• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402061911741
  • خبرنگار : 50105

خطر مرگ در کمین ۱.۲ میلیون نفر

خطر مرگ در کمین ۱.۲ میلیون نفر

ایسنا/خراسان رضوی به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) استعمال دخانیات همچنان یکی از جدی‌ترین تهدیدات بهداشت عمومی است و دولت‌ها برای رفع نگرانی‌های بهداشتی، ممنوعیت سیگار کشیدن و محدودیت‌هایی را برای فروش تنباکو وضع می‌کنند.

جمهوری ایرلند در ۲۹ مارس ۲۰۰۴، نوعی واکنش زنجیره‌ای جهانی آغاز کرد و این کشور را به اولین کشور جهان تبدیل کرد که به سیگار کشیدن در محیط‌های بسته در محل کار پایان داد. این قانون طرفداران و مخالفان خود را داشت زیرا نه تنها دفاتر کاری بلکه رستوران و مکان‌های تفریحی را هم پوشش می‌داد. از آن زمان، سیگار کشیدن در پیاده‌روهای بیرون از این مناطق رایج شد.

این قانون موجی از سیاست‌های مشابه در سراسر جهان را برانگیخت. به گفته سازمان بهداشت جهانی، مصرف دخانیات سالانه جان بیش از ۸میلیون نفر را می‌گیرد و از این تعداد مرگ و میر، ۱.۲ میلیون نفر افرادی هستند که در معرض دود دست دوم سیگار قرار گرفته‌اند؛ دود دست دوم، دودی است که از یک سیگار یا سایر محصولات تنباکو ساطع می‌شود و دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی مصرف دخانیات را به‌عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات سلامت عمومی که جهان تاکنون با آن مواجه بوده است توصیف می‌کند. سیگار کشیدن به‌طور گسترده به‌عنوان یک عامل خطر برای شرایطی مانند سرطان ریه، بیماری قلبی و سکته مغزی شناخته می‌شود که می‌تواند کشنده باشد.

با توجه به فشار وارده بر سیستم‌های بهداشت عمومی از زمان همه‌گیری، باعث تعجب نیست که در حال حاضر بسیاری از کشورها قوانین موجود در مورد مصرف دخانیات را سخت‌تر می‌کنند. در حالی که بسیاری از کشورها قبلا استفاده از تنباکو در اماکن عمومی را ممنوع کرده‌اند، مرحله بعدی، ممنوعیت سیگار کشیدن در فضای باز است.

کشورهای بسیاری برای مقابله با این مورد کارهایی انجام داده‌اند که به برخی از آنها در ذیل اشاره شده است.

کشور پرتغال در ماه مه اعلام کرد که قرار است تا سال ۲۰۴۰ نسل بدون دود داشته باشد و فروش تنباکو و استعمال دخانیات را محدود کند.

هدف کشور کانادا، کاهش مصرف دخانیات به کمتر از ۵درصد تا سال ۲۰۳۵ است. برای دستیابی به این هدف، دولت کانادا به زودی سطح قابل مشاهده پیام‌های هشدار دهنده در مورد خطرات سیگار کشیدن برای سلامتی را افزایش خواهد داد.

خطر مرگ در کمین ۱.۲ میلیون نفر

نیوزیلند با تلاش برای کشوری عاری از دود تا سال ۲۰۲۵، قوانین جدیدی را برای ممنوعیت فروش تنباکو به متولدین سال ۲۰۰۹ به بعد برای مهار اعتیاد جوانان به تنباکو معرفی کرده است همچنین، اخیراً اقداماتی برای کاهش فروش محصولات مرتبط را در نزدیکی مدارس اعلام کرده است.

در همین حال، کوئینزلند، بزرگترین ایالت استرالیا، کمپینی را برای ایجاد مکان‌های عمومی عاری از دود، ازجمله پارکینگ‌های مدرسه و مراسم کودکان و افراد زیر ۱۸ سال آغاز کرده است. دولت کوئینزلند همچنین تحقیقاتی برای ایجاد مقررات سخت‌گیرانه‌تر برای سیگارهای الکترونیکی و استعمال دخانیات آغاز خواهد کرد.

مکزیک، قوانین سختگیرانه ضد دخانیات دارد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان دخانیات در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند. مکزیک در اوایل سال جاری که بانک جهانی، آن را کشوری با درآمد متوسط بالا مشخص کرد، یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین ضد دخانیات در جهان را معرفی کرد. دولت ممنوعیت فعلی سیگار کشیدن در محیط‌های تفریحی، عمومی و محل کار را گسترش داد.

اگر این امر به شدت اجرا شود، به‌طور موثری سیگار کشیدن را تنها به خانه‌های شخصی محدود می‌کند. علاوه بر این، در حال حاضر تبلیغات تنباکو به‌طور کامل ممنوع شده است، بنابراین سیگار حتی ممکن است دیگر در فروشگاه‌ها نمایش داده نشود. ابتکارات در سراسر جهان برای مهار اثرات سیگار کشیدن بر سلامت و پرورش نسل بعدی به‌عنوان افراد غیرسیگاری در زمانی انجام می‌شود که اقتصادها در حال ارزیابی مجدد سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی خود هستند.

سازمان جهانی بهداشت با قدردانی از کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل دستیابی به کاهش شدید مصرف دخانیات گفت که تلاش‌های مداوم و هماهنگ طی سال‌ها با وجود این همه‌گیری همچنان ادامه دارد و باید ادامه یابد وحتی بیشتر شود تا منطقه از شر این معضل خلاص شود. هند و نپال از جمله کشورهایی هستند که احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ به کاهش نسبی ۳۰ درصدی مصرف دخانیات دست خواهند یافت.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ۲.۳ میلیارد نفر در ۴۴ کشور از اقدامات کنترل دخانیات محافظت نمی‌شوند و آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

منابع

news.un.org

who.int

weforum.org

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha