• سه‌شنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402062112986
  • خبرنگار : 30057

تولید نانو حامل دارو ضد رماتیسم مفصلی با قابلیت کاهش عوارض

تولید نانو حامل دارو ضد رماتیسم مفصلی با قابلیت کاهش عوارض

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان سیستم در فاز حیوانی، سامانه نانو حامل‌های دارویی بر پایه صمغ‌های طبیعی، عصاره چای و رویال ژل برای کاهش عوارض ناشی از داروهای ضد رماتیسم ارائه کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پرستو کشتی آرا با بیان اینکه این تحقیقات با عنوان «سنتز و شناسایی نانوسامانه هسته- پوسته بر پایه صمغ‌های طبیعی و شبکه پلی فنول (تانیک اسید) -طلا و ارزیابی کارایی آن بر سلول‌های مدل آرتریت روماتوئید» اجرایی شده است، گفت: این طرح به طور مشترک با همکاری پژوهشگاه رویان بوده و طی آن مطالعاتی در زمینه داروهای ضد التهابی اجرایی شد؛ چرا که این دسته از داروها، عوارض زیادی برای بیماران دارد.

وی آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی را بیماری التهابی سیستمیک مفاصل و در گروه بیماری‌های خود ایمنی مزمن دانست و ادامه داد: این بیماری باعث درد، تورم، خشکی و محدودیت حرکت مفاصل می‌شود. همچنین گاهی اوقات در این بیماری علاوه بر مفاصل، سایر قسمت‌های بدن از جمله ماهیچه‌ها، پوست، ریه‌ها، اعصاب محیطی و چشم‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کشتی‌آرا با تاکید بر اینکه این بیماری بیشتر مفاصل کوچک دست‌ها و پاها را به طور قرینه درگیر می‌کند، اظهار کرد: آرتریت روماتوئید در تمام نقاط جهان و در تمام نژادها وجود دارد و در زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان دیده شده است.

وی تصریح کرد: با گسترش پژوهش‌ها پیرامون بیماری آرتریت روماتوئید، پیشرفت‌های زیادی نیز برای درمان آن صورت گرفته است. با وجود این، عوارض جانبی و هزینه‌های بالای درمان همچنان از مشکلات درمان به شمار می‌آیند. در سال‌های اخیر، برای کاهش معضلات روش‌های مختلف درمانی، سیستم‌های دارورسانی نوینی ابداع شده که از جمله این سیستم‏‌ها به کارگیری نانوذرات حاوی ترکیب‌های آلی و معدنی به عنوان حامل‌های دارویی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کشتی آرا با اشاره به شناسایی نانو حامل‌های ضد رماتیسمی گفت: نانوحامل‌ها با تغییر ویژگی‌های فارماکوکینتیک دارو، باعث بهبود عملکرد دارو و کاهش عوارض جانبی آن می‌شوند. در ساخت نانوذرات به منظور انتقال داروها، از مواد مختلفی مانند پلیمرها، ذرات فلزی، لیپیدها استفاده می‌شود که بسته به روش تولید آنها می‌توان شکل و اندازه متفاوتی از ذرات را تولید کرد. در این پژوهش، سعی شد که یک سیستم دارورسانی بر پایه ترکیب‌های طبیعی یعنی صمغ‌های طبیعی، عصاره چای سبز و ترکیب ۱۰- هیدروکسی دکانوئیک اسید موجود در ژل رویال زنبور عسل را با خواص ضد التهابی در مقیاس نانو، طراحی و سنتز کنیم و از آنها به منظور مهار التهاب در سلول‌های مدل آرتریت روماتوئید استفاده کنیم.

وی درباره اهداف انجام این طرح توضیح داد: سنتز و شناسایی نوع جدیدی از نانوذرات هسته- پوسته بر پایه صمغ‌های طبیعی و شبکه پلی فنول- طلا، ارزیابی خواص ضد التهاب نانوذرات بر روی سلول‌های مدل آرتریت روماتوئید، ارزیابی زیست سازگاری نانوذرات و تعیین مکانیسم رهایش دارو از جمله اهداف انجام این طرح بود که توانستیم به آن دست پیدا کنیم.

کشتی آرا خاطر نشان کرد: این تحقیقات تا مرحله تست حیوانی به پیش رفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha