• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402061811355
  • خبرنگار : 71625

طنین موسیقی در کنار ارغوان سایه پس از ۴۰ سال

طنین موسیقی در کنار ارغوان سایه پس از ۴۰ سال

به مناسبت نخستین سالگرد امیرهوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) دو قطعه موسیقی در قالب دو موزیک ویدیو و یک دکلمه در خانه ارغوان اجرا و اکنون برای اولین بار منتشر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در بین این سه اثر، قطعه «پاییز» روی یکی از غزل‌های کتاب سیاه‌مشق سایه توسط پویان نظیفی آهنگسازی شده است.

دیگر اثر با نام «شبگیر» روی یکی از اشعار سایه از کتاب تاسیان توسط مصطفی خطیب آهنگسازی و تنظیم و اجرا شده‌ است.

بخشی از این ویدیوها هم شامل دکلمه‌گویی کودکی به نام «آوا زابلی» است.

در این قطعات کاوه کلهرنیا نوازنده‌ عود، محمد اطهری نوازنده کمانچه، فرشید شکری نوازنده تمبک، بندیر و دف، ایمان خاکساری نوازنده سنتور و محمود صالحی به عنوان خواننده در کنار پویان‌ نظیفی نوازنده تار و بم‌تار و آهنگساز تصنیف پاییز و مصطفی خطیب نوازنده تار و بم‌تار و آهنگساز قطعه شبگیر حضور داشتند.

طراحی، تهیه کنندگی و کارگردانی این مجموعه توسط علی مغازه‌ای انجام شده است.

علی مغازه‌ای در ارتباط با ویژگی‌ها و چگونگی ساخت و تولید این قطعات گفت: سال گذشته دو دوست هنرمندم که همچون هر ایرانی و هنرمندی متاثر از درگذشت سایه بودند، از عزم خود برای ساختن یک تصنیف روی اشعار سایه با من صحبت کردند. بعد از گپ و گفتی جدی، هر دوی این دوستان ساخت، تکمیل و تنظیم کارشان را با جدیت آغاز کردند. پس از اینکه اجرای اولیه دو قطعه را از این دو دوست عزیزم شنیدم، طرح و ایده‌ای در ذهنم به گردش درآمد. ایده بر این اساس بود که  این دو تصنیف را به مناسبت اولین شب سالگرد سایه اجرا کنیم و این کار را به یک رسم و آیین سالانه بدل کنیم. یعنی بتوانیم هر سال چنین کارهایی را تولید و در کنار مزار سایه یا در نقطه‌ای دیگر به شکل اجراهای زنده به علاقمندان ارائه کنیم. اینگونه شد که با همکاری و همفکری، گروه را تشکیل دادیم. قطعات با دقت توسط آهنگسازان تنظیم شدند و تمرین‌های گروه آغاز شد.

او ادامه داد: اوایل خرداد بود که با یلدا ابتهاج در ارتباط با چگونگی برگزاری مراسم سالگرد صحبت کردیم. من این طرح را به عنوان یک‌ حرکت هنری و فرهنگی جدی با او در میان گذاشتم و او هم از این‌ طرح  استقبال کرد. در پی برخی ملاحظات روز به پیشنهاد علی دهباشی (سردبیر و مدیر مجله‌های مخارا و سمرقند)، به جای یک اجرای عمومی، خانه ارغوان را به عنوان محل اجرا و ضبط انتخاب کردیم. همچنین قرار بود در مراسم سالگرد سایه به تاریخ ۱۸ مردادماه در خانه اندیشمندان نسخه‌ای از این ویدیوها را پخش و از اعضای گروه تجلیل کنیم و چنین هم شد. اکنون این ویدیوها با کیفیت عالی صدا و تصویر برای انتشار عمومی آماده شده‌اند که پیشکشی هستند برای هنر و ادب و فرهنگ و مردم شریف ایران و سندی برای تاریخ امروز ما.

مغازه‌ای تصریح کرد: در حال حاضر امیدوارم بتوانیم این دو قطعه را همراه با چند تصنیف و قطعه دیگر روی اشعار استاد ابتهاج در شکل آلبوم تولید و منتشر کنیم. همچنین  آرزومندم فعالیت این گروه بتواند با نام گروه موسیقی «سایه» ادامه داشته باشد. و البته بتوانیم این حرکت را در سال‌های آینده به یک برنامه‌ فرهنگی ـ هنری ثابت سالانه تبدیل کنیم تا هر ساله کارهایی از این دست توسط هنرمندان سرتاسر ایران با کیفیت بالا تولید و ارایه شوند؛ چراکه جای خالی چنین برنامه‌هایی در سطح ملی بسیار نمایان است و آشکارا می‌بینیم تولید کارهای هنری مستقل روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و تراز تولید آثار موسیقی بسیار پایین آمده است.

همچنین دیگر افرادی که در تولید این ویدیوها حضور داشته‌اند شامل عباس حسین‌زاده در تیم فیلمبرداری، رضا فرهادی برای صدابرداری، میکس و مسترینگ می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha