• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402062012372
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی تشریح کرد

ویژگی‌های یک سخنرانی و عزاداری مطلوب چیست؟

ویژگی‌های یک سخنرانی و عزاداری مطلوب چیست؟
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: یک سخنرانی خوب سخنرانی است که از منبع اصلی معرفت که همان قرآن و روایات است، استفاده کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ویژه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ویژگی‌های یک سخنرانی و عزاداری مطلوب اظهار کرد: به صورت کلی هر عملی را که بخواهیم در نگاه دینی مانند سخنرانی، عزاداری، تدریس و ... انجام دهیم باید بدانیم که با چه هدفی صورت می‌گیرد، چراکه اولین و مهمترین  گامی که در این زمینه برمی‌داریم ابتدا باید بر خود تعیین کنیم که هدف ما از انجام این سخنرانی یا عزاداری چیست.

وی اضافه کرد: پس از اینکه هدفمندی موضوع سخنرانی مشخص شد باید در گام بعدی به سمت روش‌مندی آن برویم و باید تاکید کنم که با مشخص شدن هدف، خود به خود بسیاری از روش‌ها معنا پیدا می‌کند و متوجه می‌شویم که باید از چه روشی برای بیان مشکلات و چالش‌های حال حاضر اقدام کنیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه اگر فردی برای موضوع سخنرانی هیچ هدفی نداشته باشد طبیعتا نمی‌تواند برای آن موضوع راه و روش تعریف کند، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود برای سخنرانی باید هدف داشته باشیم به این دلیل است که بتوانیم جامعه را به سمت خداوند سوق دهیم و هدایت کنیم تا به خداوند نزدیک شویم. همچنین در زمان سخنرانی باید بدانیم که از چه روش‌هایی استفاده کنیم تا ما را به آن هدف برساند.  

وی با بیان اینکه محتوای سخنرانی و روش‌هایی که برای موضوع خاص به کار می‌بریم باید دارای منبع معتبری باشد تا به تدریج مردم را به خداوند نزدیک کند، تصریح کرد: یک سخنرانی خوب سخنرانی است که از منبع اصلی معرفت که همان قرآن و روایات است، استفاده کند. متاسفانه امروز شاهد این هستیم که برخی از منبرها خالی از محتوای قرآنی و روایات است و اگر در سخنرانی‌ها به این دو منبع اصلی استناد نکنیم قطعا نمی‌توانیم در مسیر محتوا روش‌هایی را بیان کنیم.

ویژه بیان کرد: یکی از روش‌هایی که در قرآن شاهد آن هستیم، بیان داستان است. قرآن با بیان داستان‌های مختلف از انبیاء بر روی نکته‌هایی دست می‌گذارد که برای مردم مفید است. اما گاهی اوقات ما در سخنرانی‌های خود از داستان‌هایی صحبت می‌کنیم که هیچ فایده‌ای برای هدایت مردم ندارد. بنابراین برای محتواسازی در گام اول باید با محوریت دو منبع اصلی معرفت، قرآن و روایات سخنرانی صورت گیرد.

سخنرانی کاربردی باید متناسب با شرایط اتفاق بیفتد

وی ادامه داد: سخنرانی کاربردی دومین مورد از محتواسازی است که باید متناسب با شرایط، صحبت‌های کاربردی را برای مردم انجام داد. گاهی اوقات در سخنرانی‌ها مشاهده می‌کنیم که افراد به صحبت‌هایی می‌پردازند که مبتلابه شرایط امروز جامعه مانند فقر، اقتصاد، فرهنگ و ... نیست و باید در مورد این مباحث مهم صحبت کرد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: سومین مورد از محتوای سخنرانی که بسیار هم مهم است، اولویت‌بندی مباحث توسط سخنران است که باید بداند در زمان سخنرانی به چه مسائلی بپردازد که در شرایط حال حاضر اولویت دارد.

وی اظهار کرد: پرهیز از خرافات و مطالبی که سند ندارد نکته چهارمی است که امروز بسیار با آن مواجه هستیم و در میان مردم مرسوم شده است، به عنوان مثال گفته می‌شود که در چشم‌زخم باید اسپند دود کرد یا تخم‌مرغ شکست. این نوع از خرافات در هیچ جایی سندیت ندارد و باید حواس‌مان باشد، چراکه متاسفانه برخی از این دست موارد در مراسم عزاداری امام حسین(ع) دیده می‌شود و بعضی از افراد هم به این داستان‌ها دامن می‌زنند که باید از آن‌ها پرهیز کرد.

ویژه گفت: نکته پنجم در محتوای سخنرانی این است که تعادل مباحث دنیا و آخرت و بهشت و جهنم به خوبی رعایت شود، چراکه در برخی از سخنرانی‌ها مشاهده می‌کنیم که سخنران‌ها تنها به دنیا یا آخرت می‌پردازند و تعادل بین این دو مورد مهم را که در قرآن رعایت شده را انجام نمی‌دهند.

وی افزود: من در سخنرانی‌های خود همواره به مردم تاکید می‌کنم که صحبت‌های من را شنیدید اما نباید تنها به آن‌ها اکتفا کنید و حتما یک تحقیق حداقلی از مباحثی که مطرح شد را انجام دهید تا بتوانیم شرایط را در یک تعادل نگه داریم. همچنین در فضای مجازی شاهد اطلاعات غلط زیادی هستیم که باید به مردم آموزش دهیم تا در مورد هر مطلبی که می‌شنوند حتما یک تحقیق حداقلی داشته باشند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر این روحیه در میان مردم به وجود آید بسیاری از تحریف‌ها، انحرافات و خرافات برطرف می‌شود. بنابراین علاوه بر آموزش سخنرانان و مداحان باید تحقیق حداقلی نیز از سوی مردم صورت گیرد تا تعادل مطالب برقرار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha