• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402061911962
  • خبرنگار : 71592

ادعا درباره حمایت حزب‌الله از نامزدی فرمانده ارتش لبنان برای پست ریاست جمهوری

ادعا درباره حمایت حزب‌الله از نامزدی فرمانده ارتش لبنان برای پست ریاست جمهوری

روزنامه الرای کویت مدعی شد، حزب‌الله لبنان از نامزدی فرمانده ارتش لبنان برای پست ریاست جمهوری حمایت می‌کند؛ اما قبل از آن تمایل دارد از گزینه‌های دیگر جناح‌ها برای این پست مطلع شود.

به گزارش ایسنا، رورنامه الرای کویت به نقل از منابع آگاه ادعا کرد، دیدار اخیر میان ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان و محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت قدردانی رهبری حزب‌الله لبنان را از تجربه فرمانده ارتش در راس نهاد نظامی این کشور منعکس کرد در حالی که حزب‌الله از روابط خوب میان ژنرال عون و آمریکایی‌ها مطلع است.

این منابع مدعی شدند، در این دیدار حزب‌الله از نامزدی مسکوت فرمانده ارتش برای ریاست جمهوری تمجید کرد و به وی اعلام کرد که با او به عنوان نامزد جدی نه ثانویه برخورد می‌کند؛ اما در عین حال تمایل دارد پیش از هرگونه انتقال علنی به «طرح ب» از گزینه‌های دیگران مطلع شود. این منابع گفتند، هرگونه انتقال علنی به این طرح پیش از پایان سال جاری میلادی(یعنی پیش از بازنشستگی فرمانده ارتش در ماه ژانویه ۲۰۲۴) حتمی خواهد بود به ویژه که اقدامات فرانسه به نمایندگی ژان ایو لودریان با موانع لبنانی برخورد می‌کند که نباید دست کم گرفته شود.

منابع مذکور بعید ندانستند که بی نتیجه ماندن ماموریت لودریان که قرار است برای سومین بار به بیروت برود با نامزدی جدی فرمانده ارتش لبنان برای پست ریاست جمهوری این کشور از سوی قطر همزمان شود؛ اقدامی که امکان راه اندازی یک پویایی داخلی به نفع نامزدی این گزینه را فراهم می‌کند و می‌تواند موازنه منفی حاکم بر پارلمان لبنان را در هم بشکند.

به گفته این منابع، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان پس از اینکه متوجه عدم امکان کسب حد نصاب سیاسی- پارلمانی برای انتخاب سلیمان فرنجیه، رئیس «جنبش المرده» شد به خصوص که دو فراکسیون بزرگ مسیحی با نامزدی او مخالف هستند، از نامزدی فرمانده ارتش برای ریاست جمهوری حمایت می‌کند.

این منابع گفتند، گفت‌وگوی جاری میان حزب‌الله و جنبش ملی آزاد به ریاست جبران باسیل نه به تفاهم بر سر ریاست جمهوری و نه به ختم شدن کشمکش میان دو طرف منجر می‌شود و همین مساله موجب می‌شود پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری با اکثریت لازم وارد عمل شود. این منابع در ادامه مدعی شدند، حزب‌الله که از نامزدی فرمانده ارتش لبنان حمایت می‌کند احتمالا برای حفظ روابطش با باسیل به او رای ندهد. حزب‌الله حمایت علنی آمریکا و حمایت برخی از طرف‌های منطقه‌ای از ژنرال عون را در شرایط فعلی بی‌ضرر می‌داند که حتی ممکن است به پایان انزوای لبنان کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha