• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402062012343
  • خبرنگار : 50039

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان پاسخ داد:

بحران گرد و غبار در گلستان/ احتمال تعطیلی ادارات وجود دارد؟

بحران گرد و غبار در گلستان/ احتمال تعطیلی ادارات وجود دارد؟

ایسنا/گلستان مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان با بیان اینکه تا لحظاتی دیگر جلسه ستاد جهت بررسی وضعیت گرد و غبار و ریزگردها در استان با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار می‌شود، گفت: همه جوانب این پدیده بررسی و قطعاً تصمیمات اتخاذ شده با اولویت حفظ و تأمین سلامت هموطنان است.

نعمت‌الله حاجی‌زاده صبح امروز در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح آخرین وضعیت بحران «گرد و غبار» که برای دومین بار در شهریور ماه سال جاری سراسر استان گلستان را در برگرفته، پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه چند سالی است که پس از پدیده‌های تغییر اقلیم و خشکسالی، پدیده «گرد و غبار» و «ریزگرد» به عنوان بحران طبیعی نوظهور به دیگر بحران‌های استان گلستان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون با شدت و ضعف کل استان درگیر ریزگردها شده است، ادامه داد: اگر پایش‌ها و شاخص‌های سازمان هواشناسی این هشدار را صادر کند که «وارد مرحله اضطرار شده ایم» این موضوع در جلسه کارگروه شرایط اضطرار ستاد مدیریت بحران مطرح و تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود که با توجه به شرایط موجود تا لحظاتی دیگر این جلسه با حضور اعضا برگزار خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان با اشاره به اینکه در صورت اعلام نظر کارشناسان، دستگاه‌های اجرایی ملزم به برخی اقدامات خواهند شد، افزود: در صورت اعلام وضعیت اضطرار، برخی اقدامات برای گروه‌های پرخطر از قبیل سالمندان و کودکان و افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی و ریوی هستند، انجام می‌شود.

وی امتناع از تردد در مسیرهای عمومی را از اشکال اولویت دار خودمراقبتی افراد در چنین شرایطی عنوان کرد و گفت: برآوردهای اولیه مبین این بوده که احتمال تعطیلی ادارات و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی بعید است و براساس گزارش سازمان هواشناسی این ریزگردها تا ظهر امروز فروکش خواهد کرد.

حاجی‌زاده در خصوص میزان بهره مندی استان گلستان از دستگاه‌های پایش آلودگی هوا و سنجش غلظت ریزگردها، توضیح داد: استان گلستان از این نوع دستگاه بهره‌مند است ولی این را باید پذیرفت که این قابلیت برای پوشش کل استان را نداریم.

وی با بیان اینکه پدیده «گرد و غبار» و «ریزگردها» ذیل کارگروه امور زیربنایی است، خاطرنشان کرد: همه عوامل این کارگروه تلاش می‌کنند تا کمبودها را برطرف کرده و اگر هم چنین پدیده‌ای رخ داد، با کمترین اثرات باشد.

این مقام مسئول، منشاء پدیده «گرد و غبار» گلستان را کشورهای خارجی دانست و اضافه کرد: شدت و ضعف این پدیده باید از سوی دستگاه متولی اعلام شود تا هرگونه تصمیمات بر اساس این داده‌ها اتخاذ شود.

گفتنی است، هر چند میزان سنجش کیفیت هوا به عوامل مختلف بستگی دارد و در شرایطی که کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها گزارش می‌شود، احتمال افزایش بروز علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان وجود دارد و بهتر است افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

شاخص کلی کیفیت هوا در وضعیت پاک از صفر تا ۵۰ ای.کیو.آی و در وضعیت قابل‌قبول بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی است. به همین ترتیب اگر شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی قرار گیرد، وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. شاخص عدد ۱۵۱ تا ۲۰۰ وضعیت هوای ناسالم برای همه گروه‌ها، عدد ۲۰۱ تا ۳۰۰ وضعیت خیلی ناسالم و بالاتر از عدد ۳۰۰ بحرانی و خطرناک را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha