• پنجشنبه / ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402061610386
  • خبرنگار : 50039

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان تاکید کرد

لزوم نگاه درآمدزا به منابع طبیعی/ ریزگردها در راه بندرترکمن

لزوم نگاه درآمدزا به منابع طبیعی/ ریزگردها در راه بندرترکمن

ایسنا/گلستان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه ظرفیت منابع طبیعی مهم‌ترین اصل در توسعه پایدار کشور است، گفت: باید در استان گلستان هم از این ظرفیت به شکلی شایسته و برای درآمدزایی استفاده کنیم.

سیدهامان هاشمی ظهر امروز پنج شنبه ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ در گفت وگو با ایسنا به برخی چالش‌های زیست محیطی استان گلستان اشاره و اظهار کرد: باید برای هر اتفاقی که می‌افتد جلسات و نشست‌های تخصصی با ارائه راهکار و برنامه برگزار کنیم تا منتج به نتیجه شود.

وی با بیان اینکه برای مثال در ماجرای «پارک جنگلی النگدره گرگان» هیچ کسی تاکنون نیامده است تا بگوید چگونه باید از ظرفیت «النگدره» استفاده کرد و مدیران ساعت‌ها بحث می‌کنند که ماشین می‌تواند به این پارک برود و یا نرود، ادامه داد: ما در این پارک با فسیل ۵۰ میلیون ساله زنده مواجه هستیم که عصر یخبندان را رد کرده و بزرگترین پیاده راه طبیعی شهری کشور در آن واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه باید بدانیم چگونه می‌توانیم از ظرفیت‌های استان گلستان استفاده کنیم، افزود: قطعاً می‌دانیم یک سری از مسائل ما را در حوزه منابع طبیعی درگیر می‌کند و یکی از این مسائل خشک شدن تالاب‌های استان است.

هاشمی نسبت به سرعت خشکسالی در منطقه هشدار داد و خاطرنشان کرد: اگر اقدام عاجل و تأثیرگذار برای مقابله با خشکسالی و پس‌روی آب دریای خزر انجام ندهیم، قطعاً مسیر حرکت باد از شمال غرب به سمت جنوب شرق این ریزگردها را در آینده‌ای نزدیک به بندرترکمن خواهد رساند و زندگی را برای ساکنان ترکمن صحرا مشکل و غیرقابل تحمل خواهد کرد.

لزوم نگاه درآمدزا به منابع طبیعی/ ریزگردها در راه بندرترکمن

آسیب خشکسالی به حوزه‌های مختلف

هاشمی اثرات مستقیم خشکسالی را در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه اجتماعی و در بحث تخصصی در حوزه کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مقابله با این پدیده کشت گیاه شورپسند «سالیکورنیا» بوده که به محض پسروی آب، با استفاده از رطوبت خاک رویش پیدا می‌کند و به دلیل اینکه این گیاه ریشه سطحی گسترده دارد، مانع حرکت ریزگردها می‌شود و زمین را نگه می‌دارد.

وی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از اثرات خشکسالی آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع است و باید از هم اکنون به فکر چگونگی مقابله با حریق‌ها باشیم، خواستار تشکیل کارگروه تخصصی با مدیریت استانداری و دیگر عوامل شد تا با همفکری آسیب‌ها در این حوزه کاهش یابد، اضافه کرد: در استان گلستان از گردشگری کشاورزی به شدت غافل شده‌ایم و باید بدانیم که بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد استان عملکرد در حوزه گندم، بین ۴۵ تا ۵۰ درصد عملکرد در حوزه کلزا و ۶۰ تا ۶۵ درصد عملکرد در حوزه جو را از دست داده ایم.

لزوم نگاه درآمدزا به منابع طبیعی/ ریزگردها در راه بندرترکمن

وابستگی درآمد گلستانی‌ها به صنعت کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان با تأکید بر اینکه درآمد اقتصادی بسیاری از مردم استان گلستان وابسته به کشاورزی است، تصریح کرد: این در شرایطی است که از لحاظ تراکم جمعیت روستایی بین سه استان برتر کشور قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه دیگر شغل‌های استان هم وابسته به صنعت کشاورزی بوده و سالی که کشاورزی خوبی داریم، در همه حوزه‌ها از قبیل مشاغل کوچک و شهری هم رونق است، گفت: باید از هم اکنون بدانیم برای رفع کمبودها چه فکر و برنامه‌ای داریم و دستگاه‌هایی که بر مبنای «درآمد» برنامه سالانه دارند آیا تدابیری اندیشیده‌اند و در بودجه‌ای که امسال محقق می‌کنند، رایزنی با دستگاه بالادست از بابت اطلاع‌رسانی وضعیت استان و کمک برای رفع این مشکل کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha