• پنجشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402061610142
  • خبرنگار : 30147

پرسه‌های میهمانان ناخوانده در شهر

پرسه‌های میهمانان ناخوانده در شهر

ایسنا/خراسان رضوی معضل سگ‌های بلاصاحب در چند سال اخیر به یکی از چالش‌های جدی جوامع شهری تبدیل‌ شده و در برخی مواقع زندگی برخی شهروندان را با آسیب و اختلال مواجه کرده است.

هرچند ادارات متولی در سال‌های اخیر کوشیده‌اند با به کار بردن تدابیر مختلف، سعی در رفع این معضل داشته باشند، اما در عمل شاهد اقدامات جدی و اساسی در این مورد نبوده‌ایم، طی این سال‌ها معضل سگ‌های بلاصاحب نه‌تنها پابرجا بوده بلکه روزبه‌روز شاهد افزایش جمعیت آن‌ها هستیم.

جولان سگ‌های بلاصاحب در شهرهای منطقه ترشیز به خصوص کاشمر به ‌قدری است که هرازگاهی حمله این سگ‌ها به شهروندان بر نگرانی‌ها می‌افزاید.

گرچه در این میان نمی‌توان از نقش برخی افراد به ‌ظاهر حیوان‌دوست غافل شد که با تغذیه این سگ‌ها بر جولان آن‌ها در مناطق مختلف شهر افزوده‌اند و همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده است تا همچنان شاهد این معضل اساسی در زیرپوست شهر کاشمر باشیم.

هراس از جولان گله‌ای سگ‌ها

افزایش سگ‌های ولگرد در گوشه کنار شهر کاشمر، این روزها آرامش را از شهروندان ربوده است، پدیدۀ نوظهور که حالا طاقت مردم این شهر را طاق کرده است.

آنان مدعی‌اند که افزایش این حیوانات در سطح شهر موجب شده نتوانند به راحتی گشت و گذار کنند. از سویی هم متخصصان از بیماری‌های هاری ناشی از سگ گزیدگی هشدار داده و از شهروندان می‌خواهند، در این زمینه احتیاط به خرج دهند.

جواد رجبی یکی از مغازه‌داران محدوده جنوبی شهر با انتقاد از جولان سگ‌های ولگرد به صورت گله‌ای در این خیابان افزود: افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد سبب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است. تنها با قدم زدن در شهر به‌ویژه شب در هر محله‌ای به خصوص داخل میادین و بعضاً خیابان‌های اصلی با چندین سگ مواجه می‌شویم.

رجبی درباره اینکه مردم خواستار جمع‌آوری سگ‌ها هستند تا با آرامش و در امنیت بتوانند در شهر تردد کنند، ادامه داد: این سگ‌ها گاهی تنها و گاهی در گله‌های چندتایی در حال تردد در گوشه و کنار شهر و خیابان‌ها هستند و به نظر می‌رسد که تعداد آن‌ها افزایش قابل‌توجهی داشته که باید فکر اساسی برای جمع‌آوری آن‌ها بشود.

این شهروند کاشمری با بیان اینکه پرسه‌زدن سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها، به معضلی جدی تبدیل شده است، اظهار کرد: برخی از مردم به‌ ویژه زنان و کودکان از ترس سگ‌های ولگرد نمی‌توانند در برخی زمان‌ها مانند صبح زود یا شب‌ها تردد کنند، از ترس سگ‌ها، بازی بچه‌ها هم در کوچه‌های برخی محلات محدود شده است.

مردم مقصران اصلی

در این گیرودار این سؤال پیش می‌آید که چرا سگ‌ها که به عنوان دوست و همدم انسان شناخته می‌شوند اکنون به تهدید تبدیل شده‌اند که بنا به اعتقاد کارشناسان غذا دهی دستی به حیوانات موجب انفجار جمعیت سگ‌ها شده که بخش زیادی از آنها سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب هستند که برای خود در کوچه و پس کوچه‌های شهر و روستاها پرسه می‌زنند.

 معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر در همین خصوص به ایسنا گفت: معضل سگ‌های بلاصاحب و افزایش جمعیت آنها سال‌هاست که به یکی از چالش‌ها تبدیل شده است و مسئولیت این وضعیت به‌طور کامل برعهده انسان است.

 محمد نجار با بیان اینکه ماهیانه بیش از ۲۵۰ سگ جمع‌آوری می‌شود، افزود: شهروندان با غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب و گذاشتن زباله در کنار خیابان کمک به تکثیر حیوانات می‌کنند.

پرسه‌های میهمانان ناخوانده در شهر

وی با اشاره به اینکه برخی اقدامات شهروندان آسیب می‌رساند، اظهار کرد: از مهمترین عوامل افزایش سگ‌های ولگرد، غذا دادن بی‌حساب‌ و کتاب و بی‌رویه به سگ‌هاست که البته اغلب از روی مهربانی و حیوان‌دوستی انجام می‌شود.

نجار بیان کرد: این تصور اشتباه است که بعضی افراد فکر می‌کنند با غذا دادن به سگ‌ها کاری انسان دوستانه و حیوان‌ دوستانه انجام می‌دهند. غذا دادن به سگ‌ها باعث می‌شود نسل سگ‌های ولگرد افزایش و مشکلات این حیوان نیز بیشتر شود.

وی با بیان اینکه مردم و رستوران‌داران بهتر است کمک‌های خود را به پناهگاه نگهداری، اهدا کنند، به مردم توصیه کرد: مردم به دو دلیل از غذا دادن به حیوانات ولگرد پرهیز کنند، اولاً به این دلیل که خودشان در مواجهه با حیوانات دچار گازگرفتگی نشوند و ثانیاً از این طریق به افزایش نسل حیوانات ولگرد کمک نکنند.

معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر با اشاره به اینکه غذادهی به سگ‌های ولگرد باعث ازدیاد جمعیت آن‌ها می‌شود، افزود: این امر باعث می‌شود که این حیوانات وارد سکونتگاه‌های انسان‌ها شوند و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: مدیریت پسماند اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامی است که برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری به‌ویژه در این شهرستان باید انجام شود.

نجار گفت: با توجه به راه‌اندازی پناهگاه نگهداری سگ‌های بلاصاحب در این شهر شهروندان می‌توانند غذاهای مانده و حتی داروهای آنتی‌بیوتیک و ویتامینه رسوب شده در منازل و نان‌های خشک را به این مکان تحویل دهند. هر زمان که کمکی داشته باشند طی تماس با سامانه اکو یا شهرداری خودرو به درب منزل مراجعه می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط کشتارگاه شهرداری، خیرین و گاهی مواقع کشتارگاه طیور برای تأمین غذای سگ‌های بلاصاحب در پناهگاه همکاری دارند، گفت: علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته متأسفانه هیچ کدام از رستوران‌داران برای تحویل غذای مانده همکاری ندارند.

معاونت خدمات شهری شهرداری کاشمر با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۶۰۰ سگ بلاصاحب در محل پناهگاه نگهداری می‌شوند، افزود: اگر مردم حامی پناهگاه شوند از بسیاری مشکلات کاسته می‌شود.

وی افزود: اگر به طور متوسط روزانه هر سگ یک کیلو غذا بخورد ۲۰ هزار تومان می‌شود که اکنون برای ۶۰۰ سگ باید ۱۲ میلیون تومان هزینه شود.

نجار همچنین تصریح کرد: اگر شهروندان و روستائیان به وظایف خود آگاه باشند نیازی نیست این تعداد سگ را نگهداری کنیم، می‌توان بعد از عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری در برخی مناطق مخصوص رهاسازی کرد.

وی گفت: با توجه به هزینه‌های گزاف عقیم‌سازی و نگهداری بدون تعامل و اقدام مشترک، شهرداری به تنهایی از امکانات و ظرفیت لازم برای جمع‌آوری و ساماندهی برخوردار نیست.

عقیم‌سازی تنها راهکار

 برخی کارشناسان معتقدند به جز عقیم‌سازی راهکار دیگری برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد وجود ندارد، یا باید سگ‌های ولگرد را عقیم‌سازی کرد و از این طریق نسلشان را مورد کنترل قرار داد یا اینکه همچنان این موجودات در شهر کاشمر رها بمانند و بر تعدادشان افزوده شود و به زاد و ولد خود ادامه دهند؛ اما از سویی هزینه‌های بالا مانع از انجام این کار می‌شود.

رئیس دامپزشکی کاشمر در همین خصوص به ایسنا گفت: معتقدم برای رفع مشکل سگ‌های بلاصاحب هنوز کار اصلی انجام نشده است.

سعید خانزاده بهترین کار برای کنترل سگ‌های بلاصاحب را عقیم‌سازی طی دو سال متوالی دانست و افزود: اکنون هر کاری که می‌کنیم برای کوتاه مدت است، اگرچه اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته اما نیاز به انجام برنامه‌های جدی‌تر است.

وی با بیان اینکه با اتلاف سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم، تصریح کرد: نمی‌شود همه سگ‌ها را معدوم نمود فقط باید نسبت به زنده گیری و عقیم‌سازی سگ‌های ماده اقدام شود.

پرسه‌های میهمانان ناخوانده در شهر

رئیس دامپزشکی کاشمر عنوان کرد: سگ‌های ماده پس از عقیم‌سازی باید رهاسازی شوند، در صورت انجام این اقدام طی مدت دو سال تعداد سگ‌های بلاصاحب کاهش بسیار چشمگیری خواهند داشت اما کار بسیار سختی است.

وی گفت: اکنون عقیم‌سازی هر سگ بیش از ۸۰۰ هزار تومان هزینه نیاز دارد که بخش قابل توجه آن مربوط به دارو است اما از سویی تأمین این اعتبار سخت است، بارداری هر سگ ماده دو ماه زمان می‌برد اما در هر دفعه کمتر از ۶ توله به دنیا نمی‌آورد.

 خانزاده افزود: اگر هر چه زودتر اقدامات لازم صورت نگیرد تعداد سگ‌های بلاصاحب افزایش بسیار چشمگیری خواهد داشت و شرایط سخت‌تر می‌شود.

وی غذا دادن شهروندان به سگ‌ها را یک معضل اجتماعی دانست و اظهار کرد: این اقدامات فقط موجب تجمع سگ‌ها در یک مکان خاص می‌شود.

رئیس دامپزشکی کاشمر گفت: هرچند جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توسط نیروهای شهرداری تأثیرگذار است اما باید ادامه‌دار باشد، پناهگاه ظرفیت ۳۰۰ قلاده سگ را دارد اما اکنون حدود ۶۰۰ سگ در آن نگهداری می‌شود.

خانزاده با اشاره به اینکه برای عقیم‌سازی نیازمند کمک خیرین هستیم، اذعان کرد: هیچ شهری به جز مشهد و نیشابور پناهگاه نگهداری سگ‌های ولگرد ندارد و هزینه هم نمی‌کند اما کاشمر این اقدام را انجام داد و اکنون این پناهگاه توسط یکی از خیرین مدیریت می‌شود که جای تقدیر دارد اما به تنهایی نمی‌شود و باید همه همکاری داشته باشند.

قطعاً هزینه‌های عقیم‌سازی این میهمانان ناخوانده زمانی کاهش پیدا می‌کند که قیمت دارو تقلیل یابد و تا زمانی که هزینه داروی بیهوشی و نخ بخیه بالا باشد، نمی‌توان از هزینه عقیم‌سازی کم کرد.

اما در این میان نباید از یک واقعیت مهم غافل شد و آن اینکه بسیاری از سگ‌های ولگرد، حیواناتی هستند که برخی خانواده‌ها بر اثر تحت تأثیر قرار گرفتن یک جو کاذب برای خرید سگ و نگهداری این حیوان در محیط زندگی وارد خانه و آپارتمان خود کرده‌اند و بسیاری از این خانواده‌ها وقتی با مشکلات نگهداری سگ و خطرات و آسیب‌های بهداشتی و تبعات اقدام نسنجیده خود در وارد کردن حیوانی مثل سگ به محیط زندگی خود رو برو می‌شوند و این کار را خارج از عهده و توانشان می‌بینند، این حیوانات را رها می‌کنند تا به اعضای باشگاه سگ‌های ولگرد افزوده شود.

در واقع از آنجایی که بسیاری از صاحبان سگ‌ها مجبورند پس از مدتی سگ خود را در طبیعت و البته کوچه و محل رها کنند، این اقدام به نوبه خود تعداد سگ‌های ولگرد و در نتیجه آسیب‌های وارده به محیط‌زیست را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha