• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402061811196
  • خبرنگار : 30165

استفاده از ظرفیت پژوهشگران ایرانی خارج از کشور در جشنواره رازی ۱۴۰۲

استفاده از ظرفیت پژوهشگران ایرانی خارج از کشور در جشنواره رازی ۱۴۰۲

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت دیپلماسی علمی گفت: در راستای اهداف توسعه و تقویت دیپلماسی علمی،به محققان ایرانی خارج از کشور که به مشکلات داخلی توجه داشته و در زمینه اولویت‌های پژوهشی کشور فعالیت کنند نیز توجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی، تقویت دیپلماسی علمی را یکی از تفاوت‌های این دوره جشنواره رازی نسبت به ادوار گذشته دانست و عنوان کرد: تاکنون تمام ظرفیت جشنواره رازی بر تقدیر از محققان پرتوان و کوشا که در داخل کشور باعث رشد تولیدات علمی شده‌اند به کار گرفته شده است؛ ولی در راستای اهداف توسعه و تقویت دیپلماسی علمی محققان ایرانی خارج از کشور که به مشکلات داخلی توجه داشته و در زمینه اولویت‌های پژوهشی کشور فعالیت کنند نیز توجه خواهد شد و در صورت تایید اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره این بخش اضافه خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت دیپلماسی علمی را عاملی برای دستیابی به مرجعیت دانست و اظهار داشت: تولید علم کشور از محل ارتباطات علمی بین‌المللی در حدود ۳۰ درصد است بدیهی است که این عدد باید افزایش یابد. با توجه به اینکه دیپلماسی یعنی گفتگوی علمی گروه‌ها با یکدیگر برای اینکه دیپلماسی بین‌المللی محقق شود باید اقدامات از گروه‌های آموزشی درون دانشگاه‌ها شروع شود. مرحله بعد این گفتگو و تعاملات باید در عرصه دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها تسری یابد و سپس وارد عرصه بین‌المللی شود.

وی با بیان اینکه وظایف دیپلمات سیاسی مشخص بوده و دیپلمات در همه شرایط حافظ منافع کشور است، تاکید کرد: دیپلمات علمی هم باید در همه مراودات علمی نفع کشور را در نظر بگیرد. صرف تبادل دیتا و اطلاعات دیپلماسی محسوب نمی‌شود باید این تبادلات علمی برای کشور منافعی در پی داشته باشد. تعاملات علمی در عرصه بین‌المللی یکی از اهداف و برنامه‌های معاونت است زیرا در وزارت بهداشت اعتقاد راسخ به گردش نخبگان وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی دوم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد و متاقضیان تا ۶ مهر مهلت دارند آثار خود را از طریق نشانی "ثبت نام در جشنواره رازی (https://research.behdasht.gov.ir/) " به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha