• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402062012335
  • خبرنگار : 50060

عبور موفق نیروگاه شهیدرجایی از پیک مصرف برق تابستان

عبور موفق نیروگاه شهیدرجایی از پیک مصرف برق تابستان

ایسنا/قزوین مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: برنامه‌ریزی صحیح، انجام کامل برنامه‌های تعمیراتی و دقت لازم در بهره‌برداری از واحدها عامل اصلی گذر موفقیت‌آمیز نیروگاه شهید رجایی از پیک تابستان ۱۴۰۲ است.

ابوالفضل موتابها با اشاره به گذر موفقیت‌آمیز از پیک تابستان اظهار کرد: فصل تابستان به دلیل افزایش تقاضای مصرف انرژی الکتریکی به ویژه در مصارف خانگی، از اهمیت بالایی در صنعت نیروگاهی برخوردار است. به همین دلیل پیش از آغاز تابستان امسال و از مهرماه سال گذشته، با تدوین برنامه‌های ویژه تعمیراتی، کارکنان نیروگاه تلاش زیادی داشتند تا با اجرای برنامه‌های تعمیرات واحدهای سیزده‌گانه، رفع اشکالات موجود و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، واحدهای این نیروگاه را در سطح بالای آمادگی قرار دهند.

رئیس هیئت مدیره نیروگاه شهید رجایی افزود: با توجه به تغییرات آب و هوایی و گرمای زودهنگام هوا و با هدف کسب آمادگی حداکثری در تابستان، مهمترین فعالیت‌های مربوط به آمادگی واحدها برای تولید در این فصل را بلافاصله در پایان روزهای تعطیل عید نوروز، آغاز کردیم تا با تولید حداکثری آماده خدمت‌رسانی به هموطنان باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: مهمترین اقدام ما برای کسب آمادگی تولید در تابستان، آماده سازی سیستم مه‌پاش واحدهای گازی، شست‌وشو و رفع نشتی از پیک کولرها، دلتاهای برج‌های خنک کننده اصلی و برج‌های خنک کننده کمکی در واحدهای بخاری و گازی بود که با این اقدام، از ابتدای سال تا پایان مرداد، میزان آمادگی تولید در نیروگاه با افزایش ۲/۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود.

این مسئول گفت: بروز حوادث و شبه حوادث در فرآیند بهره‌برداری که منجر به محدودیت در تولید می‌شود، پدیده‌ای گریزناپذیر است، از این روی تلاش ما بر این است تا با بررسی علمی و فنی این موضوعات، علل وقوع حوادث را شناسایی کرده و نسبت به پیشگیری این حوادث در آینده اقدام کنیم و یا در صورت مواجهه با شرایط نامطلوب بتوانیم بهترین پاسخ و عملکرد را برای مقابله با آن داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: از این روی، چند سالی است با برگزاری سمینارهای تخصصی با حضور کارشناسان بهره‌برداری و تعمیرات، عوامل وقوع و راه‌های مقابله با حوادث، بررسی شده و دستورالعمل‌های متناسب با آن تهیه شده است، به طوری که اجرای مانورهای فنی، مبتنی بر این دستورالعمل‌ها موجب بهبود قابل توجه شاخص‌های تولید، به ویژه کاهش خروج‌های اضطراری واحدها در این نیروگاه شده است.  

موتابها، توجه و رسیدگی به وضعیت سیستم‌های خنک‌کاری در اتاق‌های کنترلی و تجهیزات حساس الکترونیکی را از عوامل مهم در کمک به تداوم تولید واحدها دانست و تصریح کرد: سیستم‌های کنترلی به دلیل نقش حساس آن‌ها در پایداری تولید واحدها، همواره مورد توجه کارکنان بهره برداری قرار دارد. در این میان، تجهیزات سرمایشی، به عنوان عامل مهم در پایداری وضعیت سیستم‌های کنترلی و تجهیزات حساس است که پیش از آغاز فصل تابستان، تمامی تجهیزات سرمایشی در اتاق‌های کنترلی و حساس، از سوی متخصصان نیروگاه، سرویس کامل شد؛ در مواردی هم که تجهیزات خنک‌کاری در معرض نور آفتاب بود، امکانات لازم برای پوشش عایقی آن در نظر گرفته شد که این اقدامات موجب بهبود عملکرد تجهیزات خنک‌کاری و در نتیجه، پایداری وضعیت اتاق‌های کنترلی و تجهیزات حساس شده است.  

مدیرعامل نیروگاه در پایان با اشاره به تأثیر اقدامات ذکر شده برای کسب آمادگی تولید در پیک تابستان گفت: اقدامات صورت گرفته برای آمادگی تابستان، با تلاش تمامی کارکنان به انجام رسید که این فعالیت‌ها علاوه بر دستیابی به اهداف تولید، موجب بهبود شاخص‌های مربوط به کاهش مصرف آب، کاهش مصارف داخلی، افزایش تولید و آمادگی شده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، نیروگاه ۲۰۴۲ مگاواتی شهید رجایی قزوین با تولید سالیانه ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی نقش مهمی در تأمین برق کشور و پایداری شبکه سراسری در پیک تابستان ۱۴۰۲ داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha