• چهارشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402061509757
  • خبرنگار : 50455

پیاده روی اربعین؛ تجلی عشق و ارادت به مکتب حسین(ع)

پیاده روی اربعین؛ تجلی عشق و ارادت به مکتب حسین(ع)

ایسنا/قم یک کارشناس دینی گفت: حرکت عظیم اربعین به معنای تبری جستن از اقدامات ضد بشری تکفیری‌ها و دشمنان اهل بیت (ع) است و از سویی اعلام صریح وفاداری و علاقه محبان و ارادتمندان به ساحت اباعبدلله‌الحسین(ع) خواهد بود.

فرزانه یوسفی کارشناس دینی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: حماسه‌ی اربعین حسینی در واقع زاییده‌ی ندای حضرت سید الشهدا علیهالسلام است که با ندای مظلومیت خودشان در طول تاریخ فرمودند؛ هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی؛ آیا یاوری هست که مرا یاری کند و به ندای ولی خدا لبیک بگوید، لذا حماسه اربعین به معنای دعوت برای یاری امام عصر (عج) تلقی می‌شود.

استاد حوزه علمیه در پاسخ به اینکه آیا مستندات تاریخی و روایی در رابطه با پیاده روی اربعین وجود دارد، تصریح کرد: علی بن میمون، نقل کرده که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «ای علی! قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسی که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمودند: کسی که پیاده زیارت کند خداوند به هر قدمی که برمی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید و یک درجه مرتبه‌ اش را بالا می برد، و وقتی به زیارت رفت حق تعالی دو فرشته را موکّل او می‌کند که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر است را ننویسند و وقتی برگشت به وی می‌گویند: ای ولی خدا گناهانت آمرزیده شد.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه در تاریخ روایت شده است که جابربن عبدالله انصاری اول کسی بود که پیاده از مدینه مسافت زیادی را طی کرد و قبر مطهر امام حسین (ع) را زیارت کرد، افزود: مقام معظم رهبری در بیانات خود می‌فرمایند: شروع جاذبه مغناطیسی امام حسین (ع) در روز اربعین آغاز شده است و همین مسئله است که جابربن‌عبدلله انصاری را از مدینه به کربلا می‌کشاند و این همان جاذبه‌ عظیمی است که امروز نیز با گذشت قرن‌های متمادی در دل ما غوغا می‌کند و میلیون‌ها نفر از اقصی نقاط عالم با وجود مشکلات و سختی‌های این مسیر اهتمام به این امر مهم دارند.

وی تاکید کرد: امام زمان (عج) پس از ظهور خودشان را به واسطه امام حسین (ع) به تمام عالم معرفی می‌کنند بنابراین باید همه مردم عالم امام حسین (ع) را بشناسند و پیاده روی اربعین بهترین و ناب ترین فرصت برای کسب معرفت نسبت به حضرت است؛ حرکت عظیم اربعین به معنای تبری جستن از اقدامات ضد بشری تکفیری‌ها و دشمنان اهل بیت (ع) است و از سویی اعلام صریح وفاداری و علاقه محبان و اراتمندان به ساحت ابا عبدلله الحسین(ع) خواهد بود.

یوسفی در خصوص اهمیت پیاده روی اربعین بیان کرد: حرکت پیاده روی اربعین ابراز عظمت امام حسین (ع) است؛ همانطور که در روایات داریم ائمه اطهار نیز پیاده از مدینه به زیارت خانه خدا می‌رفتند؛ البته مرکب نیز به همراه داشتند به دلیل که اگر در بین راه مشکلی داشتند، سوار شوند و دیگر اینکه مردم متوجه شوند با وجود داشتن مرکب ائمه پیاده حرکت می‌کنند و لذا به جهت احترام و عظمت این مسئله است.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: پیاده روی اربعین به نوعی اظهار عظمت و تجلیل از مقام شامخ اباعبدلله الحسین(ع) و ابراز علاقه و تبلیغ برای عالم تشیع و عالم اسلام است؛ جمعیت عظیم در پیاده‌روی اربعین نشان از عشق مردم به مکتب اهل بیت(ع) است و همان عشق و جاذبه آن‌ها را به این سمت و سو می‌کشاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha