• چهارشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402061509838
  • خبرنگار : 71625

بشنوید / از محسن چاوشی تا رضا صادقی؛ ۱۰ قطعه موسیقی برای اربعین

بشنوید / از محسن چاوشی تا رضا صادقی؛ ۱۰ قطعه موسیقی برای اربعین

به نظر می‌رسد در ایران اهمیت موسیقی مذهبی تا حدی دست کم گرفته شده است و علت آن هم، کیفیت کارهایی است که به مناسبت ایامی مانند اربعین یا محرم ساخته می‌شوند اما هستند آثاری که در زمینه سوگ حسینی برای ایام محرم و اربعین منتشر می‌شوند که برخی از آن‌ها آثاری درخور هستند.

به گزارش ایسنا، شاید همه ما بدانیم که تمام رسوم مذهبی از جمله آیین‌هایی که در ماه محرم و صفر برگزار می‌شوند، مناجات‌ها و راز و نیازهایی هستند که بدون موسیقی نمی‌توان آنها را اجرا کرد و در اغلب موارد می‌بینیم که با سازهای مختلفی اجرا می‌شوند. حتی بسیاری از این اجراها، ویژگی‌ها و ابعاد هنری مختلفی دارند.

در حقیقت موسیقی، مهم‌ترین یا اصلی‌ترین عامل یا حامل جریان انتقال مفاهیم مذهبی است. مفاهیم مذهبی در قالب‌بندی ادبیاتی به‌صورت نوشته‌های مختلف عقیدتی با ابزار موسیقی به لایه‌های بدنه هر جامعه‌ای انتقال پیدا می‌کنند. پس در نتیجه این فرآیند به‌نظر می‌رسد، دیدگاه‌ها و اصل آیین‌های مرتبط با ادیان به واسطه‌ی موسیقی تداوم و گسترش می‌یابند.

به نظر می‌رسد در ایران اهمیت موسیقی مذهبی تا حدی دست کم گرفته شده است و علت آن هم، کیفیت کارهایی است که به مناسبت ایامی مانند اربعین یا محرم ساخته می‌شوند؛ درحقیقت یا تولید آثار برای این ایام کم است یا اگر هم کاری ساخته می‌شود تعریفی نداردحال اگر بخواهیم نگاهی به این امر در ایران بعد از اسلام داشته باشیم، انواع مناجات‌ و عبادت‌ها را می‌بینیم که همواره در جریان بوده و هستند و از همین قاعده تبعیت می‌کنند. حتی بعد از اسلام شاهد آن هستیم که در کنار کاربرد انواع آوازی موسیقی در آیین‌های مذهبی اسلامی، یکی از بهترین نمونه‌هایی که از سازهای موسیقی در نوع مذهبی و آیینی استفاده می‌شود، نقاره‌کوبی در بارگاه امام هشتم‌ (ع) در مشهد است.

در عین حال، با توجه به اهمیت بالای موسیقی در ادیان، می‌توان به این نکته اشاره کرد که مدت‌هاست اهمیت موسیقی مذهبی نادیده گرفته شده است. علت هم کیفیت کارهایی است که به مناسبت این ایام ساخته می‌شود؛ درحقیقت یا تولید آثار برای این ایام کم است یا اگر هم کاری ساخته می‌شود چندان تعریفی ندارد.

با این حال هستند آثاری که در زمینه سوگ حسینی برای ایام محرم و اربعین منتشر می‌شوند که گاه برخی از آنها آثاری درخور هستند.

به گزارش ایسنا، اکنون که اربعین حسینی هم فرا رسیده است، نگاهی خواهیم داشته به تعدادی از آثاری که طی سال‌های اخیر در آستانه اربعین منتشر شده‌اند.

دل خون/ محسن چاوشی

محسن چاوشی - خواننده پاپ - با انتشار قطعه «دل خون» که آهنگسازی و خوانندگی این اثر برعهده خودش بوده، نسبت به امام حسین (ع) ادای احترام کرده است.

تنظیم این اثر را شهاب اکبری انجام داده و مجتبی تقی‌پور و اشکان موسوی نیز به ترتیب گیتار و ویولون این اثر را نواخته‌اند. ترانه «دل خون» را که مضمونی با محوریت سیدالشهدا (ع) دارد، حسین مصفی سروده است.

رضا صادقی/ هم‌قدم

رضا صادقی - خواننده پاپ - نیز قطعه «هم‌قدم» را به‌مناسبت این ایام خوانده که به دو شکل صوتی و نماهنگ در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. فرید سعادتمند آهنگساز و محمدمهدی سیار شاعر این قطعه هستند.

او همچنین پیش از این، قطعه «پیاده‌ها» را منتشر کرد که به زائران کربلای معلی تقدیم شد. فواد فرهنگ ترانه‌سرا، رضا صادقی آهنگساز و خواننده، شجاعت شفایی تنظیم‌کننده آن هستند.

صادقی مداحی سیدالشهدا (ع) را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

محمد اصفهانی/ داغ نهان

این نماهنگ که اولین همکاری سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» با محمد اصفهانی است، با ترانه‌سرایی عبدالجبار کاکایی و آهنگ‌سازی فرید سعادتمند ساخته شده‌ است.

«داغ پنهان» اثری است با مضامین عاشورایی و با محوریت مصائب حضرت زینب (س) که به همت مرکز مأوا تهیه شده و به مناسبت پیاده‌روی زوار امام حسین علیه السلام در ایام اربعین حسینی از رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

حسام‌الدین سراج/ ماه

قطعه ارکسترال «ماه» با شعری از عبدالجبار کاکایی و با صدای حسام‌الدین سراج به مناسبت اربعین حسینی منتشر شد.

این قطعه با شعری از عبدالجبار کاکایی، آهنگسازی امید داورزنی و صدای حسام‌الدین سراج با مدت زمان پنج دقیقه تولید شده است.

آهنگسازی قطعه «ماه» به صورت ارکسترال‌ و با ترکیب ارکستر سازهای زهی با سازهای ایرانی و همچنین بهره‌گیری از گروه کر، توسط امید داورزنی آهنگسازی شده است.

داورزنی این قطعه را در مایه‌های دشتی و رهاوی تنظیم کرده که از مقام‌های اصیل ایرانی‌ محسوب می‌شوند و در موسیقی مذهبی ایران به ویژه در تعزیه و مداحی، از دیرباز استفاده می‌شده است.

محسن ابراهیم‌زاده/ احسان مطلق

قطعه «احسان مطلق» که برای اربعین ساخته شده است، به ترانه سرایی مهدی امامی، آهنگسازی محسن ابراهیم زاده، تنظیم فرشاد میرزایی، سه تار حمیدرضا حیاتی ساخته شده است.

غلامرضا صنعتگر/ عشق

این قطعه بر روی ترانه‌ای از مجید ذاکری ساخته شده است. تنظیم و آهنگسازی قطعه نیز بر عهده محمدرضا چراغعلی بوده است. این قطعه در واقع تیتراژ فیلم مستند «جام وصل» است که چند روایت از یک عمر نوکری یک مداح را در بر می‌گیرد.

حامد زمانی/ سرانجام

این قطعه موسیقی که به زبان فارسی و عربی منتشر شده، با ترانه‌ای از قاسم صرافان و مرتضی آل‌کثیر، ملودی حامد زمانی و تنظیم امیر جمال‌فرد، توسط استودیو ایستاده و به سفارش موسسه منتظران منجی تولید شده است.

محمد معتمدی/ چله نشین

قطعه «چله نشین» در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی (ع) با صدای محمد معتمدی، تهیه‌کنندگی شاهد صادق‌پور، شعری از محمدمهدی سیار، آهنگسازی سعید فرنودی و با تنظیمی از سعید شمس، منتشر شده است.

تولید ویدیوی این قطعه با کارگردانی سید مهران علوی و تهیه‌کنندگی شاهد صادق‌پور بوده است.

محمد سعدی/ سفره‌های بی‌دریغ

قطعه «سفره‌های بی‌دریغ» از محمد سعدی با تنظیم آرمان مهربان و شعری از رضا یزدانی به مناسبت اربعین حسینی توسط مرکز مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید شده است.

آلبوم سرود «همصدا با اربعین»

مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی به همکاری جمعی از هنرمندان به مناسبت ایام اربعین حسینی، آلبوم «همصدا با اربعین» را تهیه کرده است.

در این آلبوم از شعر شاعرانی چون محمدمهدی سیار و میلاد عرفان‌پور استفاده شده است.

در ادامه می‌توانید یکی از قطعات این آلبوم به نام «کربلایی شدن» را گوش دهید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha