ساز و کار نظارت بر فرصت‌های شغلی در سامانه رصد بر سه فرایند نظارت پیامکی، تماس تلفنی و حضوری مبتنی است و طبق آخرین آمارها و بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار، در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی و خدمات اشتغال در سامانه رصد ملی به ثبت رسیده است.

سامانه جست‌وجوی شغل وزارت کار با هدف کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی‌ها و در نهایت افزایش اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده است. از طریق این سامانه، کارفرماهایی که نیاز به نیروی کار دارند در سامانه ثبت‌نام کرده و سپس به کاریابی‌هایی که در کشور فعالیت دارند متصل شده و درخواست خود را برای اخذ نیروی کار به ثبت می‌رسانند. کارجویان نیز می‌توانند پس از ورود به سامانه نیازهای شغلی هر منطقه را بررسی و با اتصال به کاریابی موردنظر، شغل مناسب خود را با هزینه‌ اندک پیدا کنند.

سامانه جست‌وجوی شغل همچنین دارای‌ این قابلیت است که چنانچه کارجو امکان دسترسی به سیستم را نداشته باشد با مراجعه به کاریابی‌ها از امکانات سامانه استفاده کند.

بر اساس اعلام دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت کار، از ابتدای خردادماه تا ۲۰ مردادماه امسال ۲۹ هزار درخواست شغلی مربوط به کارجویان در سامانه ثبت شده و ۵۷۲۳ کارفرما در آن ثبت‌نام کردند. همچنین تا مردادماه امسال ۱۳ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در سامانه جست وجوی شغل به ثبت رسیده، ۱۸ هزار و ۱۳۸ معرفی‌نامه صادر و ۶۰۰۰ نفر به کار گمارده شدند.

راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل با هدف برطرف کردن نیاز کارفرمایان و کاریابی‌ها به شناسایی نیروی کار، گسترش چتر خدمات کاریابی به عموم مخاطبان، کارجویان و کارفرمایان، رصد و پایش تغییر و تحولات بازار کار، کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغلی، اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان و دسترسی به اطلاعات صحت‌سنجی شده هر دو طرف بازارکار توسط وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته و از طریق آن نظارت بر فعالیت کاریابی‌ها تسهیل می‌شود.

سامانه جامع اطلاع‌رسانی بازار کار نیز دیگر سامانه‌ای است که مسئولان وزارت کار وعده راه‌اندازی آن در شهریورماه امسال را داده‌اند. با راه‌اندازی این سامانه جدید، در آینده‌ نزدیک همه نیروهای فاقد اشتغال بر اساس مهارت‌های خود ساماندهی و طبق نیاز بازار کار و مجموعه‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی معرفی و به کار گرفته می‌شوند.

سامانه جامع اطلاع‌رسانی بازار کار زمینه تجزیه و تحلیل شغلی تمام مردم ایران و اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان و دانش‌آموختگان را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد کارشناسان یکی از چالش‌های حوزه اشتغال، نبود آمار دقیق و شفاف برای برنامه‌ریزی‌های مربوط به بازار کار و فراهم کردن فرصت‌های اشتغال برای جویندگان کار و کارفرمایان است. به همین منظور سامانه‌هایی که با هدف ثبت اشتغال ایجادی و شناسایی فرصت‌های شغلی راه‌اندازی می‌شوند، موجب معرفی ظرفیت‌ها و فرصتهای شغلی متناسب با نیاز بازار کار و دسترسی بهتر و آسان‌تر متقاضیان کار، کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی به این فرصت‌ها می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha