• جمعه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۰:۱۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1402061710457
  • خبرنگار : 71619

دستور اسماعیلی، تاکید ضرغامی و یک ویزای فوری

دستور اسماعیلی، تاکید ضرغامی و یک ویزای فوری

درگذشت یک معمار و مرتضی پورصمدی و حس و حال شهاب حسینی، وخامت حال جسمی یکی از مجریان پیشکسوت، فیلم‌های جدید مهدی فخیم‌زاده و محمد کارت، کیارستمی در بوسان، حسام منظور و محمد حاتمی روی صحنه تئاتر، اظهارات حدادعادل در گفت‌وگو با ایسنا، دستور فوری وزیر ارشاد، اعلام زمان برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر، تاکید ضرغامی روی مرمت مسجد هشتصدساله، تخریب بخشی از دیوار چین، ویزای فوری روسیه برای ایران و گزارش‌هایی درباره پیاده‌روی اربعین گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری هفته‌ای بود که گذشت.

به گزارش ایسنا، مرتضی پورصمدی فیلمبردار سینما و تلویزیون روز شنبه ۱۱ شهریورماه در سن ۷۰ سالگی درگذشت و صبح دوشنبه ۱۳ شهریورماه، مراسم تشییع پیکر این هنرمند با حضور جمعی از هنرمندان سینما برگزار شد. در این مراسم بسیاری از همکاران پورصمدی تاکید داشتند مرگ او به همان شکلی اتفاق افتاد که خودش همیشه می‌خواست و شهاب حسینی هم در این مراسم اظهار کرد که حس روزی را دارد که پدرش را از دست داده است.

بازخوانی یک اعتراف در ۵۴ سالگی

مهرداد اسکویی: پورصمدی سرباز فرهنگی مملکت بود

روایتی از مرگ ناگهانی پورصمدی در پشت صحنه و رابطه پدر پسری با شهاب حسینی

درگذشت یک معمار

همچنین یزدان هوشور، معمار و شهرساز و از اعضای انجمن مفاخر معماری ایران  روز سه‌شنبه ۱۴ شهریورماه، در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

وخامت حال جسمی یکی از مجریان پیشکسوت 

در  ادامه اعلام شد که وضعیت مهدی ظهوری از مجریان پیشکسوت تلویزیون که در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان تهران بستری شده مساعد نیست.

آخرین وضعیت اکران «سینما شهر قصه» و «۲۸۸۸»

خبری هم درباره آخرین وضعیت اکران دو فیلم «سینما شهر قصه» و «۲۸۸۸» داشتیم، علی‌اکبر حیدری درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم‌ها اعلام کرد که فیلم «سینما شهر قصه» به زودی روی پره سینما می‌رود و سپس برنامه‌ریزی برای اکران «۲۸۸۸» تا پیش از پایان سال انجام خواهد شد.

فیلم‌های جدید مهدی فخیم‌زاده و محمد کارت 

افزون بر این‌ها، مهدی فخیم‌زاده و محمد کارت برای ساخت دو فیلم سینمایی جدید مجوز گرفتند.

در یکی از خبرهای سینمایی هم اعلام شد که داریوش یاری حدود یک دهه پس از آنکه مستندی را درباره کربلا ساخته بود، قصد دارد فیلم دیگری را در این زمینه کارگردانی کند که برخی پیش‌بینی‌ها از احتمال رونمایی آن در جشنواره فیلم فجر خبر می‌دهد.

ملاقلی‌پور و روایتی از لحظه «جان دادن»ش

سه فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی 

این در حالی است که فیلم کوتاه «تایلندی» به نویسندگی و کارگردانی حسام حسینی و عباس حسین‌زاده به جشنواره فیلم پورتوبلو لندن راه یافت.

همچنین فیلم کوتاه «سامپو» به بیست و چهارمین جشنواره جهانی فیلم «پورت تاونزند» آمریکا راه یافت و فیلم کوتاه «چپ‌دست» به نویسندگی و کارگردانی نسرین محمدپور در دو جشنواره بین‌المللی فیلم پورتوبلو لندن و تصویر کوتاه سئول حضور دارد.

کیارستمی در بوسان

این در حالی است که بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «بوسان» آثار چند سینماگر ایرانی از جمله مستند جدید سیف‌الله صمدیان درباره عباس کیارستمی را در برنامه نمایش خود قرار داد.

«وودی آلن» در ونیز: از اعتراض تا تشویق

پنجاهمین فیلم «وودی آلن» در مقام کارگردان با عنوان «Coup de Chance» در اولین نمایش جهانی خود در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم ونیز با استقبال پرشور مردم روبه‌رو شد؛ این در حالی بود که همزمان بیرون از کاخ جشنواره تجمع اعتراضی علیه این سینماگر ۸۷ ساله برگزار شد.

سنت‌شکنی ژاپن در اسکار ۲۰۲۴

هلند با «رویاهای شیرین» به اسکار می‌رود

سرنوشت نامعلوم «جانی دپ»

رویدادهای سنگلج و حسام منظور و محمد حاتمی روی صحنه تئاتر

همچنین اجرای نمایش «یاقوت رُمّانی» و بازدید مدیر کل هنرهای نمایشی و علی ژکان از تازه‌ترین رویدادهای تماشاخانه سنگلج است.

این روزها با اجرای چند اثر نمایشی، سالن‌های تئاتر که در چند وقت اخیر عموما کم‌جان بودند، بار دیگر شاهد استقبال گرم تماشاگران شده‌اند و حسام منظور و محمد حاتمی هم روی صحنه‌اند و تماشاخانه سنگلج در آخرین ماه تابستان میزبان دو نمایشنامه از آثار زنده‌یاد اکبر رادی است.

در خبری دیگر اعلام شد که نمایش «هزار کار کردیم تا مقبول باشیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین سخنور برای دومین‌بار  از ۱۶ تا ۳۱ شهریورماه در  در سالن شماره یک «خانه نمایش دا» روی صحنه می‌رود.

انتصاب مدیر بخش رادیوتئاتر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

افزون بر این‌ها، مهدی حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طی حکمی امین رهبر را به عنوان مدیر بخش رادیوتئاتر این جشنواره منصوب کرد.

آثار عروسکی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی

همچنین هیات داوران بخش نمایش عروسکی بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی، ۱۲ نمایش عروسکی را برای حضور در این بخش جشنواره انتخاب و معرفی کرد.

چرا فراخوان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان یزد اعلام نمی‌شود؟

و این‌که هیات مدیره انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان با نگارش نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی، ضمن قدردانی از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در یزد، مراتب نگرانی خود را بابت منتشر نشدن فراخوان این جشنواره اعلام کرد.

آرزوی سلامتی برای آتیلا پسیانی در یک جلسه‌ تئاتری

موافقت کمیسیون تلفیق با حق پخش تلویزیونی برنامه‌های ورزشی

تعیین مرزهای وزارت ارشاد و صداوسیما در فضای مجازی

در ادامه، رئیس سازمان صدا و سیما از موافقت کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با بندی در خصوص حق پخش تلویزیونی برنامه‌های ورزشی خبر داد و متن کامل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» منتشر شد.

تصمیم نهایی ساختمان شیشه‌ای برای جام‌جم چیست؟

از طرفی آخرین خبرها حاکی از آن است که شبکه جهانی جام‌جم پس از ۲۶ سال قرار است از پخش ماهواره‌ای به شیوه برودکست (Broadcast) محروم شود. از همان زمان که حرف و حدیث‌هایی درباره تعطیلی این شبکه به گوش رسید و تکذیب نشد، مشخص بود که دوره فعالیت جام‌جم حداقل به شکل قبلی به پایان رسیده است.

هادی حجازی‌فر سال‌ها به نقش شهید باکری فکر کرده بود

سریالی که هیچ‌گاه پخش نشد + عکس

محمد دلاوری: به هیچ تجربه جدیدی نه نمی‌گویم!

اظهارات حدادعادل در گفت‌وگو با ایسنا

مصاحبه‌ای با غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش ادبیات و کتاب ایسنا منتشر شد که او درباره تاثیر صبغه سیاسی‌اش بر فعالیت‌های فرهنگستان زبان گفت: اگر مراد از سیاست دلبستگی به کشور و استقلال کشور، و تلاش در راه سربلندی ملت ایران و تقویت هویت ملی باشد حضور بنده در فرهنگستان عین سیاست است. اما اگر مراد از سیاست کار جناحی باشد، به آن معنا بنده در فرهنگستان به هیچ‌وجه کار سیاسی نمی‌کنم.

نویسنده‌ مریخی!

نخستین گمانه‌زنی درباره نوبل ادبیات

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری دموکراتیک خلق الجزایر منصوب شده است.

تکلیف عمره سریع‌تر مشخص شود

در ادامه، شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کربلا تشکیل شد و ضمن بررسی چگونگی خدمات‌رسانی اربعین، بر ضرورت تعیین تکلیف عمره تاکید شد.

از سویی، محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در گفت‌وگو با ایسنا در کربلا در سخنانی از تأثیرگذاری اربعین و گرامیداشت شعائر دینی سخن گفت و تاکید کرد: دولت به عنوان خادم مردم، وظیفه تسهیل امکانات برای حرکت مردمی پیاده‌روی اربعین و پیاده‌روی جاماندگان در داخل ایران را دارد.

حال و هوای بامداد اربعینِ کربلا از نگاه خبرنگار ایسنا + فیلم

صفر تا صد پیاده‌روی جاماندگان اربعین + عکس و فیلم

از دستور فوری وزیر ارشاد تا حضور نمایندگان ۴۰ نوازنده اخراج‌شده از ارکستر سمفونیک تهران در ایسنا

در خبری هم اعلام شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یک جلسه با نمایندگان ۴۰ نوازنده اخراج‌شده از ارکستر سمفونیک تهران، دستور فوری بازگشت این نوازندگان را صادر کرد و خواستار پیگیری حق و حقوق از دست‌رفته این نوازندگان شد.

این در حالی بود که نمایندگان ۴۰ نوازنده اخراج شده از ارکستر سمفونیک تهران صبح ۱۱ شهریورماه در ایسنا حاضر شدند و در نشستی صمیمانه از دغدغه‌های خود در چند ماه اخیر سخن گفتند؛ مشروح این گفت‌وگو به زودی منتشر خواهد شد.

در خبری هم اعلام شد که ۴۰ نوازنده اخراجی ارکستر سمفونیک تهران به مدت پنج شب و به مناسبت اربعین حسینی در تهران روی صحنه خواهند رفت

جزییات تور کنسرت‌های اروپایی شجریان

در ادامه، همایون شجریان (خواننده موسیقی ایرانی) که به تازگی تور کنسرت‌های اروپایی خود را از کشور ترکیه آغازکرده است، درباره جزئیات این تور سخن گفت و اظهار کرد: با نفس مردم‌ زنده‌ام.

اعلام زمان برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر

در این هفته همچنین ششمین و آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر با حضور اعضا و جمع‌بندی نهایی چارچوب‌های اصلی و خط مشی جشنواره در بخش‌های مختلف آن برگزار و زمان برگزاری سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد. 

به جای هوش مصنوعی نگران کپی‌رایت باشیم!

چرا هچ فیلتری برای آموزش موسیقی وجود ندارد؟

گُل‌های سهراب سپهری و ۲۳ هنرمند دیگر روی دیوار

همچنین آثار جمعی از هنرمندان نام‌آشنای ایران از جمله سهراب سپهری این روزها با موضوع گل، در گالری مژده به نمایش درآمده است. «رُسته از خاک» به روایت ۲۴ هنرمند تا ۱۴ شهریور قابل بازدید است.

در ادامه، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور احکامی، اعضای شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را منصوب کرد.

کشف شاهکار هنری پس از ۴۰ سال!

این عکس‌ها نفس‌های آخر یک زندگی را نشان می‌دهند

تعطیلی کاخ‌های سلیمانیه و مروارید

در ادامه، معاون میراث فرهنگی استان البرز از تعطیلی کاخ‌های سلیمانیه و مروارید به علت مرمت و بازسازی خبر داد.  

مرمت کاشی‌ها و دیگر تزئینات در شمس‌العماره 

عکس‌هایی که اخیرا از شمس‌العماره در کاخ گلستان منتشر شده، ابهام‌هایی را ایجاد کرده است. ورودی این بخش از کاخ گلستان به روی بازدیدکنندگان بسته شده است و مدتی پیش هم بخش‌هایی از آن پوشانده شده بود. پیگیری از مسئولان کاخ گلستان حاکی از این است که مرمت کاشی‌ها و دیگر تزئینات شمس‌العماره آغاز شده است.

تاکید ضرغامی روی مرمت مسجد هشتصدساله

همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دوشنبه ۱۳ شهریورماه به منظور بررسی شرایط آثار تاریخی و گردشگری ورامین به این منطقه سفر کرد و ضمن بازدید از مسجد جامع ورامین و برج علاءالدوله، یک کارگاه شیشه‌گری را افتتاح کرد.

ثبت جهانی «دماوند» و «منظر رامسر» چرا معطل ماند؟

عضویت ایران در «اتحادیه شهرهای گردشگری جاده ابریشم»

نرخ گاز برای تأسیسات گردشگری 

معاون گردشگری کشور از عضویت ایران به‌عنوان عضو مؤسس در ائتلاف بین‌المللی شهرهای گردشگری جاده ابریشم ۲۰۲۳ خبر داد.

در ادامه، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تغییر تعرفه نرخ گاز برای تأسیسات گردشکری به یک چهارم بخش صنعت خبر داد.

درآمد چشم‌گیر گردشگری عربستان در ۹۰ روز

بر اساس منابع خبری عربستان سعودی، درآمد حاصل از گردشگری در این کشور در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ با افزایش سه‌برابری، به حدود ۹.۸۶ میلیارد دلار رسیده است.

تخریب بخشی از دیوار چین

در خبری هم اعلام شد که بخشی از دیوار چین توسط کارگران در مرکز استان شانشی که از بیل مکانیکی برای حفاری استفاده می‌کردند، به شدت آسیب دیده و تخریب شده است.

ویزای فوری روسیه برای ایران و ۵۴ کشور

همچنین مقامات روسی اعلام کردند اتباع ۵۵ کشور از جمله ایران می‌توانند در مدت چهار روز کاری، ویزای توریستی را الکترونیکی برای سفر به این کشور دریافت کنند.

کره شمالی به روی گردشگران باز می‌شود؟

رونق شهری در ترکیه به لطف ایرانی‌ها

رشد ۱۵۷ درصدی گردشگران قطر

زیبای شلخته! + عکس

سفر با ام‌جی ۱۹۵۰ در ایران

راهکار عجیب مسئولان ونیز برای اولین بار در جهان

چند کشف تاریخی 

در نهایت اینکه در این هفته هم چندین کشف تاریخی داشتیم؛ بر این اساس، بقایای یک کشتی قرن‌ نوزهمی، که مدت‌ها اثری از آن نبود در اعماق دریاچه‌ای واقع در ایالات متحده آمریکا کشف شد و باستان‌شناسان بقایای یک کفش چرم تاریخی را در یک معدن واقع در اتریش کشف کردند. همچنین بقایای یک معبد رومی در محوطه ساخت یک مجتمع تجاری ـ تفریحی واقع در ایتالیا پیدا شد و باستان‌شناسان در جریان کاوش در یکی از معبدهای یونان مجسمه‌های باستانی را پیدا کرده‌اند که احتمالا به عنوان پیشکش اهدا شده بودند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha