• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۰:۱۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402062012188
  • خبرنگار : 50039

برای دومین بار در شهریورماه

گرد و غبار گلستان را فراگرفت

گرد و غبار گلستان را فراگرفت

ایسنا/گلستان بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، علیرغم بارش شدید باران، گرد و غبار از نخستین ساعات شامگاه امروز اقصی‌نقاط استان گلستان، به خصوص شهر گرگان را فراگرفت.

مدیر کل هواشناسی استان گلستان شامگاه یکشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی وضعیت جوی گلستان، هشدار شماره ۲۳ سطح زرد برای استان صادر شد.

امان‌محمد کمالی با بیان اینکه در این اطلاعیه بر تقویت سامانه بارشی و ایجاد ناپایداری‌های محلی برای گلستان پیش‌بینی شده بود، ادامه داد: رگبار و رعد و برق، کاهش نسبی دما بین شش تا هشت درجه، وزش باد نسبتاً شدید ولی موقتی و در برخی مناطق گرد و غبار از مخاطرات این سامانه است.

او احتمال آبگرفتگی برخی معابر و بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها را از رهاوردهای این سامانه عنوان کرد و گفت: هموطنان باید تا صبح دوشنبه ۲۰ شهریورماه از اتراق در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌شدت بپرهیزند و تمهیدات پیشگیرانه داشته باشند.

مدیر کل هواشناسی استان گلستان درباره چگونگی مقابله با پدیده گرد و غبار توضیح داد: وضعیت جوی کنونی که با گرد و خاک و ریزگردها در برخی مناطق استان از قبیل گرگان، آق‌قلا، کلاله و دیگر شهرستان‌ها همراه است، برای بیماران قلبی و تنفسی آسیب جدی دارد و آنها در این شرایط تا حد امکان از منزل خارج نشوند و تا زمان فروکش‌کردن کامل ریزگردها از ماسک استفاده کرده و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

این روزها ذرات گرد و غبار از چشمه‌های موجود در ترکمنستان از سطح زمین بلند شد و بعد از طی مسافتی همسو با جریانات سطح زمین در نقاط مختلف گلستان خصوصاً در نیمه غربی استان فرود آمد و باعث ایجاد پدیده گرد و غبار در سطح گسترده و با شدت و تداوم بی‌سابقه یا کم‌سابقه در استان شد.

هر چند به علت وزش باد در سطح زمین گرد و خاک برخاسته از مناطق خشک و بیابانی داخل استان نیز در شدت این پدیده مؤثر بوده است اما غالب گرد و غبار از مناطق آسیای میانه ازبکستان، قزاقستان به خصوص قسمت اعظم مساحت ترکمنستان به استان گلستان، به‌ویژه غرب استان و شرق استان مازندران منتقل و انباشت می‌شود.

بررسی‌های بلندمدت و آمار ثبت‌شده گرد و غبار نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش فراوانی و شدت پدیده، دوره برگشت این پدیده در مواردی که گستردگی زیادتری و منبع خارجی دارند، افزایش یافته است، لذا لازم بوده علاوه بر حفظ پوشش گیاهی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، حفظ منابع آبی و جنگل‌های داخلی و جلوگیری از آسیب به منابع طبیعی و آب استان، اقدامات لازم برای ایجاد کمربند سبز در نوار مرزی استان، همچنین با کشورهای همسایه نیز تعامل بیشتری جهت جلوگیری از وسعت بیابان حفظ پوشش و تثبیت خاک در این مناطق انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha